Jouw markt is groter dan je denkt

Veel zelfstandigen die ik ken hebben het idee, dat wanneer ze zichzelf een specialisme aanmeten, ze zich daarmee ongelooflijk beperken. (Dat dit niet waar is, lees je in dit blog). Zij denken: dan doe je nog maar één ding. Saaaaai! Liever pakken ze van alles en nog wat aan opdrachten aan, voor de afwisseling en ook uit angst dat de inkomensstroom opdroogt. Zeker in deze onzekere tijden.

Wat ik in de praktijk vervolgens zie, is dat deze allround zelfstandigen al een prima manier gevonden hebben om zichzelf ongelooflijk te beperken. 

Ik leg het uit aan de hand van journalisten, want binnen die beroepsgroep zie ik dit het vaakst en duidelijkst. Een hoop (beginnende) journalisten zouden graag hun naam terugzien in kranten of publieksbladen. Dat zijn de bladen die je gewoon in de supermarkt of bij de boekhandel kunt kopen.

Een kenmerk van de markt van de publieksbladen is dat het een aardig populaire markt is. Plenty auteurs die in de Linda, de Happinez, de Volkskrant, enzovoorts willen staan. De redacties van die bladen kunnen vaak uit genoeg ideeën en auteurs kiezen, en anders hebben ze eventueel zelf ook nog mensen in dienst die het blad vol kunnen schrijven. Ik krijg journalisten voor coaching over de vloer die er nog niet in slaagden bij deze bladen binnen te komen – en zich vertwijfeld afvragen hoe ze dan hun geld moeten verdienen?

Als je de wereld van de media neemt, vormen de kranten en publieksbladen zo’n beetje het topje van de ijsberg. Daaronder ligt nog een enorme berg aan publicatiemogelijkheden. Je hebt bijvoorbeeld de vele vakbladen waarvoor je kunt schrijven: iedere branche of beroepsgroep heeft zijn eigen tijdschriften. Je kunt je storten op de bedrijfsjournalistiek: de tijdschriften die ondernemingen of organisaties uitbrengen voor hun eigen medewerkers. Of de relatiemedia: bladen die organisaties juist voor hun klanten uitbrengen. Dan heb je ook nog her en der blogs, webmagazines, e-mailnieuwsbrieven en sponsored magazines waarvan de eigenaren bereid zijn te betalen voor een vaardige schrijver. 

De journalisten gebrand op de publieksbladen – anderzijds zo ontzettend gefocust op het breed houden van hun werk – zien de berg extra mogelijkheden niet. Of ze zeggen: ja, maar in die media kan ik niet dezelfde ideeën kwijt als bij de publieksbladen. Dat is a) niet waar en by the way b) als je bepaalde ideeën over jouw ideeën hebt, heb je misschien stiekem toch een specialisme!

Ik kan je verzekeren: de meeste vak- en bedrijfsbladen verlangen hetzelfde van je als de publieksbladen. Mooie interviews, goede achtergrondartikelen, nieuwsberichten en rubrieken en columns en toptienlijstjes, het staat er allemaal in. Je doet gewoon hetzelfde schrijf- en uitzoekwerk, alleen voor een andere doelgroep waarbij soms een iets andere toon past. Wat je werk betreft is er geen reden jezelf te beperken tot publieksbladen.

Kortom, als je graag over van alles en nog wat wilt schrijven, waarom dan niet ook voor van alles en nog wat? 

Zo geldt kort gezegd voor zelfstandig werkende P&O’ers en ICT’ers, dat je niet alleen maar afhankelijk bent van langlopende voltijdopdrachten bij grote organisaties. Je kunt je werkweek ook vol laten lopen met allemaal kleine opdrachten: een paar uur per week werken voor een aantal MKB-bedrijven. 

Schilders en andere mensen uit de bouw kunnen wellicht voor korte klussen terecht bij mensen die wonen in hun nieuwe huis, maar nog altijd – en dat al heel lang - hun oude huis te koop hebben staan. Afhankelijk van de staat van het oude huis kan een frisse lik verf en een beetje opknappen wonderen doen voor de verkoop. 

Welke ‘vergeten’ of ‘onzichtbare’ klanten kwam jij op het spoor? Ik ben benieuwd naar je tip voor andere zzp’ers!