Hoe weet je welke marketing werkt voor jou?

Laatst was ik aan het brainstormen met wat mensen over het organiseren van een alternatief kerstfeest. Een hapje samen eten, dat was het idee. Hoe moest de uitwerking ervan eruit zien? We deden allemaal erg ons best, droegen allerlei suggesties aan. Voor we het wisten dreigde een kerstfeest dat begon als een simpele avondmaaltijd te veranderen in een driedaags durend festival.

Zo kan dat ook gaan met je marketing. Je wordt zo verschrikkelijk doodgegooid met uitstekende adviezen in allerlei webinars en nog betere tips in online programma’s over wat je moet doen om op het vizier van klanten te komen en blijven dat je helemaal de draad van deze zin bent kwijtgeraakt.

Zorgen dat je werk hebt en houdt, dat is het idee. Dat is waar ik je als zelfstandige bij help. Hoe moet de uitwerking van je marketing er dan uit zien?

Ik ben ervoor om die zo eenvoudig mogelijk te houden. Een simpele avondmaaltijd, geen driedaags festival.

Beantwoord de volgende vraag eens voor jezelf. Kijk of je je in een van de benoemde beroepen en situaties herkent … en je kunt hieronder lezen wat je te doen staat. Hopla!

 

Hoeveel klanten heb je nodig, op jaarbasis?

 

-          Zijn het er pakweg niet meer dan tien à twintig?

Journalisten, (beeld)redacteuren, vertalers, grafisch ontwerpers, illustratoren en fotografen bijvoorbeeld, werken vaak voor tijdschriftredacties of uitgevers die geregeld werk te verdelen hebben.  Wat fijn zou zijn is natuurlijk wanneer dat werk dan geregeld naar jou gaat!

Wat hier het beste werkt is een goed, persoonlijk contact opbouwen. Je wil een beetje leuk kunnen samenwerken met elkaar, ten slotte. En dat contact opbouwen kan ook heel goed, qua tijd en energie enzo, als je maar tien tot twintig relaties hoeft te onderhouden, dus je hebt geen excuus het niet te doen.

Heb je een paar keer een klus mogen doen voor een van je relaties, ga dan eens – aangekondigd! - langs voor een bakkie als je ‘toevallig’ toch dan-en-dan in de buurt bent. En ja, toevallig staat tussen aanhalingstekens omdat je desnoods zelf zorgt voor dat toeval als je eigenlijk echt never nooit spontaan in de buurt van zeg, Amsterdam, bent.

Toon oprechte belangstelling. Leer elkaar beter kennen. Waar is je contact mee bezig? Het gesprek komt vanzelf op waar jij mee bezig bent. Praat met enthousiasme over je werk.

Wat je eh … niet moet doen is wat een vriendin meemaakte op de netwerkborrel waar we waren. Mijn vriendin werkt bij een grote organisatie die voor veel mensen aantrekkelijk is, maar wel vrij lastig om bij binnen te komen, want iedereen wil wel voor ze werken. De vrouw met wie ze in gesprek raakte, ging eerst klagen over de organisatie en hoe ze behandeld was, en vroeg aan het eind doodleuk: ‘Bel me als je een ingang voor me weet!’ en duwde haar kaartje in mijn vriendins verbouwereerde handen.

Dat kaartje ligt nu in de prullenbak.

Wél leuk: ik ken iemand bij wie het heel erg past dat ze zelfgebakken taart eens per jaar rondbrengt. Lief en attent. Zo weet ik nog wel van tien andere leuke, persoonlijke acties, maar dan wordt dit artikel te lang. Als je langs komt, kunnen we ze allemaal doornemen.

 

-          Zijn het er twintig tot honderd?

Artiesten, muzikanten, dichters, vertellers en performers zoeken vaak podia waar ze (betaald) kunnen spelen en hun merchandise kunnen verkopen. Hetzelfde geldt in principe voor een deel van de coaches en trainers.

Er komt een moment dat je als artiest of trainer wel weet, welke organisaties, podia en/of jaarlijkse evenementen & festivals wel of niet betalen voor een optreden of workshop. Hier is het handig te werken met een jaarplanning, waarbij je rekening houdt met drie dingen. Waarbij niet de jaarplanning zelf je marketingactie is, maar wel het op tijd benaderen van de door jou gewenste klanten.

1 Waar ben je bereid gratis te staan?

Welke evenementen werken voor jou heel goed als marketingactie? Om publiek/bekendheid op te bouwen bijvoorbeeld, of om als try-outplek te gebruiken. Van tevoren kiezen maakt je bewuster van waar je staat in je ontwikkeling en waar je heen wilt, en helpt je om ‘nee’ te zeggen wanneer je dit moeilijk vindt.

2 Waar wil je binnenkomen om er betaald te spelen of trainen?

Deze organisaties en podia moeten dan wél weten dat je een show of workshop hebt. Vandaar de jaarplanning. Want zij werken ook met een jaarplanning. Je moet vaak ruim van tevoren al zien dat je de mensen van deze organisaties benadert met je aanbod.

3 … En nu zie je hoeveel tijd er nog over is, of waar de gaten in je jaarplanning zitten.

Dan weet je wanneer je bijvoorbeeld een workshop of clinic met open inschrijving kunt organiseren, of wanneer je tijd hebt voor coachen, huiskamerconcerten, voor het bedenken en oefenen van een nieuwe show/nieuw album,  of voor het zoeken van een goede tourmanager of coach omdat je helemaal geen zin hebt in het opstellen van jaarplanningen, jemig, je bent toch geen accountant?!

 

-          Zijn het er meer dan honderd?

Coaches en trainers die hun eigen evenementen organiseren en/of met online programma’s werken,  en zelf hun cursisten binnen halen.

Nu wordt het lastig bij iedereen op de stoep te staan en een bakkie te doen. En nu gaat het niet langer om het benaderen van organisaties maar van individuen.

Dat betekent flink inzetten op digitaal kennismaken. Een website hebben die mensen bij de hand neemt en zegt: ‘Kijk, heb je last van X, bestel dan Y bij mij.’ Een kei worden in social media, waar je met goede content en een duidelijke eigen kijk op de zaak nieuwsgierige Aagjes aantrekt, die zich daardoor inschrijven voor je nieuwsbrief. Je nieuwsbrief kan vervolgens een geweldig verkoopkanaal voor je zijn, maar bedenk wel: voor meer dan honderd klanten heb je een veelvoud aan abonnees nodig.

Over die duidelijke kijk op de zaak: Je zult niet meer al je klanten persoonlijk kennen, maar zij willen wel het gevoel hebben dat ze jou een beetje kennen. Dat kan alleen als je qua stijl en inhoud onderscheidend bent van je collega’s. Niet meer alles willen doen voor iedereen, maar kiezen voor wie je wilt werken. Focussen.

Wanneer je daaraan toe bent, sta ik voor je klaar.