Mond-tot-mondreclame stimuleren

Mond-tot-mondreclame: hoe vaak geven anderen jouw naam door? Hoe vaak krijg je nieuwe klanten via via? Zou je graag meer klanten via via willen binnenhalen? Ik wel.

Mensen beseffen niet altijd vanzelf dat je behoefte hebt aan mond-tot-mondreclame. Je kunt ze daar een handje bij helpen. 

Daar kom ik zo op terug. Allereerst: ik zorg dat ik iemand die mijn naam doorgeeft navenant eer met deze eer. Ik stuur een enthousiast bedankje, ook als het doorgeven van mijn naam leidt tot niks, want daar gaat het hier natuurlijk helemaal niet om! Het belangrijkste is dat iemand voor jou z’n hand in het vuur wil steken en tegen zomaar een ander heeft gezegd: ‘Je moet díe vrouw of man hebben’. Dat vind ik in een woord: supergeweldig. En in mijn bedankje stel ik de doorverwijzer (Amerikanen hebben het over 'referral') gelijk even op de hoogte: ik kreeg de klus, of ik kreeg ‘m niet, of wat er anders aan nieuws te vertellen valt. Als jij iemand ergens over tipt of iemands naam doorgeeft, wil je toch weten of daar nog wat mee gedaan is, ten slotte.

Als je dus de onmetelijke eer te beurt valt, dat iemand reclame voor je maakt, is achteraf bedanken een goede manier om - wat zeg ik? Zijn het goede manieren die! - het juiste klimaat voor meer lieve aanbevelingen creëren.

Maar achteraf bedanken is reactief: je moet dan eerst maar afwachten tot iemand op het lumineuze idee komt jouw naam door te geven.

Je kunt ook van tevoren al heel wat  ondernemen om mensen aan dat lumineuze idee te helpen ... Daar zijn heel veel ‘natuurlijke’ plaatsen voor: in je nieuwsbrief, op je website, in je handtekening onder aan iedere e-mail, op (de achterkant van) je visitekaartje: overal kun je schrijven hoe leuk je het zou vinden als iemand je naam doorgeeft. 

Een van de plekken waar je vaak niet aan denkt, is de volgende: onder aan iedere factuur. Als de ander en jij het samen al ‘gered’ hebben tot een factuur, dan ga ik ervan uit dat de ander je goed gezind is – dat is één. Daarnaast weet je klant als geen ander precies wat mijn dienst inhoudt, dus de kans op ‘misverstanden’ over je doelgroep of werkwijze is klein – dat is twee.

Het is wel goed nog even stil te staan bij de manier waarop je vraagt om aandacht voor jezelf. Ik weet natuurlijk niet hoe jij daar mee omgaat, maar ik ben zelf heel gevoelig voor de juiste toon. Toen ik eens een sabbatical van een paar maanden opnam, kreeg ik van alle kanten mails van collega’s van wie ik al tijden niks gehoord had. Eerst een felicitatie of iets dergelijks en dan als afsluiter: ‘Ik wil je opdrachtgevers wel van je overnemen!’ Toen voelden de felicitaties een beetje nep. Een elegante manier om dit op te pakken, is iets te schrijven in deze trant:

‘Als je denkt dat dit voor anderen interessant kan zijn, wijs (doelgroep) gerust op mijn ... (blog/nieuwsbrief/website/workshop).’

Zo zet je vast een voet tussen de deur, in plaats van gelijk met een stormram aan woorden diezelfde deur te verpletteren.