Twitter voor beginners

Gastblogger Erik de Vries  is zelfstandig copywriter, conceptmaker, communicatieadviseur en wordpress webbouwer.

 

"De aanleiding: vragen in een van mijn online netwerken van een beginnende twitteraar. 'Twitteren, hoe moet dat? Hoe persoonlijk kun je worden? Hoe zakelijk moet je het houden?'

Ik ben zeker geen powertwitteraar. Er gaan hele dagen voorbij dat ik er niet naar omkijk. Maar in mijn circa tweejarige twitterervaring heb ik wel een paar dingen ontdekt die volgens mij niet of juist wel werken. Dus schreef ik als antwoord uit de losse pols een aantal do's en don'ts, waarvan Miranda vond dat ze wel een blog waard waren. En daarom staan ze nu hier. Ik heb geen twittercursus gevolgd, dus 'Alle Angaben ohne Gewähr'.

DON'Ts

1. De klassieke marketingtweet 

Dit werkt niet best op Twitter. Als iemand steeds "Kom naar http://bladiebla.com voor scherpe toner aanbiedingen" twittert, heb je dat na 5x wel gezien en verwijder je dat vuiltje uit je tl (timeline), oftewel, ontvolgen die hap. Je vraagt je af waarom je er überhaupt ooit aan bent begonnen deze gast te volgen.

2. De egotweet

Voorbeelden: 'Ik heb zó lekker gewerkt vandaag aan deze enorm interessante klus voor Rabobank.' of 'Drie mensen vertelden me vandaag dat ze mijn boek geweldig vinden, ik ben er helemaal warm van vanbinnen.' of 'Zo. De rest van de middag heb ik ingepland om voor 12 mille facturen te schrijven. Lekker gedraaid deze week. Twexit.' Het zal allemaal best wel, maar ik word toch vrij snel iebel van dit soort ‘kijk mij eens’ tweets.

3. De privé-tweet

Dit is het beeld van twitter dat veel mensen hebben die zelf niet twitteren. Een volstrekt overbodige mededeling over een volstrekt triviale gebeurtenis. Voorbeeld: 'Ik ga nu even eten, tot straks volgers.' Tenzij dit bedoeld is als een subtiel soort humor, zou ik zeggen: je kunt ook kiezen om niet op dat verzendknopje te klikken.

4. De teiltjestweet

Voorbeeld: 'Ik word zo blij dat ik mee mag maken hoe ondernemers de overgang maken van hun oude manier van werken naar #mijnboektitel'. Nep-passie en verhulde egoreclame. Of heel goed opgelet bij de cursus personal branding. Bij mij roept dit de Mag ik even een teiltje? reactie op, maar dat kan natuurlijk aan mij liggen.

5. De diepzinnige quote tweet

Abonneer je op De Dagelijkse Gedachte, Inspiratiemail, Deepak Chopra's Quotes, Quote of the Day, The Daily Zen, en liefst allemaal. Dan kun je elke dag weer een paar interessante quotes je timeline in twitteren en sta je er zelf ook weer een beetje wijs, filosofisch of diepzinnig op. Ja doei.

6. De midden in de nacht tweetscheet

In programma's als Tweetdeck en Hootsuite kun je tweets schedulen, oftewel in het vooruit plannen. Ik ben nog wel eens laat wakker en zie dan wel eens een reutel van een stuk of 5 tweets voorbijkomen van dezelfde afzender. Met heel serieuze onderwerpen als ‘Interessant blogartikel!’ of ‘34 tips voor je LinkedIn-profiel’. Met wie denk je dan midden in de nacht in discussie te gaan? En denk je dat er iemand is die 's ochtend zijn timeline van de afgelopen nacht gaat teruglezen om te kijken welke interessante tweets hij heeft gemist?

7. De ego-retweet

Iemand twittert iets aardigs / interessants over jou en - hup – je retweet het. Beetje op het randje en vaak erover. Sommige mensen verdenk ik ervan dat ze dit met elkaar organiseren, om elkaars pb-factor op te krikken. Misschien heb ik dit gemist omdat ik die gevorderdencursus personal branding niet heb gedaan.

Gelukkig kan er heel veel ook wél op twitter. En jij kunt natuurlijk met bovenstaand lijstje doen wat je wilt. Twitter is een zelfregulerend medium, met als grote, echt supergrote voordeel dat je zelf bepaalt wat je wilt lezen en schrijven. Doe je dingen waardoor opeens veel mensen je gaan ontvolgen, dan kun je daar lering uit trekken. Of niet. It's a free world. Yeah!

Twitter is dol op lijstjes. 7 Manieren om meer volgers te krijgen. De 20 beste plugins voor je Wordpress website. Vaak doe je wel een paar van je volgers een plezier met zo’n link. En er zijn meer manieren om je via twitter geliefd, of op z’n minst een beetje interessant, te maken. Wederom: zonder garantie!

DO's

1. De nichetweet

Wil je Twitter inzetten om je bekendheid/acquisitie te ondersteunen, zorg dan dat ten minste een aardig deel van je tweets over zaken gaat die binnen jouw niche vallen. Word een beetje herkenbaar als vakman/vrouw en laat de wereld weten wat jouw specialiteit is. Dat moeten dus geen reclamekreetjes zijn, maar verder kan zo’n beetje alles. Als je copywriter bent kun je bijvoorbeeld twitteren over communicatie, beïnvloeding, verleiding en reclame.

2. De meningtweet

Laten zien wat jij vindt over iets, geeft jouw volgers een aanknopingspunt om daar iets van te vinden. Dat kan leiden tot een dialoogje. En dat is toch wel een van de leukste dingen van twitter, dat het wat interactief wordt. Reacties, mentions en retweets zijn per slot van rekening de dingen waar je als twitteraar blij van wordt.

3. De linktweet

Heb je iets grappigs, bespottelijks of belangwekkends gevonden op internet, dan kun je je volgers daar deelgenoot van maken. Het is natuurlijk helemaal mooi als dat ook te maken heeft met jouw professionele niche, maar pin jezelf daar niet op vast. Linkjes delen is een van de belangrijkste functies van twitter. Je krijgt van sommige tweeps die je volgt steevast goede links. Kanttekening: pas op voor neplinks, hoaxen en virussen. Ook twitter is door de cybercriminelen ontdekt als een lucratief werkterrein, juist doordat mensen zo gemakkelijk op linkjes klikken.

4. De geniale gedachte-tweet

Heb je zelf een belangwekkende gedachte, dan kun je hem noteren in je opschrijfboekje om hem ooit nog eens in die roman te verwerken, maar je kunt hem ook meteen wereldkundig maken via twitter. Een originele gedachte is iets van jou, en ook al wordt er misschien niet meteen op gereageerd, je volgers leren je toch weer wat beter kennen.

5. De retweet

Als iemand anders iets twittert wat jij leuk, geniaal of belangwekkend vindt, dan kun je deze tweet retweeten. Dat heeft twee effecten. Ten eerste maak je jouw volgers hier deelgenoot van, waardoor jij ook weer een beetje interessanter wordt. Ten tweede geef je degene wiens/wier tweet jij retweet een blij momentje (oxitocine-injectie op afstand).

6. De mentiontweet

Hierbij noem je een andere twitteraar in jouw tweet, terwijl je een reactie geeft op zijn of haar tweet. Meestal vindt de ander dat fijn (aandacht, interactie). Je moet natuurlijk wel wat te melden hebben.

7. De vraagtweet

Heb je een vraag, stel hem op Twitter. Niet elke soort vraag leent zich ervoor. Maar in veel gevallen is dit een snelle manier om aan antwoorden te komen. Vragen in je timeline zijn heel triggerend. De meeste mensen zijn geneigd hulp te bieden als iemand een vraag stelt. Wederom: interactie! Ga er trouwens niet van uit dat al je volgers continu hun timeline aan het monitoren zijn. Het is al mooi als 10% van je volgers je vraag zien. Is het echt belangrijk, dan mag je zo’n tweet best een paar keer herhalen. Tip: herhaal hem dan op verschillende tijden van de dag/avond en niet in één uur vijf keer achter elkaar.

 

Vorig blog van Erik de Vries: Help, een klant!