E-mailhandtekening: eenvoudige vorm van acquisitie

Bijgewerkt maart 2023

Zelfs als je geen tijd, geld en zin hebt, kun je iets aan acquisitie doen. Je hebt maar 5 minuten nodig. Aan het eind ervan heb jij ervoor gezorgd dat je jezelf onder de aandacht brengt van potentiële klanten, via iedere mail die je vanaf nu verstuurt.

Je kunt onder aan elke e-mail automatisch een handtekening laten verschijnen: een stukkie tekst waarin je de lezer uitlegt wat je doet en waarvoor hij jou kan benaderen. 

Foto bij blog “E-mailhandtekening: eenvoudige vorm van acquisitie” van ZinVol. Foto gemaakt door: ZinVol. Fotomodel: Tokio.


Het eerste wat zinvol is om te doen is: bedenken wat je wilt dat een klant doet, als hij jouw handtekening leest

Kijk, als je vertelt wat je doet voor je beroep nemen mensen dat voor kennisgeving aan. Maar vertel je dat je een nieuwsbrief hebt, en wat dat mensen oplevert, zal je lezer eerder geneigd zijn iets te dóen met je handtekening. Je brengt ze in ieder geval op dat idee.

Ik mail net als jij ook met mensen die niet tot mijn doelgroep (ervaren ondernemers) behoren. Mensen in loondienst zullen mij niet bellen voor coaching. Dat hoeft ook niet. Wel zou het fijn zijn als een deel van hen mijn naam onthoudt - voor het geval iemand in hún omgeving eens op zoek is naar iemand als ik.

Zorg daarom dat je e-mailhandtekening niet enkel all business is maar ook een beetje opvalt bij je lezer - dankzij bijvoorbeeld een grapje of een citaat dat past bij je werk en jou.

Heb je je handtekening bedacht? 

Invoeren in Gmail:

  • Ga naar het wieltje dat rechts bovenin je scherm staat.

  • Als je op het wieltje klikt, zie je in het dropdownmenu staan: Instellingen. Klik daarop.

  • Scroll naar beneden. Ergens ter hoogte van het midden van de pagina zie je links het woord Handtekening staan.

  • Klik de optie voor handtekening aan en zet je tekst in het blokje dat ervoor beschikbaar is.

  • Maak eventueel je tekst op - denk aan witregels, of aan een link onder een woord plaatsen.

  • Scroll helemaal naar onderen. Klik op Wijzigingen opslaan. Klaar.

In Outlook:

  • In het menu ga je naar Bestand en scroll je naar het woord Opties. Als je die aanklikt krijg je onder meer de optie E-mail.

  • Onder de knop E-mail zit de knop Handtekeningen. Klik op Nieuw.

  • In het lege veld zet je vervolgens je handtekening-tekst.

  • Klik op OK en nog eens op OK ... en klaar!


Gebruik je een ander mailprogramma?

Als je dat al voor elkaar hebt gekregen, schat ik je slim genoeg in zelf de invoerplek te ontdekken. 😊

Toedoe-lijst van vandaag: acquisitie, check. Zo, tijd voor een mini-wave voor jezelf.


Heb je één minuut extra over?

Dan heb ik nog een goeie tip van docent Edith van Gameren: je kunt in je handtekening ook reclame maken voor een complementaire collega. Journalisten kunnen fotografen aanbevelen, webbouwers kunnen tekstschrijvers of vormgevers aanbevelen, bandpromotors kunnen gitaarbouwers de hemel in prijzen, en vice versa.

Als je dat voor elkaar doet, kom je dubbel zo veel onder de aandacht, en bij mensen die je zelf nooit gemaild zou hebben.


Nooit meer mijn tips missen? Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief. Geen funnel.