Verover het hart van je ideale klant

Ik zag eens een hilarische TED-Talk over hoe je aan je ideale man komt. Amy, een vrouw van 30, had na een aantal slechte dating-ervaringen haar eigen algoritme (!) bedacht en vond daarmee via een datingsite binnen de kortste keren de man van haar dromen.

Dat algoritme had ze als volgt opgebouwd: ze had alles, maar dan ook werkelijk alles opgeschreven, wat haar leuk, fijn of fantastisch leek aan haar toekomstige partner. Vervolgens had ze aan al haar punten een gewicht gehangen, want niet alle punten waren even belangrijk.

Dus, ik zeg maar even wat, en dit is echt in het geheel niet gebaseerd op mijn eigen punten ofzo:

beeld-bij-blog-over-ideale-klant

Toen Amy dit had vastgesteld, verzamelde ze data over hoe de datingmarkt werkte. Welke profielen van vrouwen waren populair bij mannen, en waarom? En toen kwam het belangrijkste: deze regels paste ze toe maar wel op zo’n manier dat zij op haar profiel nog steeds zichzelf bleef. Ze werd niet compleet iemand anders. Ze bleef op de datingsite een vrouw die vloeiend Japans spreekt en Javascript snapt. Maar door de regels toe te passen op haar eigen manier, werd ze benaderbaar en hielp ze mensen begrijpen wie ze was.

Amy’s profiel werd het meest populaire profiel op de datingsite.

Als je dit verhaal nou bekijkt als creatieve zelfstandig ondernemer, je brood verdienend met werk dat je leuk vindt, dan heeft Amy in feite twee dingen gedaan:

  • Ze heeft zich haar ideale klant voorgesteld.

  • En ze heeft tegelijkertijd haar marketing uitstekend op orde gebracht, om deze klant aan te trekken.

Waarmee ze vervolgens een hoge ‘winst’ boekte, want ze vond de man die echt bij haar paste.

En dat alles zonder concessies te doen aan wie ze was of wat ze wilde!

Mini-wave!

 

Dit betekent dat jij als zelfstandige dus ook kunt werken met de allerleukste klanten. En dat het zinvol is, dat je je door de websites, e-books, Facebook-pagina’s, webinars, challenges en programma’s van allerlei marketeers en business coaches hebt geworsteld! Het enige wat je hoeft te doen is:

Stel je jouw ideale klant voor

Schrijf alles over hem of haar op, wat je maar kunt bedenken. Echt. Alles. Van leeftijd en woonplaats tot eigenschappen en interesses. Amy schreef 72 dingen op over haar ideale man, dus eh … leef je uit.

 

Kijk welke tips werken in jouw markt

Neem alle marketingtips en -adviezen die je hebt meegekregen van de marketeers. Dat zijn je data. Welke tips werken goed, wat laat je markt zien, wat is populair?

Let op: dit is de reden dat marketingtips en adviezen elkaar vaak tegen lijken te spreken. Immers, wat in de ene markt goed werkt, werkt in de andere voor geen meter.

Amy heeft eerst haar markt bepaald. Ze heeft niet een profiel aangemaakt op dertig verschillende typen datingsites variërend van ‘internationaal daten’, ‘daten voor 50-plussers’, ‘daten met getrouwde mannen’, ‘daten met single moeders’ of ‘daten met mensen die van metal houden’. Nee. Amy wilde een man van ongeveer haar leeftijd vinden in haar stad New York. Dus dan is haar markt, haar doelgroep: mannen van rond de dertig wonend in New York. Daar heeft ze haar datingsite op uitgezocht. Dat moet jij dus ook even doen: bepalen op welke plek – online of offline – jouw markt, jouw doelgroep graag komt. En dán bekijken: wat is populair? Waar houdt jouw markt van?

 

Pas toe wat populair is, maar lekker op jouw manier

Je kunt alles tweaken tot het past bij jouw persoonlijkheid. Kijk maar naar mijn site. Als je maar onthoudt dat je 1) benaderbaar moet zijn. Als je deur dicht zit, komt je ideale klant alsnog niet binnen natuurlijk. En 2) dat je jouw ideale klant helpt begrijpen wie jij bent.

 

Als je denkt: ‘Kan dit ook een beetje snel?’ dan kun je me ook gewoon vragen naar mijn nieuwe trainingsprogramma ‘Marketing die werkt voor jou’. Staat nog niet eens op mijn site, zo nieuw is het.  

PS. Dit is de TED-Talk waar ik het over heb.