Waarom je zelf aanwezig moet zijn in je afwezigheidsbericht

Bijgewerkt mei 2023

Een kort overzicht van mijn carrière.

2000: ik begin voor mezelf als journalist.
Mijn omgeving: Wat?! Waarom? Er zijn al zoveel journalisten.

2008: ik ga werken als coach.
Mijn omgeving: Wat?! Waarom? Er zijn al zoveel coaches.

Nou mensen, I cried all the way to the bank.

In elk volgepakt beroep is er plek voor je. Mits je opvalt tussen je collega’s.

Maar hoe doe je dat?

Eén manier om je te onderscheiden is je persoonlijkheid. Superhandig, want die heb je altijd bij je. En wat ook scheelt: er is geen leercurve. Je kunt op LinkedIn drie dagen zoeken naar de knop ‘Bedrijfspagina maken’, maar jezelf ken je al.

Nu heeft je klant geen zin je tot in de kleinste nuances te doorgronden. Dus de truc is om een paar van je eigen aardigheden eruit te lichten. Die laat je terugkomen in alles wat je online en offline communiceert.

Zo begeleidt schrijftrainer Jolanda Pikkaart auteurs op haar heel eigen, authentieke wijze. Ze noemt zich dan ook dé kleurrijke schrijfcoach. Dat deel van haar persoonlijkheid drukt ze ook uit in wat ze draagt: gekleurd haar, hoedjes en jurken met een wijde A-rok. Het onderstreept haar karakterclaim én het maakt haar makkelijk te herkennen. Op haar website, haar sociale media en in het echte leven.

Zet jij je persoonlijkheid al overal in?

Ja nee, maar echt overal? Bijvoorbeeld in, ik noem maar even snel zomaar iets, je automatische afwezigheidsbericht?

Want als ik mijn nieuwsbrief verstuur tijdens schoolvakanties, krijg ik verdacht veel saaie binnen. Van lezers die zelf allerminst slaapverwekkend zijn. Dan staat er:

Ik ben er niet van 12 t/m 20 juni. Dat betekent dat het wat langer duurt voor je antwoord krijgt.

Correctheid douze points. Maar je wint er niet het Eurovisie Songfestival mee.

Wat moet er dan in?

Typisch Anja. Dat is de reactie waar je voor gaat.

Een kant van mezelf die ik bewust inzet is mijn nerdism. Zo gebruik ik mijn favoriete serie Buffy the vampire slayer om uit te leggen wat focus is en heb ik een krijtbordfoto-versie gemaakt van de poster van Pulp Fiction. En in mijn afwezigheidsberichten schreef ik een tijdlang:

Heb je sneller een reactie nodig? Misschien heb je wat aan deze pagina. Daarop vind je het antwoord op het leven, het universum en alles.

 

Verkoop je daar iets mee?

Ja. Tenminste, indirect. Je moet het zo zien: je lezer sluit je nog meer in zijn hart. Heeft hij een tekstschrijver nodig? Dan kan dit net het laatste zetje zijn, om hem te doen beslissen dat jij de opdracht krijgt. Want je schrijft zo leuk. Je maakt zelfs van de meest lullige teksten nog een blikvanger.

Je klant denkt: wow. Alles vormt één geheel. Dat vergroot zijn vertrouwen in je.

 

Ik heb duizend dingen te doen die belangrijker zijn

Dat snap ik. Eigenlijk gaat het ook niet om je afwezigheidsbericht, maar om je te laten zien wat een zee aan ruimte er is om contact te maken met je klant.

Je hoeft niet al je geld te zetten op wat je plaatst op sociale media. Iedere uiting die je doet als ondernemer, kan leiden tot een gesprek. Hoe klein ook.

 

Ik weet überhaupt niet hoe dit moet

In Google mail is het simpel. Ik heb een gifje gemaakt van waar je een afwezigheidsbericht kunt instellen:

Zo stel je een automatisch afwezigheidsbericht in voor Google Mail. Gemaakt door © ZinVol.

Zo stel je een automatisch afwezigheidsbericht in voor Google Mail. Gemaakt door © ZinVol.

Van andere programma’s weet ik het niet. Maar ik neem aan dat je ook daar het antwoord in de instellingen vindt.

 

Dus

Laat in je afwezigheid een stukje van jezelf achter.

 

Meer lezen?

👉 Mijn wekelijkse MotivatieMails moedigen je aan vanaf de zijlijn. Geen funnel. Gewoon nuttig leesvoer.