Waarom een accountant ZinVol is

Blog: Waarom een accountant ZinVol is. Op de foto: Ben Hulscher van Visie Belastingadviseurs en Accountants. Copyright: ZinVol - nuchtere ondernemerscoaching.

Een van de vragen die zelfstandigen en freelancers me het meest stellen is: ken je een goede boekhouder?

Ik antwoord dan altijd dat ik een accountant heb, in plaats van een boekhouder. Deze ->


En: ik heb expres een accountant, in plaats van dat ik mijn belastingzaken zelf regel.

Om met dat laatste te beginnen: er is natuurlijk niks mis mee, zelf je belastingzaken te be- en ontcijferen. Integendeel! Maar ik heb het altijd een beetje zonde van mijn kostbare tijd gevonden.

Ik vind er niks aan mijn belastingaangifte te doen. En ik kan dat ook niet even goed en snel als iemand die er zich in gespecialiseerd heeft. Ik ben liever bezig met mijn geld verdienen met doen wat ik leuk vind, dan geld besparen met doen wat ik niks aan vind. Daarom coach ik ook op dit onderwerp. 😉

Waarom heb ik een accountant?

Omdat ik het een prettig idee vind, dat hij zich verplicht blijft bijscholen. Als je het nieuws volgt, dan weet je hoe vaak er iets verandert op het gebied van belasting- en ondernemersspelregels. Een accountant moet bovendien een post-hbo- of wo-opleiding hebben gevolgd, en moet zich aan gedrags- en beroepsregels houden die in een openbaar register staan.

Daar staat tegenover dat in principe iedereen zich boekhouder mag noemen. 

Het is geen wettelijk beschermde titel met bijbehorende vereisten. Wat niet wil zeggen dat er geen uitstekende boekhouders rondlopen. Of geen slechte accountants!

Echter, als ondernemer blijf je altijd eindverantwoordelijk voor alles wat je inlevert bij de Belastingdienst. Daarom vind ik het fijn dat degene die al mijn cijfers doorgelopen heeft, actueel is bijgeschoold en is gebonden aan beroepsregels. 


Of je nou een boekhouder of accountant in de arm neemt, let in ieder geval op de volgende zaken:

  • Bekendheid met jouw branche:
    heeft jouw cijferkundige nog andere freelancers en zelfstandigen in zijn klantenbestand? En zitten daar mensen tussen met hetzelfde beroep als jij?

  • Kosten:
    het heeft zeker zin om meerdere kennismakingsgesprekken te voeren, meerdere offertes op te vragen. Gehanteerde tarieven kunnen onderling zeer verschillen. Vraag ook eens of je een factuur kunt verwachten bij ieder telefoontje dat je pleegt, of dat af en toe een vraag stellen over je administratie onder ‘service’ valt.

  • Door meerdere gesprekken te voeren, ontdek je iets anders, dat net zo belangrijk kan zijn als de kosten: klikt het?
    Mijn allereerste accountant deed nogal geringschattend over mijn bedrijf. Die heb ik ingewisseld voor iemand die me als beginner een beetje opvoedde met wat goede tips, en die het nooit moe wordt me nog eens de Oudedagsreserve (vroeger FOR) uit te leggen.

  • Houdbaarheid:
    ik ben van de duurzame relaties. Ik vind het prettig dat ik al jarenlang bij dezelfde accountant terecht kan. Die is partner bij een klein kantoor, dus ik verwacht niet dat hij snel weg gaat. Die kans is ook klein bij een zelfstandige boekhouder of accountant. Maar die kans heb je wel als je iemand vindt bij een groot kantoor: jouw contactpersoon kan promotie maken. Of voor zichzelf beginnen natuurlijk.

  • Boekhoudprogramma:
    als je werkt met een online boekhoudprogramma is het handig als je boekhouder/accountant met hetzelfde programma werkt of wil werken. Dat maakt de uitwisseling van gegevens een stuk makkelijker.

Iets wat niet veel werk hoeft te kosten, is je BTW-aangifte ieder kwartaal. Als je werkt met alleen Nederlandse klanten en geen webshop hebt maar alleen facturen voor geleverde diensten stuurt, kan het met een kwartiertje gedaan zijn. In dat geval kan het slimmer zijn het zelf te doen.

Ik werkte dit blog bij op 5 juli 2022. Ik plaatste het in januari 2010.
Nooit meer tips missen?
Ontvang mijn nieuwsbrief.