Hoe zet je een teleseminar of webinar in als marketinginstrument?

Gastblogger Brigitte van Tuijl is coach en schrijver voor vrouwelijke ondernemers. Ze schreef een blog over teleseminars om jou te inspireren en informeren, maar overal waar je teleseminar leest kun je ook webinar lezen.
 

Foto bij het gastblog ‘Hoe zet je een teleseminar of webinar in als marketinginstrument?’ van Brigitte van Tuijl op de website van ZinVol - Concrete ondernemerscoaching. Geen goeroegedoe.

Waarom zou je een teleseminar inzetten als marketinginstrument? 

Omdat het een makkelijke manier is om klanten te laten kennismaken met jou en je dienstverlening. Doordat mensen je stem horen, leren ze je sneller kennen dan wanneer ze alleen je teksten lezen. Je bent direct een echt mens, waardoor mensen je sneller en makkelijker vertrouwen. 

 
Hoe doe je het?

Op de eerste plaats bedenk je wat je doel is. Wil je mensen bijvoorbeeld laten kennismaken met een nieuwe dienst?

Op basis daarvan kies je voor de inhoud. Zorg dat je informatie geeft die voor jouw doelgroep van waarde is. Mensen maken tijd vrij om naar je te luisteren. Als ze die moeite doen en vervolgens reclamepraat voorgeschoteld krijgen, zullen ze zich eerder bekocht voelen dan klant van je willen worden.

Op basis van je doel en de inhoud kies je vervolgens een duidelijke structuur

Zorg dat deze logisch en overzichtelijk is, en uitnodigt om tot het eind toe te blijven luisteren. Bedenk ook vooraf of en hoe je mensen ruimte geeft om vragen te stellen.

Maak een audio-opname van je teleseminar. Je slaat daarmee twee vliegen in één klap. Mensen die aan het teleseminar hebben meegedaan kunnen het nogmaals beluisteren als ze dat willen. Bovendien kunnen mensen die telefonisch niet aanwezig wilden of konden zijn alsnog je informatie beluisteren. Je vergroot daarmee je bereik.

Zoals met alles dat je doet op het gebied van marketing geldt ook hier: zorg voor een goede opbouw. Van de lancering van je teleseminar tot en met een goede follow up. Automatiseer dit, zodat je alles vooraf kunt klaarzetten en je zelf niet uren en uren bezig bent om handmatig alle aanmeldingen te registeren en (vervolg)mailtjes te sturen naar je luisteraars.

Mij is het, ondanks alle zenuwen en uren en uren voorbereiding, zeer goed bevallen een teleseminar te geven. Ik heb er goede reacties op gekregen en ga het zeker vaker doen.


Het is fantastisch om vanuit je eigen huis aan een (grote) groep mensen iets aan te kunnen bieden

Je hoeft geen ruimte te huren, niet te reizen en nauwelijks kosten te maken. Ook voor de deelnemers biedt het meedoen aan een teleseminar talloze voordelen. Zij hoeven ook niet te reizen, en sparen zowel tijd als geld uit. Files, spitstreinen en parkeerproblemen zijn niet aan de orde. Niemand ziet elkaar: iedereen kan er in een ouwe joggingbroek eens lekker voor gaan zitten.

Na afloop kunnen ze het hele teleseminar zo vaak als ze willen nog eens beluisteren, zodat ze alle informatie ten volle kunnen benutten. Wat wil je nog meer? ;)

Om je op weg te helpen tot slot een aantal websites:

  • De technische kant: NewTelco is de telefonische vergaderdienst waarmee ik mijn teleseminar heb georganiseerd.

  • (Noot van Miranda: voor webinars wordt onder meer Jitsi, Teams of Zoom veel gebruikt.)


Ik werkte dit gastblog bij op 5 juli 2022. Ik plaatste het in september 2009.
Nooit meer tips missen?
Ontvang mijn nieuwsbrief.