Erno Hanninks 'Laat de klant naar jou komen'

Ik houd van de mogelijkheden die internet mij als zelfstandige biedt. Je kunt je uitstekend profileren via je website of blog. Je kunt alvast online netwerken via sociale media en zo offline leuke nieuwe mensen leren kennen. Je kunt het antwoord op werkelijk iedere (ondernemers)vraag opzoeken, en ook instant hulp krijgen bij bijvoorbeeld je marketing en acquisitie. Of je kunt zelf die antwoorden of die hulp bieden, en zo werken aan je status van deskundige. En dat alles zowel in woord als in beeld (YouTube!).

Dankzij internet, gebeurt er iets waar je vroeger heel hard je best voor moest doen. Dankzij internet, maak jij haast ongemerkt en vanuit je luie stoel kennis met klanten (of met mensen met wie je wilt samenwerken) en maken klanten 24/7 kennis met jou. Hoezee!

Maar je moet me niet vragen hoe je je internetaanwezigheid technisch gezien het beste regelt. (Ik weet een aantal dingen wel maar het heeft niet mijn focus.) Hoe je in WordPress je eigen 404-pagina moet maken. (Dat is je foutmeldingspagina. Als je bezoeker daarop terechtkomt, ben je hem doorgaans voorgoed kwijt, tenzij je hem de weg terug wijst naar je prachtige website). Welke plug-ins het bloggen in WordPress allemaal vergemakkelijken. Welke formaten YouTube goed kan converteren. Hoe je überhaupt aan de slag gaat met video’s op YouTube te zetten.

Iemand die je de techniek wel helder en stap voor stap kan uitleggen is Erno Hannink. Erno leert zelfstandige professionals internet slim toe te passen zodat ze meer klanten kunnen krijgen. Een tijd terug verscheen zijn eerste boek*: Laat de klant naar jou komen – Klanten krijgen via internet voor zzp’ers. Daarin laat hij onder meer precies zien hoe je een aantrekkelijk profiel aanmaakt op LinkedIn, Twitter, Facebook en YouTube. Met plaatjes! Al moet je af en toe wel turen op die schermafbeeldingsfoto’s om te zien wat hij bedoelt.

Dat aanmaken van profielen staat in het laatste deel van zijn boek. Daarvóór maakt Erno je bewust van een aantal dingen dat bijzonder belangrijk is voor het succes van je aanwezigheid op internet. Je klant komt namelijk echt niet zomaar naar je toe. Er zijn wel wat ‘spelregels’ waar je je aan moet houden. Zo legt Erno het belang uit van permissiemarketing: dat je toestemming nodig hebt van iemand die geïnteresseerd in je is, om hem bijvoorbeeld je aanbiedingen of nieuwsbrieven toe te sturen. Wil je beginnen met een nieuwsbrief? Erno wijdt een apart deel in zijn boek geheel aan e-mailnieuwsbrieven, inclusief hoe je bijvoorbeeld kunt zien of je abonnees dat ding wel lezen, eigenlijk.

Online marketing werkt echt wezenlijk anders dan traditionele marketing. Waar traditionele marketing vaak ophoudt na het tonen van een reclameboodschap of het uitdelen van informatie (zenden), draait online marketing veel meer om in gesprek gaan met mensen en delen, bijvoorbeeld door gratis je kennis (alvast) weg te geven. 

Dat laatste kun je bijvoorbeeld heel goed via een blog doen. Als je geen idee hebt, hoe of waar je een blog moet opzetten, dan leert Erno je ook daarover alles. Inclusief hoe het zit met auteursrecht, je aansprakelijkheid, en wat je kunt doen als je vervelende reacties krijgt onder je blog. 

‘Laat de klant naar jou komen’ is daarmee een doe-het-zelf boek voor zelfstandigen en freelancers die hun zichtbaarheid op internet, en het effect daarvan op de bloei van hun bedrijf willen versterken, maar niet weten hoe.

*Erno stuurde mij zijn boek toe om te recenseren.