Echte ondernemers herken je meteen

Ondernemer zijn. Daar doen vele overtuigingen de ronde over. Hoe je dan moet zijn. Welke eigenschappen je moet hebben. Welk gedrag je moet vertonen. Welke kleding je moet dragen. Waar je naar moet streven, qua omzet of doelstelling, of in termen van groei. Wanneer je pas écht meetelt. 

Zo hoor ik zelf vaak de volgende overtuigingen over ondernemers. Geboren netwerkers zijn het. Initiatiefnemers. Niet bang voor acquisitie. Motoren van de economie. Tenminste ... als ze naar personeelsgroei streven, want anders snapt onze regering het niet meer. Ze zijn zakelijk, waaronder, afhankelijk van degene met wie je praat, gezellig steeds weer wat anders wordt verstaan, om het makkelijk te maken. Ze dragen een (mantel)pak. Ze hebben een ondernemingsplan gemaakt toen ze startten. Ze werken graag samen met andere mensen. En ze hebben een kantoor of op z'n minst een flexplek temidden van vele andere hardwerkende ondernemers, voor razend interessante kruisbestuivingen.

Ik wist dit allemaal niet toen ik voor mezelf begon te werken in 2000. Oei! Gelukkig werd ik al snel gratis en voor niks bijgespijkerd door mensen die er verstand van hadden. Bijvoorbeeld door de eerste accountant die ik ooit bezocht. Of door mensen die al veertig jaar in loondienst werkten. Of door collega-ondernemers. Van hen allen begreep ik onder meer dat echte ondernemers dus niet zoals ik op de fiets of per bus/trein overal naartoe racen. Dat maakt niet de juiste, serieuze indruk. Echte ondernemers schrijven niet in hun bio dat ze foto's van katten vind-ik-leuken op FaceBook. En pas als ik miljonair ben, kan ik het me weer veroorloven net als Richard Branson in een spijkerbroek rond te lopen.

Waarmee ik maar bedoel te zeggen: ik voldoe al meer dan tien jaar duidelijk niet aan het profiel van de ondernemer. Tsja. Hoe luidt die ene uitdrukking? I cried all the way to the bank.

Misschien is jou dat ook verteld. Meermaals. Dat je niet voldoet aan het beeld van een echte ondernemer. Sterker nog, je hebt een hekel (gekregen) aan het woord alleen al. Je voelt je meer een zelfstandig professional, bijvoorbeeld. Ondernemer? Bah.

Joh. Laat je niet gek maken. Veel te warm voor. Pak even een paar minuten om de volgende, zeer uitgebreide en zorgvuldig samengestelde checklist te doorlopen om te kijken of je een ondernemer bent, ja of nee.

Checklist

1. Heb je ten minste één of meer betalende klanten?

Nee, nog niet
Helaas, je bent nog geen ondernemer. Ken je dit blog al? In 4 stappen van conversatie naar klant.

Ja
Hiep hiep en veel taart. Je bent ondernemer.

Klaar.

Ja, natuurlijk. Je hebt gelijk. Dit is o-ver-sim-plis-tisch. Expres! Soms kunnen de overtuigingen van anderen over wat een ondernemer is, jou en je groei namelijk enorm in de weg zitten. Je kostbare energie kosten. Waardoor je ergens in je achterhoofd steeds zo'n stem hoort die zegt: je zult altijd op je huidige niveau blijven hangen. Dit is het wel zo'n beetje, en verder kom je niet. En daardoor twijfel je steeds aan jezelf en je beslissingen. Je verandert wekelijks van richting, probeert steeds weer wat anders waardoor niks de kans krijgt tot bloei te komen. Of je neemt jezelf en je werk eigenlijk niet serieus, wat je terugziet in je tarieven bijvoorbeeld. Of je berust erin en vindt het allemaal wel best. 

Laat andere mensen zich maar druk maken over wat nou een echte ondernemer is of niet. Dan houd jij lekker veel tijd over voor de dingen waar het echt om gaat, als je voor jezelf werkt.

  • Bepalen met welk soort diensten of opdrachten je jouw brood wilt verdienen.
  • Uitzoeken of er genoeg mensen zijn die daarop zitten te wachten.
  • Voor welke klanten je wilt werken, en onder welke voorwaarden.
  • Hoe je je aanbod zo de wereld inbrengt dat (potentiële) klanten ook snappen wat het ze oplevert.
  • Bewust kiezen op welke manieren je gaat communiceren met (potentiële) klanten, zodat je die 34 ongebruikte aangemaakte accounts op fora en sociale media weer kunt opheffen en dagelijks tijd hebt voor de 2 of 3 overgebleven middelen die je inzet.
  • En leren hoe je aan acquisitie kunt doen, op manieren passend bij jou en je klant, als je er niet al van nature lol in hebt.  

Zie jij jezelf terug in de beschrijving uit alinea 2? Prachtig, je schopt het vast ver. Herken je jezelf er totaal niet in? Prachtig, je schopt het vast ver.

 Regisseur van je zelfstandigenbestaan worden? Kom op gesprek.