Je e-book via je website verkopen

Toen ik mijn e-book geschreven had en via mijn website begon te verkopen, kreeg ik van een aantal zzp'ers dezelfde vraag.

Niet: hoe schrijf je een e-book?
Daarvoor kun je verschillende schrijverscursussen volgen.

Niet: waar moet mijn e-book over gaan? 
Hint: wat is je focus?

Niet: hoe bescherm ik mijn e-book tegen illegaal gekopieer?
Je kunt je e-book beveiligen via zogenoemd Digital Rights Management (DRM). Ik weet alleen niet hoeveel goed of kwaad je daarmee doet. Volgens de pagina op Wikipedia over Digital Rights Management (DRM) heeft het niet heel veel zin je e-book van technische snufjes te voorzien om illegaal gekopieer tegen te gaan: 'Omdat ieder DRM-systeem vroeg of laat gekraakt wordt vormt DRM in de praktijk voornamelijk een beperking voor legitieme consumenten terwijl het illegaal verspreiden van content er nauwelijks door tegengehouden wordt.'

Hoe los je dit dan op? Vertel het me maar. Ik ben niet iemand met een defaitistische inslag, zo van 'dan doe ik maar helemaal niks want wat heeft het allemaal voor zin' dus wat ik zelf onderneem is mensen vriendelijk vragen of zij de link naar mijn e-bookpagina op deze site willen doorgeven, en niet het e-book zelf. Helpt ongetwijfeld een pietsje, denk ik met mijn optimistische inborst.

Wil je je e-book ook via het Centraal Boekhuis beschikbaar stellen, dan moet er wel een DRM op.

Niet: hoe bepaal je de prijs van je boek? 
Iemand die alle ontwikkelingen in e-boekenland scherp in de gaten houdt, is Timo Boezeman. Hier vind je artikelen die onder meer gaan over prijsbepaling. 

En niet: hoe maak ik een ePub-versie van mijn e-book? 
Antwoord: dat kan via het gratis open source programma Sigil, een 'e-book editor'. Bij doe-het-zelfuitgever Pumbo vind je nog meer links naar software voor het maken van een ePub-bestand.

 

Wel: hoe regel je de verkoop van je e-book op je website?

Dus hoe faciliteer je dat je klanten jouw e-book rechtstreeks bij jou kunnen kopen via jouw eigen website?

Je kunt kiezen voor een shoppingcartsysteem op je website. Dan besteed je het werk uit. Via zo'n winkelwagensysteem kun je onder meer automatisch de adressen van kopers verzamelen in een CRM (Customer Relationship Management). Er is maar één Nederlandstalige aanbieder van zo'n systeem in Nederland, namelijk Autorespond.

Doe je het voorlopig liever zelf, dan kun je het volgende doen.

In Nederland is het handig iDEAL als betaalmethode voor je klanten te bieden. In ieder geval alle grote banken (ABN AMRO, Rabobank en ING) en nog een aantal andere zoals ASN Bank nemen deel aan iDEAL. Al hun rekeninghouders kunnen zo op gemakkelijke en vertrouwde wijze via internetbankieren voor je e-book betalen. (Deze pagina legt uit wat iDeal is.)
 
Je zoekt een aanbieder van iDEAL als betaalmethode en dan leggen zij uit, bijvoorbeeld op hun website, hoe je dan zo'n betaalknop zichtbaar maakt op je website. 'Embedden' is de technische term. 
 
Heb je een zakelijke rekening bij je bank, dan kun je kiezen: via je eigen bank of via een intermediair een iDEAL-betaalknop op je website regelen.
Een bank kan je verschillende iDEAL-varianten aanbieden, pakketten met een minimum tot maximum aan functionaliteiten. Welk pakket je ook kiest: je betaalt de bank vervolgens een bedrag per transactie, dus per keer dat iemand op je site komt en je e-book koopt. Afhankelijk van het pakket dat je koos betaal je de bank daarnaast abonnementskosten.

Echter, niet iedere zelfstandig professional heeft een zakelijke rekening. Gebruik je simpelweg twee verschillende privérekeningen in plaats van een privé- en een zakelijke rekening? Dan ben je hoe dan ook aangewezen op een intermediair, een zogeheten Collecterende Payment Service Provider (CPSP) om iDEAL als betaalmethode op je website aan te bieden.

Ik heb ooit een intermediair uitgezocht via Currence, een organisatie die intermediairs die iDEAL aanbieden licenseert en certificeert.

Ook bij intermediairs betaal je een klein bedrag per transactie. Houd daar dus rekening mee wanneer je de prijs inclusief BTW voor je lezers bepaalt: dat van dat bedrag nog een klein beetje naar je intermediair of bank gaat.

 

Natuurlijk kun je naast iDEAL nog andere betaalmethoden aanbieden via je bank of intermediair. 

Moet je per bank/intermediair even bekijken waaruit je verder nog kunt kiezen. Via mijn intermediair kon mijn webmaster destijds instellen dat je op mijn website ook kon betalen via je mobiele telefoon. (Gebeurde weinig: de kosten per transactie liggen voor mobiel betalen hoger dan bij iDEAL, en daardoor was ook de prijs van mijn e-book hoger via mobiel betalen.) 

Waar let je nog meer op bij je keus voor een intermediair? Bijvoorbeeld of je bestanden (je e-book is een bestand) vanaf de server van je intermediair kunt uitleveren. Dat betekent dat je je zelf geen zorgen hoeft te maken over hoe je je klanten na betaling automatisch weer doorverwijst naar een scherm waar zij hun nu betaalde e-book kunnen downloaden. Ook hoef je je dan zelf geen zorgen te maken over de beveiliging van je downloadbare bestand.

 

Waar ik in het begin vooral benieuwd naar was, was naar de uitbetaling. 

Hoe vlot zou die verlopen? Je intermediair verzamelt eerst al het geld dat je verdient via alle betaalmethoden die je inzet. Als je intermediair daar op moet wachten, dan jij zelf ook, want, waarschuwen intermediairs, 'anders moeten we jou gaan voorfinancieren en dat risico willen wij niet nemen'. Logisch. Tot nu toe heb ik zelf geen geduld hoeven oefenen: mijn uitbetalingen ontving ik steeds vlot aan het begin van iedere nieuwe maand. Yay!

Overigens betalen intermediairs je pas uit zodra je boven een bepaald minimum aan euro's hebt verdiend met je e-book. Die van mij ging uit van € 25,-.

Let op! 

  • Over je e-book betaal je het hoge BTW-tarief van 21%. Dit in tegenstelling tot papieren boeken, daarop zit 6%.
  • Wanneer je de prijs van je e-book noemt op je website, noem dan de prijs inclusief BTW! We gaan er als (e-)bookkoper vanuit dat een boekenprijs inclusief is, we zijn niet anders gewend. 
  • Bekijk van welke uitbetaaltermijnen je bank/intermediair uitgaat en of er een minimumbedrag geldt dat je moet verdienen voor ze uitkeren.

Denk jij na over een e-book? Of heb je er al één uitgebracht?  

© Miranda Apeldoorn (ZinVol) is auteur van de e-books 'Richt je niet op naamsbekendheid' en 'De pijplijn vullen'.