Netwerken via sociale media als LinkedIn

Foto bij het blog ‘Netwerken via sociale media als LinkedIn’ van ZinVol, ditiszinvol.nl. Foto gemaakt door Miranda Apeldoorn.

Stel, je staat op een bijeenkomst of een feest. Iemand stapt op je af, drukt je een visitekaart in handen en loopt meteen weer weg. Zou je deze persoon snel bellen voor samenwerking of een opdracht? Waarschijnlijk niet.

Misschien wil je de eigenaar van de visitekaart nog een kans geven. Je loopt hem daarom achterna en vraagt:

Goh, waarom krijg ik van jou dit visitekaartje?

De ander antwoordt:

Alles wat je wilt weten, kun je vinden op mijn website.

Of:

Jij bent toch journalist? Ik ben fotograaf. Je huurt vast wel eens een fotograaf in.

Ben je nu van plan de ander te bellen of mailen? Ik gok: waarschijnlijk niet. Misschien vind je dat ik ook wel een raar voorbeeld geef. Er is toch niemand die het in het echt zo aanpakt? Klopt!

Op internet daarentegen, gebeurt het regelmatig. Dankzij sociale media als Facebook, LinkedIn, Instagram en andere, kunnen we kennismaken met de hele wereld aan zelfstandigen. Op die websites kun je een profiel van jezelf maken: wie ben je, wat doe je, waar liggen je interesses?

Vervolgens kun je op zoek gaan naar mensen die je graag aan je eigen netwerk zou willen toevoegen.

Aangekomen op de pagina van iemand die je graag virtueel je visitekaart zou willen geven, maak je je belangstelling kenbaar.

In LinkedIn klik je dan bijvoorbeeld op: connectie maken. Om het je gemakkelijk te maken, heeft LinkedIn alvast een standaard boodschap voor je gemaakt. I'd like to add you to my professional network on LinkedIn. Of: Ik zou me graag aansluiten bij uw netwerk.

En veel mensen versturen deze standaard boodschap

Zo krijg je goedbeschouwd als ontvanger dus een visitekaart in handen gedrukt, van een onbekend iemand die vervolgens meteen weer wegloopt.

Waarom ben jij interessant voor die ander? Had hij al eens ergens van of over jou gehoord? Je weet het niet.

Ik wil het graag weten, want mijn zorgvuldig opgebouwde netwerk is ook mijn sociaal kapitaal waar ik je toegang toe geef

Als een onbekende me uitnodigt, stuur ik eerst een bericht. En kijk of je me terug schrijft. Want waarom zou ik je opnemen in mijn balboekje, als je toch al niet van plan was met me te dansen?

Ben je bezig via sociale media je netwerk wat uit te breiden? Heb je leuke collega’s of opdrachtgevers gespot, met wie je graag contact wil opbouwen? Vergroot op een simpele manier je kans dat je écht contact krijgt, door een persoonlijke boodschap met je connectieverzoek mee te sturen. En daarmee ook de kans dat je ooit gevraagd wordt voor samenwerking of een opdracht.

Het andere uiterste is het vermomde acquisitiebericht

De onbekende stuurt je dan wél een persoonlijk bericht als uitnodiging. Ze vertelt wat haar bedrijf doet en stelt je op het eind een vraag, bijvoorbeeld over je website. Niet met de bedoeling je beter te leren kennen, maar om je binnen te trekken als klant voor haar websitedienst. Meestal zijn het mensen die je flink veel klanten beloven, als je ze inschakelt.

Dat is geen netwerken, maar een vorm van koude acquisitie.

Ik werkte dit gastblog bij op 4 juli 2022. Ik plaatste het in mei 2009.
Nooit meer tips missen?
Ontvang mijn nieuwsbrief.