Koude acquisitie: hoe begin je eraan?

Gastblogger Harald Langejans bemiddelt milieufreelancers en biedt milieuadvies via Optimus.
Hij heeft veel ervaring met koude acquisitie.

6 tips om koude acquisitie als marketingactie makkelijker te maken voor jezelf - gastblog van Harald Langejans op de website van ZinVol - nuchtere ondernemerscoaching. Geen goeroegedoe. Foto gemaakt door ZinVol.

Harald:

"Allereerst maak ik een voorbehoud: dit stuk is puur geschreven op basis van mijn eigen ervaringen en niet op basis van een opleiding of managementboek. Tips die ik geef zouden zelfs heel goed in tegenspraak kunnen zijn met de geldende theorieën omtrent koude acquisitie. Ik weet alleen dat het voor mij werkt en dus kan het wellicht ook voor jou werken.

Ik ken eigenlijk niemand die koude acquisitie echt leuk vindt: het wordt door iedereen toch een beetje ervaren als het bellen van een onbekende en deze ongevraagd jouw product proberen te slijten.

Hoe kun je koude acquisitie gemakkelijker maken voor jezelf?



1. Zorg voor voldoende energie en professionaliteit

Het bellen gaat gemakkelijker als je relevante spullen bij de hand hebt en als de gebelde geen kinderen op de achtergrond hoort. Wellicht werkt het voor jou zelfs dat je een pak en een stropdas aantrekt (of het vrouwelijk/niet-genderspecifiek equivalent daarvan).

Een laptop bij de hand vind ik zelf ook vaak gemakkelijk, je kunt dan snel iets opzoeken en gemakkelijk een afspraak inplannen.



2. Bel staand

Ik merk dat ik makkelijker bel, zelfverzekerder en een tikkeltje nonchalanter ben, en beter uit mijn woorden kom als ik sta tijdens het bellen.



3. Pleeg een gemakkelijk eerste telefoontje

Hiermee zit je in het ritme en heb je de eerste drempel overwonnen om te bellen. Bel iemand die je kent of die je gemakkelijk kunt benaderen.

Het eerste telefoontje hoeft zelfs niet eens acquisitie te zijn, het kan gewoon een telefoontje met je moeder zijn.



4. Maak het minder koud

Kijk of je een aanleiding hebt om iemand te bellen. Dit kan een gemeenschappelijke kennis zijn, een referentie die je kreeg, een probleem waarmee iemand zit, iets wat iemand ergens heeft gepost en waarmee jij hem of haar kunt helpen. Iedere aanleiding, hoe klein ook, maakt het bellen gemakkelijker en zorgt ervoor dat jouw telefoontje persoonlijk overkomt en niet als bulkwerk.
 


5. Kies het juiste tijdstip

Veel managers worden voortreffelijk afgeschermd door hun secretaresses en je zult merken dat er geen doorkomen aan is. In dat geval kun je er voor kiezen om vroeg te bellen, of op het einde van de dag, of op een ongebruikelijke dag. De secretaresse zal er dan – nog - niet zijn en je krijgt de juiste persoon te pakken.



6. Blijf het proberen

Als je niet gelegen belt, vraag wanneer het wel uitkomt en bel dan strak op tijd weer. Als het niet gewenst is, bedank vriendelijk voor de tijd, vraag of je wat informatie mag opsturen en ga weer verder met het bellen van de volgende.

Als je een leuk gesprek hebt gehad, maar de ander heeft geen behoefte, kun je natuurlijk altijd nog vragen of die nog iemand weet die mogelijk wel een behoefte heeft. (Je kunt dan jouw volgende telefoontje weer minder koud maken)."

 

Ik werkte dit gastblog bij op 6 juli 2022. Ik plaatste het in juni 2011.
Nooit meer tips missen?
Ontvang mijn nieuwsbrief.