Hoe je websitemenu je aan klanten kan helpen

Foto bij het blog over websitemenu’s van ZinVol (Nuchtere ondernemerscoaching).  Foto gemaakt door ZinVol.


‘Wat wil je drinken?’
‘Water’, zeg ik.
Ik krijg een glas aangereikt, neem een slok en trek een gezicht. ‘Dit is Spa rood.’

Je hoopt op het één, maar je krijgt het ander. Op websites heb je dat ook.

Organisatieadviseur Hanna zoekt een fotograaf

Ze wil een andere profielfoto. Want op haar foto is ze nog blond. En het moet wel een beetje snel, graag. Morgen hoopt ze een grote klus binnen te halen, dus ze wil een goede indruk maken.

Ze klikt op de website van een fotograaf in de buurt. Ze scant de homepage op zoek naar: portret. Ze ziet:

Voorbeeld van een menu. Gemaakt in Canva, voor bij het blog over websitemenu’s van ZinVol (Nuchtere ondernemerscoaching).

Maar bij portfolio denkt Hanna aan afstudeerwerk van de Fotovakschool. Dat is niet wat ze zoekt. Ze klikt naar de website van een volgende fotograaf. Daar staat:

Voorbeeld van een menu. Gemaakt in Canva, voor bij het blog over websitemenu’s van ZinVol (Nuchtere ondernemerscoaching)

Allrightie! Ze klikt. Er klapt een keuzemenu uit. Ah, daar staat portret bij. Op die pagina ziet ze tientallen hoofden. Het zijn prachtige profielfoto’s. Maar wat kost het? Kan ze vandaag nog terecht? Ze scrollt nog even heen en weer. Nope. Geen informatie.

Bij website nummer drie heeft ze bingo

Deze fotograaf legt uit dat Hanna na de shoot tien foto’s in HR-formaat ontvangt die ze overal online mag gebruiken. Prijs: 295 euro inclusief btw. Hij laat een paar voorbeelden zien. Genoeg voor Hanna om te beoordelen wat voor stijl hij heeft zonder eindeloos te moeten scrollen. Als ze meer wil zien, kan ze doorklikken naar een nieuwe pagina. De fotograaf sluit zijn informatie af met een agenda-knop. Handig. Nou kan Hanna zelf een afspraak inplannen. Ze ziet dat er om vijf uur nog een gaatje is. Olé.

Tuinontwerper Joyce wil klanten via haar website

Tuinontwerper Joyce verkoopt nu via via. Ze wil dat haar website óók klanten oplevert. Ze krijgt bezoekers, maar ze verkoopt niks.

Ze vraagt me hoe ze dat voor elkaar krijgt. Samen bekijken we haar website. Kan de bezoeker er snel een antwoord op zijn vraag vinden?

In haar menubalk blijken een paar knoppen te staan die voor verwarring zorgen. Bijvoorbeeld Wandelblog. Daar schrijft ze verhalen over tochten die ze loopt. Dat past beter bij een wandelwebsite, besluiten we. De ontwerper maakt er Tuinblog van. Voortaan deelt ze alleen nog dáár tips over.

Zelf heb ik een nieuwsbrief die gewoon nieuwsbrief heet

‘Niemand wil een nieuwsbrief ontvangen. Daar hebben mensen weerstand tegen. Je moet dat anders noemen’. Ten minste vier verschillende collega’s hebben me die tip gegeven. Ze kwamen met suggesties als:

  • Gratis artikelen

  • Zinvolle tips

  • MirandaMail

Ik vroeg mijn lezers wat ze vonden. ‘Nieuwsbrief snap ik meteen,’ zei Ita. ‘En als ik je website interessant vind, schrijf ik me heus wel in.’

Nee, het is beslist niet originéél. Maar wel lekker duidelijk.

Kortom

Gebruik ondubbelzinnige termen in je menubalk, die iedereen herkent. Anders is je bezoeker weg voor hij kan ontdekken hoe leuk je bent.

Meer lezen?

👉 Mijn wekelijkse MotivatieMails moedigen je aan vanaf de zijlijn. Geen funnel. Gewoon nuttig leesvoer.