23 marketingacties om in te zetten

Lieve bloglezers, we gaan wat ZinVols doen. Contact onderhouden met de buitenwereld. 23 marketingmiddelen die je als freelancer of zzp’er in kunt zetten.

1. Antwoord

Heeft iemand geprobeerd je te bereiken? Bel. Schrijf een e-mail. Stuur een app-je via WhatsApp of Snapchat. Zet Skype aan en begin een gesprek. Reageer per tweet of messenger. Het geeft niks als je bijvoorbeeld bij voorkeur alleen maar per mail reageert in plaats van per telefoon. Als je maar wat van je laat horen en als je dit maar persoonlijk doet. Het is bijna niet te geloven hoeveel mensen deze open deur dicht laten, daarom staat dit middel op 1.

2. Geef een webinar of een teleseminar

Gastblogger Brigitte van Tuijl legt in het blog 'Hoe zet je een teleseminar of webinar in als marketinginstrument'  haarfijn uit wat je als zelfstandig professional kunt met een teleseminar of webinar. 

3. Start een blog

Er is altijd een onderwerp waar jij als freelancer/zzp’er meer verstand van hebt (of enthousiaster over bent!) dan je omgeving. Wanneer je jouw kennis inzet om anderen op weg te helpen, helpen anderen jou weer op weg. Journalisten vragen om je mening als expert, lezers worden op den duur klant van je. En wat ik zelf fijn vind aan het hebben van een blog: je bouwt op één vaste plek een handige, doorzoekbare database op met daarin een schat van informatie die jou zelf ook weer dagelijks van pas komt. Ieder jaar komt trouwens hetzelfde komkommernieuws voorbij: blogs zouden hun langste tijd gehad hebben. In de praktijk merk ik daar niks van, ik ontdek alleen maar meer bloeiende blogs. 

4. Begin een nieuwsbrief

Inhoudelijk doe je hetzelfde als op je blog: je biedt tips, informatie of persoonlijke ervaringen. Het verschil met een blog is dat je een nieuwsbrief op vaste momenten de deur uit doet. En je abonnees worden dus op vaste momenten aan jou en je werk/je bedrijf blootgesteld. Dat is voor je abonnees stap 2 op de Relatieladder, zeg maar.  Stap 1 op de Relatieladder is dat je toevallige voorbijgangers op straat zover krijgt dat ze je blog lezen, stap 2 is dat ze halve kennissen van je willen worden door zich te abonneren op je nieuwsbrief. 'Toestemming' is daarbij het toverwoord: 'Een nieuwsbrief beginnen na het spamverbod'.

5. Gooi iets op de post

Enkele van mijn vrienden sturen trouw tijdens iedere vakantie een ouderwetse ansichtkaart. Een aantal zomers geleden kregen mijn toenmalige vriend en ik de geest en stuurden voor het eerst sinds jaren ook weer papieren groeten, uit Barcelona. Mijn vrienden waren tot tranen toe geroerd (oké, bijna dan. Het maakte in ieder geval hevige indruk). Uit deze praktijkcase blijkt (mij) wel: wie stuurt er nog wel eens zomaar een echt kaartje, of een echte foto, of een echte brief? Als je wilt opvallen tussen alle andere zzp’ers, dan zeg ik je, met tip 5 heb je echt goud in handen.
 
6. Maak een e-book

Goed voor je expertstatus. Tenminste, als je echt informatie weggeeft, waar mensen wat aan hebben. Het mooie van een e-book is: je hoeft maar vijf pagina’s te schrijven, en dan kun je al een heel behoorlijk e-book hebben. Kun je als lokker aanbieden: ‘Word lid van mijn nieuwsbrief en je ontvangt het e-book “Breien voor hippe mannen” helemaal gratis!’ Maar je kunt het ook tegen betaling aanbieden. Als mensen na betaling automatisch je e-book (pdf) in de mail ontvangen, dan kun je ook nog wat verdienen als je slaapt. (Er zijn plug-ins om dat automatische gedeelte te regelen.) 

7. Je kunt natuurlijk ook een echt boek schrijven

Dat doet wetenschapsjournalist Govert Schilling ook regelmatig. Die van het briljante gastblog 'Waarom leuke dingen ook wat mogen opleveren'. Hij is expert in sterren (die in de lucht, niet die op tv). Sommige van zijn boeken worden zelfs als luisterboeken uitgegeven.
 
8. Presenteer jezelf op een website

Vervang je rommelige oude website, met comic sans ms als lettertype, fladderdingetjes die de cursor over het scherm volgen, je vakantiefoto van Texel die je gebruikt als portret op je bedrijfswebsite, en je nieuwspagina waarbij bovenaan een bericht uit 2010 prijkt, door een website die je klanten serieus zullen nemen. En laat op z’n minst een (tekst)schrijver al je teksten nalezen. Al heb je drie universitaire studies cum laude afgerond: als je website vol spelling- en grammaticafouten staat, neemt nog steeds niemand je serieus.

9. Plak een poster (of billboard) aan

Als ’t werkt voor Loesje , waarom zou het dan niet kunnen werken voor andere woordenkleiers? Ik denk aan journalisten, (tekst)schrijvers, communicatiemensen, copywriters, enzovoorts. Ook prima marketingmiddel om je optredens, workshops en cursussen te promoten.

10. Maak een folder of flyer

Wat moet erin? --> Wat doe je, voor wie, wat levert dat je doelgroep op en hoe ben je (het beste) te bereiken? Zie ook: Red je flyer van de prullenbak.

11. Ook het visitekaartje kun je inzetten als marketingmiddel

Gebruik alle kaartjes die je in handen gedrukt krijgt om mensen – persoonlijk!- te mailen. Bijvoorbeeld met: 'Hoe vond je de bijeenkomst?' of: 'Mag ik je toevoegen op LinkedIn?'

12. Zet geen dure advertentie

Precies: geen. Er is in tien jaar tijd nog nooit een zzp’er juichend naar me toe gekomen om me te vertellen dat zijn geplaatste papieren advertentie zoveel reacties heeft opgeleverd. (Dit werkt anders voor grote(re) bedrijven met diepe zakken. Zij kunnen de advertentie namelijk herhaaldelijk plaatsen, net zo lang tot mensen ‘m onthouden). Ben jij de uitzondering op de regel dan hoor ik dat natuurlijk graag. 

13. Toch experimenteren met adverteren? 

Probeer het internet. Wat wel positieve reacties oplevert: je bericht promoten op Facebook. Je kunt je daarnaast verdiepen in programma’s als Google AdSense, voor advertenties op het internet. 

14. Ook een vorm van adverteren: prikbordberichten plaatsen

Gebeurt bijvoorbeeld nog steeds veel op VillaMedia , de portal van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ). Ook kun je tegenwoordig berichten en een uitgebreid profiel op tientallen intermediairsites plaatsen, waarbij de site je als opdrachtzoekende aan een opdrachtgever wil koppelen. Ik ben zelf meer een voorstander van de regie houden over mijn zelfstandigenbestaan, en maak er dus eerlijk gezegd geen gebruik van. 

15. Creëer free publicity

Schrijf een persbericht, pluis de bladen na op leuke rubrieken waarvoor je je op kunt geven als geïnterviewde, of leg een blad een artikelidee voor (NB. daar kun je een honorarium voor bedingen, als ze je idee willen. Als je nooit schrijft/geen ervaring hebt, kun je te maken krijgen met het no cure no pay principe). Jaarlijks heeft Viva zo’n top 400: kun je vrouwen nomineren voor De lijst der lijsten van succesvolle vrouwen (onder de 38 jaar, ja dat komt dan weer omdat Viva op een bepaalde leeftijdsgroep mikt onder haar lezerspubliek). Nou, voor zo’n rubriek kun je je opgeven dus.

16. Duik op in een radio- of tv-programma

Omdat de radio- en tv-makers ook weten dat dit een marketingmiddel voor jezelf is, hopen ze vaak dat je gratis en voor niks langskomt. Moet je aardig wat voorbereiden, of meenemen aan materiaal? Ga voor jezelf na of de prestatie die van je gevraagd wordt, je tijd en moeite waard is in verhouding tot wat je geboden wordt.

17. Geef een lezing

Deel je kennis van of liefde voor een onderwerp.

18. Voer een demonstratie op

Je kunt een heel verhaal houden over wat Nin-Jutsu is, maar je kunt het ook even voordoen. Dan snapt iedereen het meteen.

19. Ga op een cursusmarkt staan

Leg je workshopagenda, flyers, posters, uitgeprint e-book, visitekaartjes en je andere spullen neer en praat met iedere geïnteresseerde. Ben je niet zo’n babbelaar? Zie punt 18! Geef op de cursusmarkt je demonstratie.

20.  Word leraar

Bedenk een workshop of cursus, of vorm een klas of club of groep. Offline of online. Deel je kennis en ervaring met de rest van de wereld.

21. Benut sociale media

Kijk rond op Twitter, LinkedIn, Facebook, of een van de vele andere platforms. En schrijf je niet alleen maar in: wees ook regelmatig aanwezig, actualiseer je profiel en treed in contact met wat mensen die je aanspreken. Het gaat erom dat je aansluiting vindt bij mensen die je kunt waarderen. Aan een slapend profiel heb je niks. Dat is gewoon hetzelfde als nooit naar de ontmoetingen/borrels van je netwerk gaan: je leert niemand kennen. 
Nog niet iedereen is overtuigd van het nut van sociale media. Dat is ook prima! Richt desnoods een Bitter op naast Twitter en spuw je gal over alle internethypes die je niet leuk vindt. ;-) Ook dat is marketing: je geeft aan dat je niet zomaar overal hijgend achteraan rent, en dat vinden genoeg klanten een aantrekkelijke eigenschap van een zzp’er. 

22. Ga erop uit

Ontmoet klanten en collega’s tijdens borrels en bijeenkomsten. Bezoek de voor zzp'ers interessante broedplaatsen voor nieuwe ideeën als Permanent Bèta. En als je niet naar buiten kunt of wilt: trek er dan virtueel op uit en bezoek online borreluurtjes (jep, die zijn er ook.)

23. Last but not least

Stuur van tevoren een vakantiemail aan je klanten, de eerstvolgende keer dat je weet dat je op vakantie gaat. Het laat een goede indruk achter bij klanten, wanneer je ze op tijd van je foetsietijd op de hoogte stelt. En dat ... is ook marketing.

Dit artikel vind je in mijn e-book: 'Richt je niet op naamsbekendheid. 25 opmerkelijke marketingadviezen voor zp'ers.' Deze is te bestellen als PDF voor € 4,99 inclusief 21% btw.