Je prijzen verhogen bij bestaande klanten

Foto bij blog “Je prijzen verhogen bij bestaande klanten” van ZinVol - nuchtere ondernemerscoaching. Foto gemaakt door: ZinVol.

Bijgewerkt juni 2023

Een zelfstandig yoga-docent voelt zich na een paar jaar niet meer senang bij een klant. Deze klant, een grote organisatie, is in het begin van haar ondernemersbestaan zeer welkom geweest.

Nu loopt ze ertegenaan, dat de organisatie weinig oog lijkt te hebben voor haar en voor andere externen.

In gesprekken geeft de organisatie aan zeker haar waarde te zien. In de praktijk merkt ze dit niet terug in daden en acties, worden beloftes niet nagekomen.

Bovendien weet deze yoga-docent inmiddels veel beter wat ze waard was. Het uurtarief dat ze ooit aan deze klant heeft voorgesteld, ligt een stuk lager dan het uurtarief dat ze aan haar nieuwe klanten durft te vragen - en krijgt. Ze wil dan ook haar prijzen verhogen voor deze organisatie en vraagt mij:

Wat voor verhoging is in jouw ogen reëel? Als mijn uurtarief nu bedrag x is?

Hier een paar van mijn denkrichtingen en overwegingen, voor als je met iets soortgelijks zit.

Te beginnen met: in plaats van een uurtarief te vragen, kun je ook werken met vaste prijzen voor pakketten, programma's en producten

Dan weet iedereen waar die aan toe is, en heb je minder gezeur over het aantal uren dat je berekent. Als je daar meer over wil weten, lees dan bijvoorbeeld eens dit blog.

Maar dat betekent vaak ook: je complete bedrijfsinrichting omgooien, en op dat punt bén je nu misschien nog niet. Of: een compleet ander beroep kiezen, en geen haar op je hoofd die daaraan denkt.

Je wil nu wellicht alleen maar weten: wat doe ik met m'n oud-klant

Dat ligt aan je doel.

1.

Ben je je klant eigenlijk beu en zou je het ook prima vinden als je zonder hem verder moet, dan kun je het tarief vragen waarbij het bedrag zó hoog is, dat je voor dat geld met liefde de frustratie draagt, die de opdracht/klant tegenwoordig met zich meebrengt.

Hetzelfde geldt als je je lagere prijs beu bent, en enkel nog tegen je nieuwe, hogere tarief wil werken. Dan vraag je iedereen dat nieuwe tarief.

Als de klant daar ‘ja’ tegen zegt, olé. Als de klant daar ‘nee’ tegen zegt: waar een deur dicht gaat, gaat een raam open. Tijd om je agenda te vullen met beter betalende klanten.

2.

Wil je er graag samen met je klant uitkomen en gaat het je er alleen om dat ze jouw waarde erkennen? Dat ze erkennen dat jouw kennis en ervaring waardevol is en in waarde is toegenomen? Dan zou je je prijs met, zeg, maximaal 10% - 20% kunnen verhogen.

Dat is een redelijke prijsverhoging bezien vanuit klanten.

Oude klanten met je meenemen via kleine prijsstijgingen, kun je uit allerlei overwegingen doen:

  • Bijvoorbeeld uit loyaliteit, omdat je het waardeert dat ze al zo lang klant van je zijn, of omdat ze je een kans gaven toen je net begon (en je misschien zelfs nog niet helemaal in jezelf geloofde).

  • Of omdat het werk voor deze klanten simpelweg nog steeds ongelooflijk leuk is (als je maar niet vergeet dat leuk werk óók wat mag opleveren).

  • Of omdat je de ‘zekerheid’ van deze regelmatige inkomsten nog nodig hebt. (Waarbij zekerheid tussen aanhalingstekens staat, want niks in het leven is ooit echt zeker, en eh ... tja, dat hoort wel een beetje bij ondernemen.)

Nieuwe klanten daarentegen kun je rustig aannemen tegen de prijs waarvan jij voelt dat die je werkelijke waarde van dit moment vertegenwoordigt. Die prijs kan een stuk hoger liggen dan prijzen die je oude klanten nog rekent.

De yoga-docent is er goed uitgekomen

Ze wilde haar klant graag houden en heeft daarom een verhoging voorgesteld, waar zowel zij als de klant mee konden leven.


Nooit meer mijn tips missen? Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief. Geen funnel.