Sociale media: zo leveren ze meer op

Foto van een ‘doelgroep’ bij het blog ‘Sociale media: zo leveren ze je meer op’ van ZinVol - nuchtere ondernemerscoaching.

Er komt een zelfstandig professional bij me die wil weten wat ze kan doen om aan meer klanten te komen.

Ze werkte altijd voor iedereen, maar nu wil ze zich richten op één duidelijke doelgroep. Een doelgroep waar ze blij van wordt, waarvan de mensen passen bij de waarden die ze wil uitdragen, bij de interesses die ze heeft. En ze weet ook al welke doelgroep dat worden moet.

Netwerk je?’ vraag ik.
Ja, de zelfstandig professional tegenover me komt wel eens hier, wel eens daar. Ze gaat vaak naar de Open Coffee bijvoorbeeld. Soms volgt ze een workshop of training, daar kun je ook netwerken. En ze zit in het bestuur van een plaatselijke sportvereniging. Komt ze ook veel mensen tegen.

‘En zit je op een sociaal medium? Bijvoorbeeld LinkedIn, Twitter of Facebook?’ 
‘LinkedIn’, knikt de zelfstandige. En nee, ze heeft geen slapend profiel: ze voegt zeer regelmatig nieuwe contacten toe.

‘Mooi. En hoeveel mensen ken je al, die behoren tot de doelgroep waar jij je op wilt richten?’

Het is even stil. Tegenover mij wordt diep nagedacht. ‘Nog niemand’, klinkt het dan

Uh-oh!

Voor ik verder schrijf, even een vraag.

Hoe weet je dat je een doelgroep hebt?

Je weet bijvoorbeeld dat je er een hebt als je kunt vertellen waar jouw doelgroep komt. In de stad en op internet.

Als jouw doelgroep overal te vinden is, dan werk je waarschijnlijk voor iedereen. Dus voor zowel bedrijven als particulieren als zelfstandigen. In dat geval heb je geen doelgroep.

Een doelgroep is een groep mensen/bedrijven die een paar onderscheidende kenmerken met elkaar gemeen hebben. Bijvoorbeeld (trendy!) duurzame ondernemers. Of: redacteuren. Of: evenementenbureaus.

Het enige wat particulieren als groep met elkaar gemeen hebben, is dat het mensen zijn. Het enige dat bedrijven als groep met elkaar gemeen hebben, is dat ze staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.

Je kunt een doelgroep zo nauw specificeren als je wilt

Bijvoorbeeld: alleen redacteuren van kranten. Als dat bij je past en als zo'n kleine groep voor jou ook voldoende is, dan groei je daar vanzelf naartoe: je hoeft niet met zo'n kleine doelgroep te beginnen. Als je maar wel een groep kiest, in plaats van je op iedereen te richten. Dan wordt het ook makkelijker bijvoorbeeld je webteksten en social media-berichten te schrijven, omdat je dan een type mens of een bepaalde groep kunt adresseren, die zich daardoor ook eerder zal herkennen in je tekst. 

Als je geen idee hebt waar jouw doelgroep komt, of als je denkt zeker te weten dat er geen plekken zijn waar je doelgroep rondloopt, kan het zijn dat je doelgroepomschrijving te vaag is. Of zo vreselijk specifiek dat maar zes mensen in Nederland erin passen ofzo.

Terug naar het netwerken in levende lijve en via sociale media. Kost allemaal tijd als je het goed wilt bijhouden. Als je écht contact wilt leggen. Als je wilt dat mensen onthouden wie je bent. Spreek je vervolgens nooit iemand die ook maar een béétje behoort tot je doelgroep … dan leveren netwerkbijeenkomsten en sociale media je niks op.

Jaaaaaa, wel het broodnodige delen van ervaringen natuurlijk, en leuke nieuwe kennissen en goede ondernemerstips enzo … maar geen potentiële klanten.

Bovendien, als je jouw doelgroep weinig tot nooit spreekt, wordt het maar een beetje gokken waar ze ‘s nachts van wakker liggen. Wat hun wensen en behoeftes zijn. Hoe ze graag zouden zien dat hun leven veranderd. Kortom, om met jouw kennis en ervaring en hart voor de goede zaak, aan te sluiten bij wat zij van je nodig (denken te) hebben.

Vraag daarom de mensen in jouw netwerk of zij mensen kennen die tot je doelgroep behoren

Of volg ze via sociale media. Nodig ze van harte uit als connectie. Dan levert het netwerken je alweer veel meer op dan tot dan toe. (In marketingtermen ben je dan bezig met het verzamelen van leads).

Stel je voor dat je via internet en in de echte wereld bewust op zoek gaat naar mensen die behoren tot je doelgroep.

Wat zou dat doen voor je klantenbestand?

 

Ik werkte dit blog bij op 5 juli 2022. Ik plaatste het in december 2010.
Nooit meer tips missen?
Ontvang mijn nieuwsbrief.