Cijfers en data pffff. Even ventileren

Foto van opengeslagen deuren op een balkon bij het blog ‘Cijfers en data pffff. Even ventileren’ van ZinVol (Nuchtere ondernemerscoaching)

Bijgewerkt maart 2023.

Wat is het allerbelangrijkste onderdeel van schoonmaken? Nee maar echt zo berebelangrijk, dat mag je niet overslaan?

Ventileren

Yup.

Elke dag minstens een half uur een raam opengooien per kamer en frisse lucht binnenlaten. Of permanent alle ventilatieroosters in je huis open laten staan. Of je ventilatiesysteem op z’n hardst laten draaien als je kookt, doucht of schoonmaakt.

Liefst alle drie, eigenlijk.

Dacht jij aan stofzuigen, de wc poetsen, de was doen of iets anders? Ja. Dacht ik ook.

Maar het is dus ventileren

En de cijfers scanderen, dat doen we veel te weinig. Zitten we lekker in de lucht van formaldehyde.

Terwijl, van alles wat we kúnnen doen aan ons thuis, is dit de gemakkelijkste actie die ik verzinnen kan. Het kost geen tijd, geen kracht, geen dure middelen die het milieu torpederen. En het verpulvert hoofdpijn, eczeem, astma en andere narigheid.

Als je me niet gelooft, lees er alles over in Het grote poetsboek van Diet Groothuis. Die zocht het uit.

Ventileren.

Zo’n simpele actie wil ik voor mijn bedrijfsgegevens

Voor mijn cijfers en data. Dat ik slordig, lui of vergeetachtig kan zijn met het bijhouden ervan, zolang ik één ding dagelijks in de gaten houd.

Want ik houd véél te veel bij. En overal staat wat: in mijn agenda, in spreadsheets, op lijstjes, in apps. Herken je er iets van?

Wát voor cijfers en data? Naast, obviously, uren en facturen en deadlines?

Bijvoorbeeld:

  • Hoe vaak verkoop ik welke dienst?

  • Wat zijn mijn kosten en omzet per maand, kwartaal, jaar?

  • Hoeveel procent herhaalklanten heb ik?

  • Via welke weg komen mijn klanten bij mij terecht?

  • Hoe goed doe ik het op sociale media in termen van conversie, groei in aantal volgers, bezoekers trekken naar mijn website, enzovoorts?

  • Welke pagina’s op mijn website worden het vaakst bezocht en hoe vaak is dat dan?

Waarom vind ik dat soort cijfers interessant?

Omdat ze me inzicht verschaffen. Ze zijn een hulpmiddel. Ik laat me in mijn werk leiden door niet-kwantificeerbare zaken als ‘Word ik hier (nog) blij van?’ en ‘Helpt dit zowel de wereld, mijzelf als mijn klanten?’ Mijn data laten me vervolgens zien wat al goed werkt (niet aankomen!) en wat voor verbetering vatbaar is als ik er graag mee verder wil.

Ik verbind géén doelen aan mijn cijfers. Dus als mijn cijfers zeggen dat ik Product A vorig jaar 100x verkocht, schrijf ik niet op: ‘Verkoop Product A dit jaar 200x’.

Dat is wel wat ik erin gestampt heb gekregen in mijn eerste bedrijfsjaren. Stel doelen. Maar bergen ervaring en au later is mijn conclusie: doelen stellen veroorzaakt een compleet averechts effect. Het remt me meer af dan dat het me laat vliegen.

Wat wel voor me werkt? Kleine verbeteringen, iedere dag

Ik pak iets beet, wat dan ook. Iets wat jeukt, stokt of slaapt in mijn werkwijzen, mijn materiaal, mijn omgang met klanten, mijn dagindeling, mijn website, mijn ontwikkeling. En dan kijk ik wat ik minimaal kan aanpassen. Zodat het vandaag net wat beter is dan gisteren.

Hé, wacht eens even ...

Dat kost me geen tijd, geen kracht, geen dure middelen die het milieu torpederen. En het verpulvert hoofdpijn, eczeem, en andere narigheid.

Aha.

Wat heb ik vandaag ietsepiets verbeterd?

Dat houd ik dagelijks in de gaten.

  

Nooit meer mijn tips missen? Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief. Geen funnel.