Ben ik wel interessant voor mijn klanten?

Op een dag kom je op een lumineus idee: je wordt zelfstandige! Hiep hiep.

Om ook van je lumineuze idee te kunnen bestaan, is het fijn als je klanten hebt. Klanten die je zonder morren de prijs voor je diensten betalen.

Hoe kom je aan die klanten?

Niet zo: website laten maken, visitekaartjes laten drukken, LinkedIn-profiel invullen, twee keer een koud acquisitiegesprek voeren en als dan niemand toehapt … concluderen dat er geen markt voor je is.

Wel zo: je laat weten dat je er bent. Dat heet marketingcommunicatie.

  • Je praat met mensen. Met potentiële klanten en met collega’s op netwerkbijeenkomsten, verjaardagen van tante Anja, internetfora, Instagram, Facebook, LinkedIn of Twitter. Is er geen netwerkbijeenkomst bij jou in de buurt? Hè gets nee toch. Dan organiseer je zelf wat: bel een paar collega’s of prospects en spreek af in het café om de hoek. Ta-daa: netwerkbijeenkomst.
  • Je spreekt. Je legt uit wat je doet en wat mensen daaraan hebben. Een lezing, een workshop, een demonstratie, een interview dat je geeft, een YouTube-filmpje … zelfs je pitch of marketingboodschap delen tijdens het voorstelrondje van een netwerkbijeenkomst is al spreken over jouw terrein van expertise.
  • Je schrijft. Je blogt, je stuurt een nieuwsbrief, je levert een artikel in bij een tijdschrift. Ben je fotograaf of illustrator dan toon je foto’s of tekeningen.

Jaaaaaa, denk je nu (denk ik). Jaaaaa, dat weet ik allemaal wel. Maar … waarover praat ik dan? Waarover schrijf ik? Beste Miranda, BEN IK WEL INTERESSANT?

Natuurlijk ben je interessant (vind ik). Maar eigenlijk gaat het daar helemaal niet om. Waar het om gaat is:

Wat vindt jouw klant interessant? Waar wil die nou graag meer van weten?

Dan moet je eerst een heel aardig idee hebben van wie er allemaal je klant zou kunnen zijn. Omdat het lastig is te praten of schrijven over iets dat de hele wereld interessant vindt, ga je focussen. Je specialiseert je in een onderwerp, doelgroep of probleem waar jij je graag mee bezig houdt en waar je veel vanaf weet.

Terzijde: beelddenkers (ontwerpers, illustratoren, fotografen) hebben vaak net even een andere focus dan bijvoorbeeld journalisten (onderwerp) of coaches (doelgroep, probleem). Zo ken ik een illustrator die uit koffievlekken illustraties maakt. Dat is natuurlijk niet het enige wat ze doet. Maar het is wel zo opmerkelijk, dat mensen haar daardoor onthouden en fascinerend vinden - mits ze ‘koffievlekken’ steeds even aanstipt in haar marketingcommunicatie.  

Heb je jouw focus dan kunnen we terug naar de vraag: waarover praat je? Waarover schrijf je?

Wat is van de drie onderstaande opties op jou van toepassing?

 

‘Ik houd er niet van met stelligheid iets te beweren’

Hoeft ook niet. Begin met delen wat je weet, ziet of leest. Mensen met dezelfde interesse vinden het fijn en makkelijk dat jij op dat ene focusgebied van je alles goed bijhoudt. Je raakt erom bekend, wordt daardoor beter vindbaar. Vanzelf zul je van die mensen reacties krijgen op wat je weet, hebt gezien of hebt gelezen. Daardoor kom je in contact met potentiële klanten. En je leert meer over je eigen markt, over wat je markt bezig houdt.
Belangrijk: selecteer. Niet alles wat verschijnt over jouw focus is interessant om te zien of lezen. Inhoudsloze prut doorgeven doet natuurlijk afbreuk aan je interessanterigheid. Dan kun je je suf roepen en schrijven zonder dat er echt iemand reageert.

 

‘Ik heb haast en wil NU klanten’

Begrijpelijk. Maar denk aan de woorden van je moeder: kinderen die vragen, worden overgeslagen. Dat wil zeggen: als jij gelijk in al je blogs, nieuwsbrieven, tweets, gesprekken en presentaties begint over wat je te verkopen hebt, dan haken mensen af. Wie mij via Twitter een DM stuurt met ‘Leuk dat je me volgt! Kijk eens op mijn website wat voor mooie dingen ik doe’ maakt mij niet nieuwsgierig maar chagrijnig. Je vraagt al om mijn kostbare aandacht nog voor je belangstelling voor mij als persoon hebt getoond.

Ik wil heus weten wat je te verkopen hebt. Ik lees met liefde alle aanbodsmails van trainingen en programma’s die tussen jouw nieuwsbrieven door in mijn mailbox belanden: maar alleen omdat ik al weet dat je interessant bent voor mij omdat je nieuwsbrieven vol staan met voor mij boeiende artikelen of gedachten.

 

‘Ik weet nog steeds niet wat ik moet zeggen of schrijven’

Dan is je focus niet concreet genoeg. Als je echt een focus hebt waar je zelf blij van wordt en die andere mensen snappen, dan kun je zó tien dingen verzinnen om te vertellen. Of anders kom je maar naar mij toe, dan verzinnen we samen wat. 
Of, wat ook kan, dat je stiekem toch denkt: ‘ik heb haast en wil NU klanten’ en daarom heb je helemaal geen tijd of zin om informatie of tips te delen en stukje bij beetje een relatie met mensen op te bouwen. Lees dan nog even het stukje hiervoor.

Kortom, wat jou interessant maakt voor je klanten is wat jij ze kunt meegeven over een onderwerp. Hoe is dat voor jou, herken jij dit? Waarover praat of schrijf jij? 

Dit artikel vind je tevens in mijn e-book: 'Richt je niet op naamsbekendheid. 25 opmerkelijke marketingadviezen voor zp'ers.' Deze is te bestellen als PDF voor € 4,99 inclusief 21% btw.