Journalist: waarom je markt groter is dan je denkt

Met een wichelroede op zoek naar onzichtbare klanten? Maar nee, dat zou ik je niet aandoen. Waar ik het wel over wil hebben: je houdt misschien te snel op met zoeken naar klanten. In het blog leg ik het uit.Foto bij blog “Jouw markt is groter dan je…

Bijgewerkt juni 2023

Veel zelfstandigen die ik ken hebben het idee, dat wanneer ze zichzelf een specialisme aanmeten, ze zich daarmee ongelooflijk beperken.

(Dat dit niet waar is, lees je in het blog Hoe breng je focus in je aanbod?).

Zij denken: dan doe je nog maar één ding. Saai.

Liever pakken ze van alles en nog wat aan opdrachten aan. Voor de afwisseling en ook uit angst dat de inkomensstroom opdroogt. Zeker in onzekere tijden.

Wat ik vervolgens zie, is dat deze allround zelfstandigen zichzelf alsnog beperken

Ik leg het uit aan de hand van journalisten. 

Die zien graag hun naam terug in kranten of publieksbladen. Dat zijn de bladen die je gewoon in de supermarkt of bij de boekhandel kunt kopen.

Een kenmerk van de markt van de publieksbladen is dat het een aardig populaire markt is. Plenty auteurs die in de Linda, de Happinez, de Volkskrant, enzovoorts willen staan. De redacties van die bladen kunnen vaak uit genoeg ideeën en auteurs kiezen, of hebben zelf mensen in dienst die het blad vol kunnen schrijven.

Ik krijg journalisten binnen voor coaching die er nog niet in slaagden bij deze bladen binnen te komen – en zich vertwijfeld afvragen hoe ze dan hun geld moeten verdienen?

In de wereld van de media vormen de kranten en publieksbladen het topje van de ijsberg

Er zijn veel meer publicatiemogelijkheden. 

  • Je hebt bijvoorbeeld de vele vakbladen waarvoor je kunt schrijven: iedere branche of beroepsgroep heeft zijn eigen tijdschriften

  • Je kunt je storten op de bedrijfsjournalistiek: de tijdschriften die ondernemingen of organisaties uitbrengen voor hun eigen medewerkers

  • Je hebt de relatiemedia: bladen die organisaties juist voor hun klanten uitbrengen

  • Dan heb je nog blogs, webmagazines, e-mailnieuwsbrieven en sponsored magazines waarvan de eigenaren bereid zijn te betalen voor een vaardige schrijver

Ja, maar in die media kan ik niet dezelfde ideeën kwijt als bij de publieksbladen

Ik kan je verzekeren: de meeste vak- en bedrijfsbladen verlangen hetzelfde van je als de publieksbladen. Mooie interviews, goede achtergrondartikelen, nieuwsberichten en rubrieken, columns en toptien-lijstjes, het staat er allemaal in. 

Je doet hetzelfde schrijf- en uitzoekwerk, alleen voor een andere doelgroep, waarbij soms een iets andere toon past. Er is op zich geen reden jezelf te beperken tot publieksbladen.

Nooit meer tips missen? Ontvang mijn nieuwsbrief.