Waarom zou je alles zelf doen

Gastblogger Mark Nieuwenhuizen houdt zich vooral bezig met het ontwikkelen van additionele nichemarkten voor ondernemers. 

Het motto van deze tijd lijkt te zijn dat je alles zelf moet doen. Een dip in de relatie betekent aan jezelf werken en wie als zzp’er z'n eigen boekhouding niet doet, wordt met de huidige webtechnologie al snel een doetje genoemd. Eén van de eersten die ons zelfstandig aan het werk zette waren de banken. Vroeger haalde een lieftallige dame bij de bank jouw spaargeld uit een koker die vanuit de kluis omhoog werd geschoten. Onder de noemer dat het allemaal makkelijker moet worden, staan we vervolgens in de kou bij het pinapparaat en tikken we netjes de cijferreeksen van de acceptgiro's over tijdens het internetbankieren. De dame weg, het bankgebouw verkocht en banken wisten miljarden te besparen omdat ze ons zo gek kregen hun werk over te nemen.

Het online zoeken van de juiste zorgverzekering is een mooi voorbeeld. Mijn tijdregistratie gaf ruim tien uur aan toen bleek dat ik voor de door mij uitgezochte verzekering contact op moest nemen met een assurantiekantoor. Daar wisten ze me te vertellen dat er toch een paar dingen waren die ik over het hoofd had gezien. Na een half uur praten met een specialist stond ik vervolgens met een betere dekking tegen een lagere prijs weer op straat. Ik had niet alleen tien uur verspild maar was ook nog eens bijna over mijn eigen onkunde gestruikeld.

Veel kleine ondernemers doen veel te veel dingen zelf. Ze zitten met hun hoge uurtarief aan tijdrovende klussen die veel beter door een specialist gedaan kunnen worden in vaak een lager tarief. Iemand heeft ze ooit wijs gemaakt dat je van alle markten thuis moet zijn dus besteden ze zo weinig mogelijk uit. Zelf worden ze natuurlijk wél graag ingehuurd maar opdrachtgever zijn ze liever niet.

Is dit gedrag alleen te wijten aan onze calvinistische aanleg of speelt er meer? Kijkend naar mijn eigen gedrag ontdek ik dat het tevens komt omdat ik moeite heb in een voor mij onbekend terrein een expert uit te zoeken. Vaak kom je niet verder dan Google, de Gouden Gids en een vraag richting je eigen network, maar wie moet je geloven? Peer reviews en recommendations op LinkedIn lijken mooi, maar het is nooit duidelijk wat de achtergrond van de aanbeveling is en of iemand jouw behoeftes wel goed heeft ingeschat.

Net als dat de reisbureaus weer in de straten terugkeren, voorspel ik bij deze een nichemarkt voor professionele intermediairs met een breed netwerk in een bepaalde branche. Zij weten waar je als ondernemer echt op moet letten als je bepaalde hulp wilt inhuren en kunnen daar een goed passende partij bij zoeken. Deze strikt onafhankelijke intermediair heeft zich bijvoorbeeld gespecialiseerd in accountants of secretariële ondersteuning voor de creatieve sector. Of nog gekker misschien, iemand die je begeleidt in de zoektocht naar de precies bij jou passende zakelijke coach of therapeut. Degene die jij aardig vindt, hoeft namelijk helemaal niet dezelfde te zijn als die jij ook echt nodig hebt.

Het motto van alles zelf doen, heeft z'n langste tijd gehad. Juist nu de eeuw van de 'kleine' zelfstandige aanbreekt is het ZinVol te bepalen aan welke bezigheden jij je tijd wilt besteden. Zo ontstaat een mooi ecosysteem van elkaar ondersteunende zzp'ers die met de grootste professionaliteit opereren en toch uiterst flexibel blijven. En dankzij die intermediair hoef je zelfs aan die zoektocht naar partners maar weinig tijd te besteden.