Eenvoudig acquireren: de vakantiemail

Foto bij het blog ‘Eenvoudig acquireren: de vakantiemail’ van ZinVol - nuchtere ondernemerscoaching. Foto gemaakt door Arnout Engelen.

Voor veel zelfstandigen is hun werk een kwestie van hollen of stilstaan. 

De ene maand zijn ze zo druk met opdrachten dat ze niet meer aan leuke dingen toe komen. De andere maand is het zo rustig dat een gevoel van twijfel hen bekruipt: er komt toch wel weer nieuw werk?

Herken je dat? Wat je dan vast wil voorkomen, is dat je om opdrachten moet ‘bedelen’.

Ik geef je één slim en simpel voorbeeld waarop je in alle tijden, druk of rustig, contact kunt houden met je opdrachtgevers: de vakantiemail.

Geheid dat je een paar keer per jaar de hort op bent. Wat ik deed toen ik jaren geleden werkte als freelance journalist, is alle e-mailadressen van klanten verzamelen, voor wie ik de afgelopen 2 jaar had gewerkt. Daar voegde ik de mailadressen aan toe van mijn leads en prospects: mensen die me hadden gezegd me mogelijk te gaan bellen voor een klus.

Deze mensen liet ik keurig een maand van tevoren weten van dag x tot dag y niet beschikbaar te zijn

Het goede nieuws was dat ik vanaf dag z weer helemaal voor ze klaar stond.

En hoewel dit ook onder de mail en op mijn website stond, schreef ik er in het bericht nog bij dat ik te bereiken was op zus&zo telefoonnummer of via ditofdat mailadres.

Dat laatste deed ik hierom:

Als je schrijft bel me zullen meer mensen dat doen, dan wanneer je het niet schrijft

Dat erbij zetten, heet een call to action.

En het werkte. Klanten van wie ik al een tijd niks gehoord had, mailden me terug. Soms alleen om me een fijne vakantie te wensen. Maar ook vaak genoeg voor een nieuwe klus.

Het belangrijkste is: je herinnert je klanten aan je bestaan zonder te bedelen

En op een moment dat je nog bereikbaar bent. Als je namelijk een autoresponder of afwezigheidsassistent aanmaakt, komt je klant pas erachter dat je weg bent als je al lang en breed op Miyajima in Japan staat te genieten van het uitzicht. Dan kan het gebeuren dat hij juist op zoek gaat naar een ander: je bent er immers niet om de klus aan te pakken.

In dat verband zullen vooral je vaste klanten zeker waarderen, dat je ze op tijd laat weten wanneer je niet beschikbaar bent.

Het mooie is ten slotte, dat je vakantiemail je klanten het idee geeft dat je lekker aan het werk bent - zozeer dat je vrij hebt verdiend. Zelfs als dat op dat moment niet zo is.

 

Ik werkte dit blog bij op 4 juli 2022. Ik plaatste het in mei 2009.
Nooit meer tips missen?
Ontvang mijn nieuwsbrief.