Waarom je geen weggever nodig hebt voor een goede mailinglijst

Foto van gastblogger en businesscoach Erno Hannink bij zijn gastblog “Waarom je geen weggever nodig hebt voor een goede mailinglijst” op de website van ZinVol - nuchtere ondernemerscoaching. Geen goeroegedoe. Foto gemaakt door: Miranda Apeldoorn, Zi…

Gastblogger Erno Hannink is een collega businesscoach die je helpt met beslissingen nemen, maar je ook uit je tunnelvisie haalt en je een breder perspectief laat zien. Een gesprek met Erno leidt tot scherpe, nieuwe inzichten.

Erno:

Je hebt het vast vaker gehoord, je moet een mailinglijst opbouwen via je website en daarvoor heb je een weggever nodig. Sterker nog, ik heb workshops en online programma’s gezien die je helpen om een weggever te maken om je lijst te bouwen.

Uit ervaring weet ik nu dat zo’n weggever en nieuwsbrief waardevol kunnen zijn, maar niet noodzakelijk

Net als Miranda heb ik jarenlang een nieuwsbrief verstuurd. Een wekelijkse e-mail waarin ik één of meerdere artikelen deelde met mijn abonnees. Om ondernemers zover te krijgen dat ze hun e-mailadres aan mij gaven, gaf ik iets waardevols weg. Meestal een digitaal boekje.

In ruil voor dat ‘gratis’ boekje kreeg ik iemands e-mailadres waardoor ik haar iedere week kon mailen. Met de komst van de AVG moet je dat iets anders verwoorden, maar het principe blijft hetzelfde.

Een weggever is niet gratis, je moet ervoor je e-mailadres opgeven

Je koopt mensen om met een weggever zodat ze zich abonneren op je e-mails.

Het nadeel ervan voor mij als verzender is dat ik ook mensen op mijn lijst krijg die helemaal niet zitten te wachten op mijn wekelijkse e-mails. Zij wilden alleen de weggever ontvangen. Ze zouden zich bij de eerstvolgende e-mail kunnen afmelden, maar het grootste deel doet dit niet. Ze ontvangen mijn mail en doen er niets mee.

Die e-mails waar ik veel aandacht aan heb besteed, staan ongeopend in vele inboxes.

Of erger nog: de ontvanger klikt na verloop van tijd op de spamknop

Beide dingen zijn slecht voor het openingspercentage. En dat heeft weer effect op het aantal e-mails dat succesvol aankomt.

De grote online e-mailoplossingen (Gmail, Hotmail, et cetera) bepalen namelijk of je andere abonnees wel jouw e-mails zullen krijgen, ongeacht of ze ze willen ontvangen of niet, door rekening te houden met je ongeopende e-mails of spammeldingen erover.

In de 15 jaar dat ik nu onderneem heb ik meerdere keren mijn onderwerp en mijn doelgroep veranderd. Telkens weer maakte ik een nieuwe weggever en trok ik meer abonnees in de lijst.

Het lastige ervan is dat er veel mensen in mijn lijst zitten die mijn vorige onderwerp interessant vinden, maar gaandeweg zijn kwijtgeraakt wat ik nu precies doe.

De wekelijkse e-mail die ik stuurde werd wel geopend (+30%) en er werd ook geklikt op de links (2-4%), maar er kwamen het laatste jaar geen nieuwe klanten meer via deze e-mails. De nieuwe doelgroep die ik wilde bereiken zat niet in mijn lijst en mijn nieuwe klanten waren geen abonnee.

Het was tijd om goed na te denken over de waarde van deze e-maillijst in verhouding tot de tijd die ik erin stak

Net als jij kan ik mijn tijd maar één keer besteden. In 2005 ben ik gestart met mijn eerste blog en een paar jaar later voegde ik daar mijn eerste e-maillijst aan toe. Niet veel later organiseerde ik online webinars, seminars en trainingen, voor kleine groepen in een programma en voor grote groepen met online workshops.

Bijna alles wat ik deed gebeurde online. Ik had mijn eigen omgeving gecreëerd, waardoor ik kon werken vanuit huis en zo het opgroeien van mijn kinderen bewust kon meemaken.

Een paar jaar geleden merkte ik dat ik klaar was voor een nieuwe stap. Mijn kinderen zijn ondertussen volwassen en ik wilde weer meer contact met de klanten. Persoonlijk en offline.

In de overgang naar nieuwe klanten en het werk dat ik met ze doe heb ik ervoor gekozen om alles te doen in persoonlijke ontmoetingen

Ik wilde niet zo veel mogelijk mensen aantrekken, maar de juiste mensen ontmoeten en ze goed leren kennen.

Hiervoor heb ik een kleine lijst opgezet van mensen die ik met een bepaalde regelmaat wil spreken en ontmoeten. Deze lijst houd ik eenvoudig bij in een spreadsheet. Er zijn vast betere contactmanagement-oplossingen, maar om te beginnen werkt dit al goed en eenvoudig.

De lijst heb ik opgedeeld in een aantal kenmerken. Zoals

  • mijn klanten

  • leveranciers

  • mensen met wie ik samenwerk

  • mensen met wie ik vaker contact zoek, en

  • mensen met wie ik ten minste één keer per jaar contact zoek

Met de focus op deze kleine lijst werd het makkelijker om te stoppen met alle andere e-maillijsten die ik had opgebouwd in de afgelopen jaren

De lijsten heb ik verwijderd en daarmee ook de weggevers die ik gebruikte om mensen om te kopen.

Op mijn website heb ik nog steeds verschillende boekjes die je gratis kunt downloaden, maar daarvoor in ruil hoef ik niets te ontvangen van jou.

Er is een nieuwe e-maillijst gekomen voor mensen die het prettig vinden om mijn artikelen via de e-mail te ontvangen. Iedere week ontvangen ze automatisch de nieuwste artikelen van mijn website. Daar hoef ik niets meer aan te doen.

De boekjes die je kunt downloaden in PDF-formaat zijn ook als papieren versie beschikbaar. Wanneer ik een nieuw boekje gepubliceerd heb, krijgt een gedeelte van de mensen op mijn kleine lijst het via de post.

Het is een papieren nieuwsbrief voor een select gezelschap geworden

Mijn klanten krijgen de meeste nieuwe klanten via bestaande relaties en klanten. Geldt dat voor jou ook? Dat zijn de beste leads die je kunt krijgen. Zij hebben een enthousiast verhaal over jou gehoord via iemand die ze vertrouwen. Ze weten al wat je doet voordat ze contact met je opnemen. Je hoeft ze niet meer te overtuigen, dat heeft jullie gezamenlijke contact al gedaan.

Dat is precies wat ik met mijn kleine lijst bereik

  • Relaties onderhouden op een persoonlijke manier

  • Tastbare dingen delen, zoals de boekjes, artikelen en kaartjes, waardoor ik in de gedachten blijf van deze relaties

  • Persoonlijke ontmoetingen waarin ik steeds meer leer van deze mensen en zelf ook beter kan doorverwijzen

Op deze lijst staan alleen mensen met wie ik graag gesprekken heb. Wanneer ik ze bel voor een afspraak om bij te praten reageren ze enthousiast.

In een tijd waarin iedereen een zo groot mogelijke lijst probeert op te bouwen met een weggever en regelmatig e-mails stuurt naar mensen die al een overvolle inbox hebben is er ook ruimte voor persoonlijk contact met een kleine lijst.

Maak eens een overzicht van al je contacten, klanten, oud-klanten, oud-studiegenoten, vrienden die jou ook kennen. Mensen die het leuk zouden vinden dat je belt. Relaties die waarschijnlijk graag een afspraak met je maken om eens bij te praten.

Je komt al snel aan 100 contacten, merk ik telkens weer bij klanten.

Zet ze in een spreadsheet met e-mailadres en telefoonnummer. Bel de eerste 10 mensen voor een afspraak om eens te horen wat de ontwikkelingen zijn in hun leven en hun bedrijf.

Persoonlijke aandacht wordt steeds interessanter in een wereld die steeds digitaler wordt

Ik plaatste dit gastblog op 26 februari 2020.