Wil je meer content of wil je meer klanten?

Als niemand weet dat je bestaat, komen er geen klanten. Daarom maak je content. Om zichtbaar te worden.

Fastforward een paar jaar later. Je hebt enige bekendheid opgebouwd. En er is belangstelling voor je aanbod. Yay.

Toch pieker je je suf. Want: wat ga je deze week posten?

Als je dit herkent, kun je je afvragen: ligt je prioriteit wel bij het juiste punt?

 

Hoe bedoel je?

Stel, je stuurt mensen nu 3 jaar je nieuwsbrief. Dan heb je nu al 36 artikelen in je archief, als je maandelijks mailt, en 156 als je wekelijks Hallo inbox! roept. En het is onderhand een hele uitdaging om de inhoud fris te houden. Elke week iets nieuws bedenken kost niet alleen tijd, maar vooral ook creativiteit. Je bent moe. Het maken van content is inmiddels een kwelling op bestelling.

Dus waarom stop je er niet een poosje mee? Zet bijvoorbeeld je kostbare uren in om je aanbod een make-over te geven. Mail je abonnees in de tussentijd gewoon wat je al hebt liggen.

 

Maar met nieuwe content trek ik nieuwe lezers - zonder oude kwijt te raken

Hoe erg is dat, om oude kwijt te raken? Als ze na 3 jaar afhaken, omdat je ze iets voorschotelt wat ze al kenden, waren ze er misschien alleen maar bij voor de free ride.

En de nieuwe lezers? Die kennen je oude content nog niet. Voor hen is elke post op LinkedIn als een kitten die haar staart ontdekt: een eyeopener.

 

Ja, oké. Maar mijn oud-klanten en ambassadeurs dan? Die kan ik toch geen opgewarmde kliekjes serveren?

Die mensen zijn ooit je fan geworden, om wat ze tussen je regels dóór lezen. Hoe serieus jij je werk neemt. Hoe oorspronkelijk je kijk op het vak is. Hoe opvallend en eigen jouw stem is, tussen al je collega’s.

Je inspireert ze. Je steunt ze in hun eigen ontwikkeling. Het is de reden dat ze klant bij je werden.

Als zij een blog uit 2012 van je lezen, denken ze niet: wat stom, die ken ik al. Maar: oh ja, dat was echt een uitstekend advies. Daar moet ik voor mezelf weer eens wat scherper op letten.

En daarbij: er komt een moment, dat je oud-klanten zijn uit gewinkeld bij je. Wat je nodig hebt, zijn nieuwe. En die wil je dezelfde basis meegeven, als je ooit aan je oude meegaf. Je weet wel, die basis die je zo helder hebt uitgelegd in je 36 artikelen tot nu toe.

 

Maar ik sta nu bekend als iemand die écht goede content biedt

Verandert dat als je niks nieuws meer schrijft? Verliest wat je eerder produceerde daardoor dan zijn waarde?

Je benadert je blog te veel als schrijven voor een krant. Hop, blijf erbovenop, want over een uur is je bericht alweer verouderd.

Bekijk de boel eens als auteur. Hoeveel heeft die James Joyce bijvoorbeeld nou helemaal geschreven? Een stuk of 10 boeken, dan heb je het wel gehad. Maar Wikipedia noemt hem een Iers schrijver die wordt beschouwd als een van de belangrijkste schrijvers van de 20e eeuw.

 

Een coach bleef maar gratis extra’s bedenken

Hij heeft een aantal online cursussen over zelfontwikkeling die je kunt kopen. Om aan klanten te komen, begon hij met een nieuwsbrief.

Daar kwamen gratis oefeningen als downloads op zijn website bij. Hij zette 3x per week een verse challenge in zijn Facebook-community. En je kon ook wekelijks een livestream van hem volgen.

Het bracht hem niet de klantenstroom aan cursisten waar hij op gehoopt had. Logisch, mensen kregen bijna dagelijks gratis nieuwe content. Dus waarom nog een betaalde cursus volgen?

 

Kijk daarom nog eens kritisch naar je tijd

Gaat die op aan steeds maar nieuwe content creëren? Of heb je je blik gericht op je nieuwe klanten? Gun hen dezelfde basis als die je oude klanten meegaf.

 

Hier een actie voor komende week:

Gooi een oude nieuwsbrief in de herhaling.

Meer lezen?

👉 Mijn wekelijkse MotivatieMails moedigen je aan vanaf de zijlijn. Geen funnel. Gewoon nuttig leesvoer.