Passief inkomen: ook voor jou weggelegd

Slapend rijk worden. Dat kan. Met passief inkomen!

Er zijn websites die dit beweren. Sterker nog … er zijn mensen die dit voor elkaar krijgen.

De rocksterren onder de zelfstandigen.

Bijvoorbeeld rockster-zelfstandigen die een bestseller hebben geschreven. Die tienduizenden abonnees hebben op hun nieuwsbrief, of vind-ik-leuks op hun pagina of volgers op Instagram. Die wel eens op tv voorbijkomen. Die 24/7 bezig zijn geweest met het optimaal (laten) inrichten van hun online marketing.

Van die zelfstandigen die een BZ zijn. Een Bekende Zelfstandige. De rest van werkend Nederland kent ze niet, maar onder ons zelfstandigen kent iedereen hun naam.

Wanneer je eenmaal de status van rockster onder de zelfstandigen hebt bereikt, en je verkoopt kant-en-klare online producten zoals e-books en e-courses, dan kun je daar een héél aardig inkomen mee binnenhalen. Terwijl je slaapt!

Hiep hiep.

Maar is het najagen van een passief inkomen ook interessant als je nog géén rockster-zelfstandige bent?

Dát wilde ik wel eens weten. Al in 2011 begon ik daarom te experimenteren met de verkoop van twee e-books op mijn website. Hieronder vind je mijn experiment en de lessen die ik ervan geleerd heb.

Ik verklap je vast mijn conclusie: passief inkomen is voor iedere zelfstandige weggelegd.

Je wordt er waarschijnlijk niet rijk van, maar als je het slim aanpakt, kan het een fijne financiële aanvulling zijn. Bijvoorbeeld wanneer je tijdelijk niet kunt werken door ziekte, de zorg voor je kinderen of ouders, politieke ontwikkelingen, of natuurlijk omdat Game of Thrones weer begint.

 

Hoe begin je?

Je maakt een keus in drie dingen.

De vorm van je product of dienst: wordt het een e-book, e-cursus, webinar, white paper, of echt een fysiek product waarvan je de distributie door een derde partij laat regelen?

De manier waarop je jouw dienst of product maakt: ga je voornamelijk schrijven, fotograferen, filmen, tekenen of vertellen?

Het onderwerp van je product of dienst: een combi van iets wat jij echt goed kunt of waar jij echt veel vanaf weet of waar jij echt bekend om staat, en waar jouw klanten ook echt graag meer van willen weten of hebben.

Voor alle drie geldt: kies voor wat het dichtst bij jezelf ligt. In ieder geval voor je allereerste experiment met je passief inkomen-ding. Kijk, uit je comfortzone treden kan altijd nog. Voor NU is belangrijk DAT dat product of die dienst er überhaupt komt, waarmee je passief inkomen wilt verdienen. Denk aan mijn eerste experiment met een online training. Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk, en je kunt straks daadwerkelijk iets verkopen.

In mijn geval werden het twee e-books die ik vol schreef, want ik ben schrijver in hart en nieren. Een voor starters: 'De pijplijn vullen, leer genoeg klanten kennen'. En mijn e-book ‘Richt je niet op naamsbekendheid’ vulde ik met blogs die ik al geschreven had.

Er zijn mensen die dit laatste idee vooraf van de hand wezen. Een e-book gevuld met eerdere blogs? Die gewoon nog online staan? Gaat niet werken. Wie koopt er nou iets wat ze ook gratis op mijn blog kunnen lezen? Nou mensen, ik huilde de hele weg van mijn huis naar de bank. Want: wie gaat er nou twintig blogs bij elkaar googelen als je ze ook in een keer kunt (her)lezen omdat ze handig gebundeld staan in één PDF?

Oh ja, en dat is ook een ding: ik ben daar dus eerlijk over hè. Dat die blogs op mijn blog staan. Ik hou van duidelijkheid.

 

Hoe bepaal je de juiste prijs?

Wat je daarbij helpt, zijn de volgende zaken.

Ten eerste: iedereen gilt daar wat anders over. Daarom onthoud je alvast dat je met je eerste experiment begint met een prijs die jou tevreden stelt en die je zonder blikken of blozen aan iedereen durft te vragen. Als nu je antwoord is: ‘Oh dan geef ik het eh …  gratis weg’ terwijl dit blog gaat over passief inkomen in plaats van actief weggeven, kom dan on-mid-del-lijk langs. Maar verder zijn alle getallen goed.

Ten tweede: bekijk hoe je jezelf wilt positioneren.

En ten derde: bepaal waar je jouw product of dienst neerzet in je totale aanbod. Is het er een van het niveau: maak onbekommerd kennis met mij en mijn werk? (Instapniveau – lage prijs.) Is het een rete-exclusief iets waarin alles zit wat je te bieden hebt, jaren van kennis en ervaring, übercompleet enzo? (Luxeniveau – hoge prijs). Of is het iets ertussenin? (Basisniveau – gemiddelde prijs).

In mijn geval heb ik mijn e-books op kennismakingsniveau geplaatst tegen 4,99 euro inclusief btw per stuk.

 

Hoeveel verkoop je dan?

Nog leuker is de vraag: hoe lang verkoop je dan? Sinds 2011 tot toen ik dit blog schreef (februari 2017) heb ik 196 e-books verkocht. In bijna iedere maand van ieder jaar sinds de start. Jep. In januari dus ook nog. Dat vind ik er zelf nog het leukst aan. Zes jaar na dato en ‘het doet het nog’. Zonder enige andere promotie dan dat het op mijn website staat.

Geen rockster-bestseller. Maar denk even aan wat je zelf wilt verkopen en tegen welke prijs … en zorg dat je het slimmer aanpakt dan ik je hieronder vertel, en dan kun je betaald Game of Thrones kijken.

Eerst verkocht ik mijn e-book via iDeal dankzij een intermediair: TargetPay. Ging heel goed.

Toen kwam die EU-btw-regel die zegt dat je van iedereen die online iets bij je bestelt, hun aankoop aan de Belastingdienst moet kunnen bewijzen met drie niet-conflicterende bewijsstukken. En dat je voortaan BTW moet betalen aan het land waarin jouw klant jouw online product of dienst kocht. Holy hell. TargetPay was nog niet zover dat zij dit stuk voor mij konden ‘ontzorgen’. En als ondernemerscoach heb ik een voorbeeldfunctie voor mijn klanten. Dus sindsdien werk ik weer met facturen. Daardoor daalde het aantal bestellingen.

Inmiddels zou ik allang weer een iDeal-knop op mijn website moeten hebben met een mailservice die jou automatisch een factuur stuurt. Jep. Ik heb altijd alles af voor mijn klanten maar voor mezelf heb ik hier een lijst liggen met alles wat ik nog wil (laten) regelen … uitstellers in Nederland, verenigt u!

Maar jij bent mij niet, goddank. Dus jij maakt dit in een halve dag in orde en hebt nergens omkijken naar. Passief inkomen, check!

 

Tot slot: wat als je product of dienst niks doet?

Geen nood. Denk aan de rocksterren. Tegenover iedere hit die de rockster-zelfstandigen scoren, staan minstens twee missers, zeggen ze zelf. Dus je bent gewoon lekker op weg om ook een rockster te worden. Zeker als je voor bij je volgende experiment hulp inschakelt. De mijne bijvoorbeeld.

 

Hoe vergaat het jou of is het jou vergaan met jouw eerste passief inkomen-ding? Ik vind het leuk als je dat laat weten op Facebook, LinkedIn, Twitter of via e-mail.