Hoe bouw je zakelijke relaties op (en waarom is dat nodig)?

Foto bij het blog ‘Zen en de kunst van het relatieonderhoud’. Woordspeling op het beroemde boek ‘Zen en de kunst van het motoronderhoud’ van Robert Pirsig. Foto gemaakt door: Valerie Ardini.

‘Maar dat is toch nep?’

Dat is wat veel zelfstandigen zeggen als ik begin over het belang van het opbouwen van relaties met hun (potentiële) klanten en opdrachtgevers. 

‘Een beetje vrienden lopen worden met mensen om je heen, met als enige doel dat je ze dan binnenhaalt als klant? Brr …’

Inderdaad, brr.

Het is dan ook weer niet de bedoeling dat je op het eerstvolgende netwerk de onbekende naast je enthousiast tegen je borst aandrukt als ware zij je Nieuwe Beste Vriendin Voor Altijd, haar daarna gaat stalken met uitnodigingen voor thee of rosé op het terras, alwaar je haar in vertrouwen vertelt over de ups en downs in je huwelijk, om vervolgens je agenda te pakken om samen gezellig een vakantie te plannen, ‘even lekker met z’n tweeën eropuit’, en dan in één adem door haar je duurste product te verkopen, nu nog met vroegboekkorting, volgende week verdubbelt de prijs.

Relax.

Je hebt relaties en je hebt relaties.

In dit artikel: hoe bouw je zakelijk relaties op? Waar leg je zelf de grens tussen persoonlijk en zakelijk?

En als eerste: waarom is het opbouwen van relaties überhaupt nodig?

Kijk, als je een nieuwe usb-stick nodig hebt, ga je naar een webshop of een winkel en koop je er één. Je bent met vijf minuten klaar. Je hoeft geen band te voelen met de verkoper van de usb-stick. 

Maar als je iemand zoekt die jouw website voor je maakt, jouw boek vormgeeft, of jou coacht bij het zetten van een volgende stap binnen je ondernemersbestaan … dan wil je graag van tevoren weten wat voor vlees je in de kuip hebt. Je gaat korte of langere tijd met iemand samenwerken, iemand die je vragen gaat stellen over wie jij bent en over jouw bedrijf. En hoe meer je iemand vertrouwt – als mens en als professional, dat je denkt zeker te weten dat degene die je hebt ingehuurd weet wat ze doet – hoe meer jij bereid zal zijn te laten zien wie jij bent en waar je met je bedrijf voor staat. Met als eindresultaat iets waar je allebei heel erg blij mee bent.

Als je dus een zelfstandige bent, die websites maakt, boeken vormgeeft, of mensen coacht, kortom, een dienstverlenende zelfstandige, dan wil je (toekomstige) klant toch net wat meer van jou weten dan van de verkoper van de usb-stick.

Hoe je communiceert. Of je betrouwbaar bent, je afspraken nakomt. Welke kennis en ervaring je hebt. 

Je geeft je potentiële klant de kans jou – de echte jou - een beetje te leren kennen. In ieder geval een deel van je. En dat is juist het tegenovergestelde van nep. En als die klant op basis van wat ze ziet, leest en hoort je dan aardig vindt en vertrouwen in je krijgt, dan heb jij er een klant bij.

Hoe bouw je die zakelijke relaties op? 

Hoewel je dus niet met iedereen rosé gaat drinken op het terras enzo, gelden voor goede zakelijke relaties eigenlijk dezelfde regels als voor het opbouwen van betekenisvolle persoonlijke relaties. Of waarheden, zo je wilt. 

Er zijn een paar universele waarheden over contact tussen mensen (de kunst van het relatieonderhoud):

-    Iedereen verlangt naar oprechte relaties. 

-    Niemand houdt van manipulatie.

-    Iedereen wil graag gezien en geaccepteerd worden voor wie hij of zij is.

-    Liever duidelijkheid dan ‘ja’ zeggen en ‘nee’ doen.

-    En: Hoewel je het beslist niet verschuldigd bent, wordt een beetje uitleg bij je ‘nee’ wel heel erg op prijs gesteld.

-    Hoe meer kritiek je uit, hoe meer de ander zich terugtrekt.

-    Hoe meer waardering je uit, hoe meer de ander zich durft te laten zien. 
NB. Waardering voor wat er is, niet voor wat je verzint. Ga alsjeblieft niet lopen roepen ‘leuke jurk’ als je het ding afschuwelijk vindt. Denk aan punt 1: iedereen verlangt naar oprechte relaties. Wellicht waardeer je het wél heel erg dat de ander een heel eigen, oorspronkelijke smaak heeft, of dat de ander dingen durft te dragen waar je zelf het lef niet voor hebt. Begrijp je wat ik bedoel?

-    En tenslotte: er blijft veel onuitgesproken tot het te laat is.
We vinden het met z’n allen lastig te allen tijde op een goede manier en op het juiste moment aan te geven dat iemand anders onze grens overschrijdt of ons ergert of wat ook. Soms vinden we een relatie (denk aan een social media-contact van wie je alleen de nieuwsbrieven las) ook niet de moeite waard om kleine dingen goed en wel uit te praten. Wat betekent dat, als iemand écht van je af wil, daar niks meer aan helpt. Ga niet aan de ander trekken, of kwetsen omdat de ander jou kwetste. Laat de ander met liefde gaan.  

Positief nieuws voor de mensen die dit héél moeilijk vinden: een andere universele waarheid is dat alles tijdelijk is. Verrassend veel mensen komen later toch nog weer terug in je leven. Wat je kunt toelaten. Of niet. Wat jij wilt!

Met dit in je achterho ... in je hart, maak je contact. 

Hoevéél je vervolgens van jezelf laat zien, bepaal je zelf. Het is heel goed mogelijk om online het alleen over onderwerpen te hebben die gerelateerd zijn aan je vak en aanbod, en mensen je toch te laten leren kennen. Dit doet Marloes Bouwmeester van De Succesvolle Introvert bijvoorbeeld. Dat komt omdat hóe je communiceert, je relaties al veel vertelt over je persoonlijkheid. Ben je juist iemand bij wie het privéleven en het ondernemen makkelijk door elkaar lopen, en dat prettig vindt: ook prima!

Laat een hoeveelheid van jezelf zien waar jij comfortabel mee bent, want als jij op je gemak bent wanneer je contact zoekt, dan is de ander dat ook. 

Werk je keihard maar heb je te weinig klanten? Misschien werk je keihard, maar ziet ondertussen niemand het … Als je samen met mij wat wil doen aan het onderhouden van je netwerk en relaties, zodat je op een goede manier zichtbaar wordt, kijk dan eens bij Je Eigen Bedrijf de Baas.

Dit blog van 1 september 2016 werd geüpdatet op 8 augustus 2019.