Hartmassage voor je zieltogende Facebook-pagina

Ik ken zelfstandigen (marketingcollega’s bijvoorbeeld) met meer dan 12.000 vind-ik-leuks op hun Facebook-pagina. Way-hay!

Die van mij telt momenteel 238 vind-ik-leuks. Hm …

Dus nu huil ik mezelf iedere nacht in slaap?

Nee hoor.

Je hoeft niet extreem populair te zijn om toch een zeer levendige Facebook-pagina te hebben. Integendeel. Het maakt Facebook geen biet uit hoeveel vind-ik-leuks je hebt, als je maar práát met mensen.

Da’s meteen ook hét uitgangspunt voor je gehele marketing. Al heb je duizenden volgers op Twitter en Instagram, heb je honderden connecties op LinkedIn, en ligt je laptop bedolven onder de nieuwsbriefabonnees: leuk voor je, maar je hebt er niks aan zolang je nooit gaat dansen met al die mensen in je balboekje.

Hoe doe je dat? Hoe zorg je ervoor dat mensen reageren op wat je plaatst op je pagina? Hoe vaak moet je wat plaatsen? Hoeveel tijd gaat je dat kosten? En wat héb je daaraan?

Laat ik dit even vooropstellen: ik ben geen Facebook-expert. Ik ken niet alle ins en outs van het medium. Ik ben wél een enthousiaste gebruiker, en op mijn pagina is er bijna dagelijks interactie. Dus als ik met mijn slechts 238 vind-ik-leuks het voor elkaar krijg dat mijn doelgroep me van input voorziet voor nieuwe blogs, nieuwsbriefabonnee wordt, of klant, dan kan jij dat ook. No sweat.

Ondernemerscoaches zoals ik vertellen je voortdurend dat je een focus moet hebben, dat het slim is te weten waar je naartoe wilt en hoe je daar komt.  Goed nieuws. Die laserfocus heb je niet direct nodig voor je Facebook-pagina. Die begint en eindigt met oprechte belangstelling. Niet met of je weet wat voor doelen of klanten je wilt bereiken, in je werk en in je marketing … Als je daar ook nog helemaal niet uit was, kun je nu opgelucht ademhalen.

Sterker nog, de mensen die je pagina vind-ik-leuken kunnen je juist helpen je focus helder te krijgen.

Je voelt aan (het uitblijven van) reacties of aan het soort berichten dat je plaatst: ja, hier wil ik op voortborduren of nee, dit past niet zo bij wie ik ben en waar ik voor sta.

Zonder oprechte belangstelling in wat de mensen voor wie je aan de slag wilt, interesseert of laat twijfelen aan zichzelf of enthousiast maakt of zorgen baart, gaat je Facebook-pagina dus niet werken.

Die belangstelling voor anderen combineer je vervolgens met wat jou zelf prikkelt, als het aankomt op je werk. Thema’s die mij bijvoorbeeld erg bezig houden zijn:  

·         Hoe word ik een betere ondernemer? (Ik ben zelf uiteraard net zo min uitgeleerd op dat vlak als mijn klanten.)

·         Politici die geen hout begrijpen van zelfstandigen. Grr.

·         Mensen die vooral van creatieve zelfstandigen verwachten dat ze wel even gratis en voor niks hun werk komen doen.

Ik deel op mijn Facebook-pagina dan ook veel (hopelijk) behulpzame of lekker kritische artikelen hierover van anderen, alsook grappige plaatjes die perfect de frustraties en lotgevallen van ons zelfstandigen illustreren. Als ik iets deel, zet ik er bovendien zo veel mogelijk bij aan wie ik het plaatje of artikel te danken heb. Geen enkele ondernemer onderneemt ten slotte alleen.

Daarnaast doe ik nog vier dingen.

Eén: ik probeer erachter te komen wat ‘mijn mensen’ bezighoudt.

Ik kondig bijvoorbeeld regelmatig aan waarover ik van plan ben een blog te schrijven en peil zo of dat ook wel echt iets is wat zelfstandigen willen lezen.


Twee: af en toe plaats ik iets persoonlijks – maar dan nog steeds gerelateerd aan mijn bedrijf.

Mensen doen graag zaken met mensen, ze willen weten wat voor type je bent. Je wil mensen daarom de gelegenheid bieden je beter te leren kennen, zonder hen te spammen met berichten die niet gaan over het hoofdonderwerp van je Facebook-pagina. Daar heb je immers je persoonlijk account op Facebook voor.  Dat is soms wat goochelen, maar dat lukt je wel. Zo plaats ik af en toe een bericht over ondernemen waarvan ik weet dat de inhoud niet sexy maar wel belangrijk (voor mij) is. Omdat ik weet dat zo’n bericht weinig ‘doet’ op Facebook, plaats ik er wel eens een foto van mijn kat bij. Geheid aandacht.
Chagrijnige mensen zullen nu roepen dat dit een domme marketingtip is, want wordt het inhoudelijke bericht dan werkelijk bekeken? Nou? Of vinden mensen alleen mijn kat leuk? Maar je moet het geheel bekijken. Het gaat er niet om of ieder bericht dat je plaatst een schot in de roos is, zinvol, to the point, levensverrijkend … Mijn hemel, de druk die dan op je schouders komt te liggen! Nee. Is over het geheel genomen je pagina een plek waar je wat zinvols tegenkomt over het hoofdonderwerp van jouw pagina? Ja? Mooi. Volhouden. 

Drie: zijn er reacties? Dan ga ik het gesprek aan.

Meestal blijft dat beperkt tot een koffieautomatengehalte, maar dat is prima. Voor alles is een plek. Monologen houd je op je blog of in je presentaties. ;-)  Die koffieautomatengesprekken, onderschat de kracht ervan niet. Dit zijn de momenten waarop mensen betrokken bij je raken. Waarop ze je vaker feedback gaan (durven) geven, zich inschrijven voor je nieuwsbrief of challenge of workshop of weet-ik-veel-wat, of jouw zooi gaan delen.
Tip: via benchmarking kun je zelf goed zien dat Facebook al die koffiepraat ook zeer waardeert. Vanaf 100 vind-ik-leuks op je pagina, kun je via de knop ‘Statistieken’ in het hoofdmenu, pagina’s toevoegen ‘om in het oog te houden’. Daar kun je pagina’s van je collega’s zetten, en vergelijken hoe jij het per week doet ten opzichte van hen.

Tot slot punt vier. Ik vraag op mijn Facebook-pagina nooit of mensen iets willen delen of vind-ik-leuken.

Nogmaals, ik ben geen expert. Experts kunnen leuke dingen vertellen over hoe je dit juist kunt inzetten voor de populariteit van je pagina! Maar mijn netwerk is ook mijn sociaal kapitaal. Ik wil zo zorgvuldig mogelijk daarmee omgaan. Ja, ik wil graag van ze weten of de dingen die ik doe nut voor hen hebben. En ja, dat leid ik af uit ‘spontaan’ ge-vind-ik-leukt of gedeeld. Als ik dat aan mensen ga vragen, dan weet ik niet of ze dat doen omdat ze me aardig vinden, of omdat ze het artikel waardevol vinden.

Dan nu iets over hoe vaak je iets plaatst en hoeveel tijd je dat kan gaan kosten. Ondernemer Eelco de Boer adviseert minstens vier keer per dag iets te posten op je pagina, en gebruikt daar zelf vaste tijdstippen/type berichten voor: 7.00 uur (rant), 11.00 uur (video), 15.00 uur (instagram/quote) en 19.00 uur (conversation). Goede tip, al beken ik gelijk: zo gestructureerd ben ik er zelf niet mee bezig. Ik plaats zelf sinds een paar maanden 2 à 3 keer per werkdag een bericht, en sinds ik dat ben gaan doen is het aantal gesprekken dat ik met mensen op mijn pagina heb, beslist gestegen. Twee keer per week kies ik een van mijn oudere blogs uit om te herplaatsen, voor nieuwe lezers. Dat is vijf minuten werk. Voor de rest scan ik mijn persoonlijke tijdlijn op zoek naar berichten die passen bij mijn thema’s. Dat is ook vijf minuten werk (in theorie) en daarna ga ik dan altijd kijken wat er in mijn koelkast ligt (want in de praktijk verdwaal ik in mijn tijdlijn en kijk ik pas na uren facebooken weer op, verbaasd dat mijn maag zo rammelt.)

Omdat dit blog toch al te lang is, doe ik er nog wat ideeën voor jouw Facebook-pagina bij:

 

·         Wie zijn jouw voorbeelden? Wiens werk bewonder jij zelf als schrijver/dichter/fotograaf/illustrator, welke muziek luister je als muzikant, welke coaches/trainers zijn ware inspirators? Deel hun werk en vergeet niet te melden: hoezo moeten wij hier ook wat mee dan? Waar gaat dit over? Veel zelfstandigen plaatsen berichten op Facebook zoals kunstenaars hun werk in het museum hangen. Dan buig je je over het bordje en dan staat er: ‘2015. Geen titel.’ De gevleugelde uitspraak ‘Ik wil dat de mensen zelf een betekenis erbij bedenken’ is heel slim hoor, maar geen mens gaat op Facebook vijf minuten de tijd nemen om na te denken of ze je bericht gaan bekijken of niet. Geef ze een reden je bericht te bekijken.

·         Wat staat er in de krant? Beroemde vakgenoot overleden? Zijn er politieke beslissingen genomen die jouw beroepsgroep raken? Nieuwe uitvindingen, ontwikkelingen?

·         Wat is momenteel schattig (of grappig) en trending dat past bij je pagina? Doe je iets met dieren, plaats een filmpje van baby-eendjes die gered worden.  Schrijvers, dichters en vertalers hebben een database aan foto’s van taalfouten tot hun beschikking. Ict’ers en social media-experts kunnen hun vak relativeren met dit soort filmpjes.

Hoe houd jij jouw Facebook-pagina levendig?

PS. Heb je nog geen Facebook-pagina en wil je er een aanmaken? Dat is niet moeilijk, ga naar deze helppagina en volg de aanwijzingen.


Heeft je pagina nog als adres facebook.com/huppeldepup-75254375697/timeline? Dat ziet er knullig uit. Ga naar deze helppagina van Facebook om de naam te veranderen in facebook.com/huppeldepup.
Als je wilt weten hoe het zit met je privacy enzo, volg dan de blogs van Charlotte Meindersma, die houdt dat allemaal goed voor je in de gaten. Hier is er een.