Red je flyer van de prullenbak

Wat wil je dat mensen onthouden, als je promotiemateriaal uitdeelt? Het meest ideaal is: als mensen uit je flyer kunnen afleiden wie je bent, wat je doet en waarvoor ze bij je terecht kunnen. Als mensen vervolgens denken: ‘Daar heb ik wat aan, dat kan ik gebruiken’ maak je de meeste kans dat je flyer niet in de prullenbak belandt.

Nu was ik een keer bij de netwerkbijeenkomst Zaak & Vrouw van Kaat Mossel. Daar waren zo’n honderd prachtige, vrouwelijke ondernemers aanwezig. Die heb ik niet allemaal persoonlijk kunnen spreken, maar hun flyers lagen vóór mij op tafel. Ik kon dus in ieder geval thuis nog even bekijken wie al die leuke vrouwen waren, wat ze deden en waarvoor ik bij ze terecht kon. Dacht ik.

Eenmaal thuis bleek echter dat op een aantal flyers een of meer van die drie essentiële elementen ontbraken. Jammer, want hoewel een live ontmoeting natuurlijk het allermooist is, is een flyer toch ook een manier om met iemand kennis te maken.

Het eerste wat ik regelmatig mis, is een persoonlijk tintje. Het is van oudsher niet heel gebruikelijk om je eigen naam en bijvoorbeeld je foto op een flyer te zetten. Als de naam van je bedrijf er maar heel groot op stond, was je tot een jaar of tien, vijftien geleden al goed bezig. Met de komst van onder meer internet is marketing echter veranderd: we willen contact met de mensen met wie we zaken doen. Maak daarom je materiaal persoonlijk. Zeker als je zelfstandige bent. Ga pal vóór je bedrijf staan, want jij bént je onderneming. Weet je een persoonlijke band te creëren met de mensen die je jouw flyer meegeeft, of die je flyer toevallig oppakken zonder jou gezien te hebben, dan trek je meer klanten aan. Zet – dus – in ieder geval je naam op je promotiemateriaal, zodat mensen (weer) weten wie ze gesproken hebben tijdens die ene, leuke bijeenkomst. Of, als ze je die dag niet gesproken hebben, dat ze dan tenminste weten wie ze kunnen bellen.

Op een van de flyers die ik meenam, staat bijvoorbeeld bovenaan geschreven: ‘Als je aan trouwen denkt, denk dan aan mij!’ Mij, mij, wie is mij? Ik bekijk de flyer en heb geen idee. Het staat verder nergens toegelicht. Alleen het e-mailadres helemaal onder aan de flyer geeft nog net een voornaam prijs.

Daarnaast zou het wel handig zijn als je op je flyer zet wie jou (of jouw bedrijf) precies voor wat kan inhuren. Bij een aantal flyers die ik donderdag meenam, moet ik daar zelf een beetje naar raden! Wil je zeker weten dat je tekst voor iedereen duidelijk is, test die tekst dan van tevoren uit op een paar proeflezers, die jou niet (zo goed) kennen. Laat hen de tekst lezen en vraag hen dan aan jou te vertellen: ‘Wie kan bij mij terecht?’ en ‘Wat voor dienst of product bied ik hen?’ Oh ja, en niet vergeten: de proeflezer heeft altijd gelijk! Het ligt niet aan de proeflezer als je verkeerd begrepen wordt, het ligt dan echt aan je tekst.

Twitter je? Leuk om ook op je flyer te vermelden! Zo kan een twitterende geïnteresseerde direct een gesprek met je aanknopen. Toen ik mijn eigen visitekaartjes liet drukken (ik heb geen flyer), ben ik dit vergeten, foei. Of roep iets over je groep op Facebook of LinkedIn, als je die hebt.

Tot slot: een flyer hoeft niet. Het is slechts een van 463 of meer manieren om te vertellen dat je bestaat. Als een flyer past bij jou en je verhaal, doe me dan één lol en maak er niet een met de hand geknipt en gekopieerd vodje van. Mensen lezen aan je promotiemateriaal af, welke zorg je aan hen als klant zou besteden ...