Mijn klant begrijpt me niet - en andere relatieproblemen

Waarom heeft Ernie een banaan in zijn oor? Om de krokodillen te verjagen! Foto bij het blog ‘Mijn klant begrijpt me niet - en andere relatieproblemen’ van ZinVol. Foto gemaakt door ZinVol.

Bijgewerkt juli 2022

Voor Bert is het logisch.
Je stopt geen banaan in je oor. Dan hoor je niks meer.

Toch is dat precies wat Ernie doet. Want hij is bang voor krokodillen.

‘Maar Ernie, er zijn hier helemaal geen krokodillen.’
‘Zie je wel.’

Je klant doet het ook: die probeert eerst een stuk fruit om van bijtende reptielen af te komen. Of anders gezegd: ze zoekt zelf een oplossing voor haar probleem, in plaats van jou als wilde dieren-expert in te huren.

Waarom doet je klant dat?

Drie redenen die vaak voorkomen.

 

1. Je klant begrijpt je niet

Dat zal je klant niet altijd tegen je zeggen. Die surft weg van je website. Die kiest na je verhaal bij de buurtbarbecue voor je concurrent. Die komt na één opdracht niet meer bij je terug.

Dus hoe kom je erachter, of je klant je snapt? Door het om te draaien. Snap jij je klant wel? Wat weet je van je klant? Wat heeft ze al geprobeerd? Waar zit ze mee? Waar zoekt ze naar?

Zo is EMDR een populaire therapie voor als je last blijft houden van een schokkende ervaring. Stel, jij biedt dat. Je hebt dat netjes op je website staan, met uitleg. Maar je klant kent die term niet. Zij googelt op ‘hulp na beroving’. Ze zoekt naar verhalen van mensen die hetzelfde hebben meegemaakt, en hoe zij ermee gedeald hebben. Dan lopen je klant en jij elkaar mis.

 

2. Je klant denkt het zelf beter te kunnen dan jij

Dat gebeurt al snel als je aanbod er één is, waar je klant zich ook mee bezighoudt. Schrijven, coachen, fotograferen, sporten: als je klant dat zelf ook beroeps- of hobbymatig uitvoert, is ze extra kritisch op jouw kennis en ervaring. Sluit die aan bij haar niveau? Kan ze nog wat van je leren? Dat moet blijken uit de tips die je weggeeft, de voorbeelden die je toont.

Mijn vriendin Simone is juf tekenen en handvaardigheid. Ze is supergeïnteresseerd in technieken als plotten of handletteren. Voor ze beslist een workshop bij je te volgen, moet je eerst hebben laten zien er meer van te weten dan zij. Anders zoekt ze het zelf uit – en met succes.

 

3. Je klant voelt zich kwetsbaar

Zeker als coach of trainer krijg je ermee te maken. Je klant ziet dat je haar kan helpen, maar durft niet bij je aan te kloppen, omdat ze zich schaamt. Ze vindt dat ze zelf in staat moet zijn haar probleem op te lossen. Of ze vindt dat ze haar probleem helemaal niet ‘mag’ hebben, want haar slimme, sterke, succesvolle leeftijdgenoten op Instagram hebben dat probleem immers ook niet.

Hoe fijn is het dan voor je klant, als je schrijft, praat of tekent hoe gewoon het is, dat probleem te hebben. Hoeveel méér mensen ermee zitten.

En vooral ook: hoe dat komt.

Want dat is jouw expertise. Jij weet als geen ander, hoe het komt dat je een potje kan maken van je financiën. Of hoe het komt dat het je niet lukt om één keer per week naar sportschool Survival of the Fittest te fietsen. Of hoe het komt dat je na 4 jaar nog steeds rouwt omdat je relatie met Henk is afgelopen.

Als je klant leest ‘hoe het komt’ gaat ze anders tegen haar probleem aan kijken. En tegen jou: jij hebt blijkbaar ervaring met mensen zoals zij. En dan durft je klant je wél te benaderen.

  

PS. Bert en Ernie zijn nog altijd bij elkaar. Zij brengen hun dagen door zonder krokodillen.

Meer lezen?

👉 Mijn wekelijkse MotivatieMails moedigen je aan vanaf de zijlijn. Geen funnel. Gewoon nuttig leesvoer.