18 tips om het ondernemerschap te overleven

Vandaag ben ik jarig. Om dat samen met jou te vieren, heb ik 18 ondernemers uit mijn netwerk gevraagd, of zij een tip met je willen delen over wat zij van of over het ondernemerschap hebben geleerd.

Dit idee heb ik afgekeken van Patty Golsteijn, die in een andere maand op de 21e jarig is, en daarop 21x ondernemers interviewde over de keuzes die zij hebben gemaakt.

Ik ben het niet met alle tips eens. Des te beter. Als ik altijd alleen maar tips hoorde waar ik het mee eens ben, zou ik gelijk weten als ondernemer in het oogklepstadium te zijn aanbeland: “Alles gaat lekker, dit blijft voor eeuwig. Nieuwe ontwikkelingen op komst? Hahahahaha! You know nothing, Jon Snow.”

Anyway, ta-daa:

1

Dit is Linda van Erve

Dit is Linda van Erve

Kies een marketingstructuur die bij je past. Er zijn zoveel manieren om met je bedrijf naar buiten te treden. De alom bekende joviale goeroestijl is er slechts een van. Als je met experimenteren je eigen trukendoos bij elkaar hebt gevonden, dan wordt marketing echt leuk.

Linda van Erve, businessillustrator

 

2

Dit is Jan Sinot

Dit is Jan Sinot

Schrijf een boek over je expertise. Dit is bewijs voor de buitenwereld dat je heel veel weet over jouw vakgebied en dat ze jou dus moeten hebben. Bovendien ben je daarna beter vindbaar. Klanten komen spontaan naar jou in plaats van dat jij ze hoeft te zoeken.

Jan Sinot van BoekenBusiness

 

3

Dit is Tina Reinders

Dit is Tina Reinders

Als zzp'er kies je voor werk zonder een functieomschrijving waarin duidelijk beschreven staat binnen welke grenzen jij moet blijven. Als zzp'er mag je over die grenzen heen en aanpakken waar je zin in hebt of wat je leuk vindt. Maar, je móet ook over die grenzen heen, omdat een ondernemende ondernemer taken heeft die buiten de core business vallen en die nodig zijn om je te profileren.

Tina Reinders, tekst & communicatie

 

4

Dit is Stefan Witte

Dit is Stefan Witte

Doe je alles zelf als ondernemer dan is alle omzet ook voor jou. Alleen, aan iedere klus kleven zaken waar je niet goed in bent - en eigenlijk ook geen zin in hebt. Vaak werkt uitbesteden dan sneller (en het is beter voor je humeur). Zo zet je een beter product neer, en heb je tijd voor het werken aan de leuke gedeeltes van je werk.

Stefan Witte van Beeldloods

 

5

Dit is Lia van den Berg

Dit is Lia van den Berg

Mocht je het even niet zien zitten, stel je dan voor hoe het zal zijn als je jouw droom van een eigen bedrijf opgeeft. Dat je iedereen moet vertellen dat het je niet gelukt is (mijn grootste nachtmerrie) ondanks het feit dat je heel je ziel en zaligheid erin gestopt hebt. Dat je weer bij een werkgever zou terechtkomen met alle bureaucratie, regels, roddels en achterklap … Mij helpt dat echt.

Lia van den Berg van On-beperkt Leven

 

6

Dit is Sabine van der Aa

Dit is Sabine van der Aa

Onderscheid je door wat anders dan je prijs. Zoek uit wat jou uniek en waardevol maakt en maak dat je belangrijkste troef in het promoten van jezelf.

Sabine van der AA van Puur P&O Advies

 

7

Dit is Wendy Bosch. Foto: Mariel Kolmschot

Dit is Wendy Bosch. Foto: Mariel Kolmschot

Ik voelde mij lange tijd geen journalist/tekstschrijver omdat ik er geen 4-jarige opleiding in gevolgd had. Tot iemand tegen me zei: “Als je al zo lang meedraait en je hebt werk, dan ben je gewoon journalist. Klaar!” Dat was voor mij een eye-opener.

Wendy Bosch, journalist & tekstschrijver

 

8

Dit is Fabian Krieger

Dit is Fabian Krieger

De sleutel tot alles is actie, actie, actie! Je kunt de mooiste tips krijgen en de beste boeken lezen, maar zonder actie heb je (bijna) niets aan die kennis. Zodra je actie begint te ondernemen ga je je ook voelen als een ondernemer.

Fabian Krieger van Hoogdesign web en app bureau

 

9

Dit is Mieke Roth

Dit is Mieke Roth

Wees realistisch. Bedenk hoeveel je moet verdienen per maand en kijk dan hoeveel opdrachten je, realistisch gezien, kunt doen in die tijd. Ga daar de helft onder zitten en bereken dan hoeveel ze moeten kosten. Houd je daaraan, plak het naast je beeldscherm, of zet het op je website.

Mieke Roth, maakt (complexe) wetenschappelijke onderwerpen via beeld inzichtelijk

 

10

Dit is Ita van Dijk

Dit is Ita van Dijk

Neem vrije tijd! Pauze, een vrij weekend, vakantie helpen allemaal mee om op te laden en ruimte te krijgen in je hoofd. En waar ruimte is, kunnen nieuwe ideeën ontstaan of bestaande ideeën verder ontwikkeld worden. En ja, doe dit vooral ook wanneer de zaken niet zo goed gaan. Hoe verbetener je probeert ze in het gareel te krijgen, hoe harder zij de andere kant op trekken.

Ita van Dijk, zingt, schrijft, zoekt persoonsgeschiedenissen uit

 

11

Dit is Peter Lammers

Dit is Peter Lammers

Zorg voor een goede eerste indruk. Maar al te vaak zie ik op Linkedin of Facebook een vakantiekiekje als profielfoto. Denk er eens over na hoe een potentiële klant deze foto ziet. Gebruik een professionele, recente foto waarop je gezicht goed zichtbaar is. Opdrachtgevers willen graag zien met wie ze mogelijk zaken gaan doen.

Peter Lammers van YourWeddingPhotos

 

12

Dit is Esther van Berk

Dit is Esther van Berk

Probeer niet anderen te kopiëren of aan een ideaalbeeld te voldoen dat je zelf maakt. Jij hebt je eigen persoonlijkheid, dat is wat jou uniek maakt. Daarmee trek jij de klanten aan die bij jou passen. Geloof in jezelf, wees blij met jezelf en durf te stralen!

Esther van Berk van Fotografie Esther van Berk

 

13

Dit is Menno Braakman

Dit is Menno Braakman

De basis van ondernemen is weten wie je bent. Voel en toets van welke activiteiten en onderwerpen je enthousiast wordt. Door zo veel mogelijk te stralen, trek je de klanten aan die bij jou passen. Faciliteer het toeval en zorg ervoor dat je straalt op plekken waar je klant zich bevindt: events, LinkedIn, Facebook, blogs.

Menno Braakman va Incompany Digital Flow

 

14

Dit is Judith van Barlingen

Dit is Judith van Barlingen

Als introverte ondernemer is het behoorlijk spannend om jezelf te laten zien. Mijn tip is om dit te beschouwen als een ontdekkingsreis. Begin met kleine stapjes en vind zo uit wat wel of niet voor jou werkt. Want alleen als jij je er goed bij voelt gaat het lukken!

Judith van Barlingen van LiveWise

 

15

Dit is Sergi Papaseit Valls

Dit is Sergi Papaseit Valls

Focus is belangrijk. Definieer doelgroepen voor jouw website en sociale media. Heb je potentiële klanten als Facebook-vrienden? Wees actief op Facebook. Komen die uit op jouw website via Google? Ga actief bloggen! Relevante posts zijn altijd welkom, ook op Facebook. Breng je netwerk in kaart via LinkedIn; wie is interessant voor jouw onderneming? Voor wie ben jij interessant?

Sergi Papaseit Valls van CodeNamed

 

16

Dit is Hanneke Mijnster

Dit is Hanneke Mijnster

Nooit meer een functioneringsgesprek. Of een teamoverleg. Of paintballen-in-de-ardennen-onder-het-mom-van-teambuilden. Zzp olé! Toch kan het jammer zijn, om altijd met je dienst bezig te zijn en niet met je personeel. Oh wacht, dat ben je zelf. Gun jezelf daarom af en toe een bedrijfsuitje: lekker constructief. Heerlijk reflecteren en plannen maken. Ik begon met drie dagen in Londen en doe mezelf binnenkort een nieuwe heisessie cadeau. In Nice. Gewoon, omdat het kan.

Hanneke Mijnster van Handmade Stories

 

17

Dit is Margot Reesink

Dit is Margot Reesink

Zodra je voor jezelf begint, ben je ondernemer. Maar je hoeft geen doorsnee ondernemer te zijn. Je kunt het gelukkig op je eigen manier doen en dan ben je altijd succesvoller dan je denkt. En zoek een goeie coach, om uit te vinden wat ‘je eigen manier’ precies is.

Margot Reesink, schrijft, redigeert, vertaalt

 

18

Dit is Maurice Jager

Dit is Maurice Jager

Als je binnen je vakgebied herkend en erkend wil worden, is het belangrijk om informatie te delen. Het voelt gek om je kennis gratis weg te geven, maar je wordt als expert gezien als je het toch doet. Zo ben ikzelf daarom mentor geworden bij een 8000 fotografen tellend, wereldwijd netwerk.

Maurice Jager, fotograaf