Focussen. Maar op wat?

Bijgewerkt februari 2024

'Altijd zo gefocust hè. Die Miranda van ZinVol.’

Nou, dacht het niet. Een nieuwsbrief schrijven bijvoorbeeld. Dit is hoe ik graag zou willen dat het gaat. Ik zet de wekker en ik typ in een uur een amazing artikel.

ZinVol schrijft al blogs sinds 2007, maar nooit in een uurtje.

ZinVol schrijft al blogs sinds 2007, maar nooit in een uurtje.

 

En dit is wat ik dan eigenlijk aan het doen ben.

Fotomodel: Poes Tokio

Fotomodel: Poes Tokio

De kinderen van de schoenmaker hebben altijd nieuwe schoenen nodig.

Maar goed. Het is daardóór, dat ik het volgende met je kan delen. Zes fases waarin je je met je werk kunt bevinden. En per fase een manier om meer focus te vinden. Als je die zoekt. (Sommige mensen zijn heel gelukkig zonder focus).

Oké. Go!


1 De Starter

Je hebt een tijd geleden Het Licht gezien en bent met een nieuwe opleiding begonnen. Of je hebt jezelf in iets nieuws onderwezen, door het hele internet stuk te lezen, filmpjes te kijken en avond aan avond te oefenen. Je bent er nu klaar voor. Je zegt je oude baan vaarwel en je begint als ondernemer met je nieuw gevonden richting aan het volgende hoofdstuk in je leven. Je begrijpt in theorie hoe handig het is – voor je omzet, je marketing en je plezier in je werk -  niet zomaar van alles en nog wat te doen, maar te focussen. Maar waarop?

Focustip: Focus nog niet

Sommige mensen beginnen voor zichzelf met werk dat ze ook al in loondienst deden. Die mensen weten wat er in hun vak te koop is en hebben vaak al een netwerk en alles.

Maar stel dat je van accountant plotseling overstapt naar hovenier. En je hebt nog geen flauw idéé wat je het leukst vindt aan je vak. In zo'n startpositie vind ik het niet raar of onverstandig als je eerst van alles aanpakt om te ontdekken: dit wel, dat niet.

Reken er wel op dat je kunt inboeten op je onderhandelingspositie, omdat je geen specialist bent. Zie het als een jaar praktijkopleiding.


Foto bij het blog ‘Focussen. Maar op wat?’ van ZinVol (Nuchtere ondernemerscoaching). Fotograaf: Valerie Ardini.

2 De Uitblinker in Veelzijdigheid

Je hebt vele interesses, en je ontdekt er nog dagelijks nieuwe bij. Je vindt het heerlijk binnen verschillende disciplines te werken. Je probeert voor al die dingen goed te bedenken hoe je daar je brood mee kunt verdienen.

Daardoor run je twee, drie of meer bedrijven tegelijk (of je valt onder twee, drie beroepen tegelijk, but seriously, dat is dus basically the same). Je hebt geregeld ideeën voor een nieuwe dienst. Maar geen van je bedrijven straalt zoals je zou willen.

Focustip: vind de rode draad

Bij het woord focus krijgt de Veelzijdige het Spaans benauwd. Mag je dan voortaan nog maar één ding doen? Nee hoor. Een focus draait niet om het beperkt inzetten van je vaardigheden. Integendeel. Binnen een goed gekozen focus krijg je juist alle ruimte je vaardigheden te ontwikkelen en je interesses te exploreren.

De kunst is je veelzijdigheid onder te brengen in een verhaal dat mensen kunnen volgen en dat jou in staat stelt je onderneming naar een hoger plan te tillen.

Voorbeeld:

ik had ooit een klant die jongeren coachte die met zichzelf in de knoop zaten. Ook fotografeerde hij bruidsparen. En hij schreef als journalist artikelen (maar dan weer niet over jongeren of bruidsparen).

Hij probeerde van alle drie deze richtingen tegelijkertijd een succes te maken. Dat lukte niet echt. Hoe kun je in een geval als deze je veelzijdigheid behouden en tegelijk groeien als ondernemer?

Bijvoorbeeld als volgt: je coacht jongeren die in de knoop zitten. Je biedt ze een traject waarbij je ze anders leert kijken naar zichzelf, door ze op pad te sturen met hun mobiel. Je geeft ze foto-opdrachten. Je laat ze elkaar na afloop interviewen. Over dat interview schrijven ze een artikel.

Uiteraard zul je zelf moeten blijven fotograferen en schrijven om met frisse opdrachten en verse voorbeelden te kunnen aankomen.

Of je fotografeert bruidsparen voor een boek waarbij je diepte-interviews met beide echtelieden houdt en ze vraagt hoe de liefde hen anders heeft leren kijken naar henzelf. Enzovoorts.


3 De Teamplayer

Je bent weliswaar zzp’er maar je werkt het liefst in een team. Je zoekt voortdurend naar samenwerkingsverbanden. Je richt aan de lopende band initiatieven op. En anders haak je wel aan bij andermans initiatieven. Het initiatief dat op dit moment het hardst aan je trekt, daar stop je de meeste energie in. Maar eh … de marketing en acquisitie moet iemand anders maar even doen. Want dat is niet echt je sterkste kant.

Focustip: bekijk Monty Python and The Holy Grail (Grapje)

Wat maakt dat je hopt van team naar team? Zoek je de heilige graal? Het Gouden Idee? Het project waarmee je eindelijk makkelijk gaat binnenlopen? Dat moet kunnen, toch? Het internet staat vol met mensen die zeggen dat het kan. En als het op internet staat, dan is het waar.

In al die projecten heb je hevig geïnvesteerd. Met je bloed, zweet en tranen. Reken je uren om in euro’s en schrik van wat je ondertussen al betaald hebt.

Probeer eens een andere investering. Wees de creative director van je team.  En neem dan een ondernemer in de arm voor je acquisitie. Jij, wij, iedereen wordt betaald voor het resultaat dat we neerzetten. Dus die ondernemer verdient zichzelf terug. HoogDesign doet dat bijvoorbeeld. Fabian is de designer, iemand anders doet de verkoop. Gaat al jaren goed.

En huur Monty Python. Gewoon, voor de leuk.


4 De Volgeboekte Ondernemer

Je bent druk.

Druk, druk, druk, druk, druk.

Je zit tot over je oren in het werk, want je neemt alles aan. Stel dat morgen niemand meer belt?

Je hebt geen idee waar je naartoe gaat, al heb je wel ideeën over waar je naartoe wilt. Maar hoe kom je daar? Je ziet door de bomen het bos niet. Bovendien heb je geen tijd erbij stil te staan. Morgen moet je werk af zijn voor de klant.

Focustip: dat wat bovenaan staat

Bovenaan? Ja. Aan de lijst die je gaat schuiven. Pak post-its. Schrijf al je werkzaamheden op aparte post-its. Leg de leukste bovenaan. Werk naar onder.

Concentreer je voortaan in je acquisitie op de bovenste briefjes. Zoek naar dat soort opdrachten. Je blijft waarschijnlijk razend druk (want stel dat morgen niemand meer belt, en ik kan je niet in drie zinnen van die overtuiging af helpen) maar je onderneming verschuift wel in een richting die je op wilt.


5 De Ondernemer aanbeland in de fase ‘Is Dit Alles?’

Je hebt een focus. Je weet wat je leuk vindt. En waar je goed in bent. Je hebt al tijden geleden heel bewust gekozen dat ook in de etalage te zetten. Op verzoek doe je wel ander werk, maar daar loop je niet mee te koop.

De laatste tijd merk je echter het plezier in je focus kwijt te zijn geraakt.

Focustip: neem afstand en ruim op

Of het is tijd voor een nieuwe focus. Of het is tijd voor een time out. Hoe dan ook, je zit nu helemaal ‘in’ je focus en moet er even ‘uit’ om te kunnen zien wie je nu bent. En om eventueel te herontdekken wat je zo heerlijk vond aan je focus. Die voelt nu als een blok aan je been.

Voor er iets nieuws kan komen, heb je ruimte nodig. Al was het maar in je hoofd. Begin met bekijken waar je voortaan wel zonder kan. Welke gedachten, gewoontes, mensen, spullen of hobby’s kun je gemakkelijk loslaten?


6 De Afgeleide Ondernemer

Je stelt uit. Je dwaalt af. Je – heeeee … een lollig filmpje op YouTube, even kijken.  Je neemt je voor te beginnen aan een klus en aan het eind van de dag is je was gedaan, heb je je mailbox opgeruimd, je playlist in Spotify bijgewerkt, een LinkedIn-profiel gemaakt voor je introverte broer, en heb je 5 keer nieuwe thee gehaald. Maar niks aan je klus gedaan.

Focustip: drink nog een kop thee

Maak je jouw klussen uiteindelijk op tijd af? Haal je je deadlines? Kun je achter het werk staan dat je hebt ingeleverd (niet met de pet naar gegooid)? Zorg je verder goed voor jezelf, je eet je groente, je belt je moeder regelmatig en je draagt elke dag schone kleren?

In dat geval: relax. Blijkbaar weet je op het juiste moment alle afleiding een halt toe te roepen en echt aan de slag te gaan. De boog staat niet altijd gespannen. En Marloes Bouwmeester legt op haar blog uit dat met name introverte mensen veel tijd nodig hebben alle gedachten in hun drukke hoofd te verzamelen en te analyseren voor ze hun inzichten kunnen presenteren aan de buitenwereld. Dus je tijd lijkt verkwist maar eigenlijk was je keihard aan het werk. Hèhè.

In welke focusfase zit jij?


Zoek je meer focus? Dat is echt mijn favoriete onderwerp. Ik heb er dan ook speciaal een kort traject voor dat Focus op je Focus heet. Misschien is het wat voor je.

Meer lezen?

👉 Mijn wekelijkse MotivatieMails moedigen je aan vanaf de zijlijn. Geen funnel. Gewoon nuttig leesvoer.