Je hebt pas een focus als je die durft te noemen

Focus! Wat is het en waarom is het gunstig als je er één hebt in je zelfstandigenbestaan?

Een focus heb je als je ervoor kiest je te richten op:

  • een specifieke doelgroep, bijvoorbeeld een beroepsgroep. 
  • een specifiek onderwerp. Bijvoorbeeld wanneer je schrijft over dementie.  
  • helpen bij een specifiek probleem, bijvoorbeeld vermiste mensen opsporen.

Je focus wordt nog scherper als je bijvoorbeeld én een specifieke doelgroep hebt én hen helpt een specifiek probleem oplossen. Waarom is het gunstig als je er één hebt?

1. Een focus is handig als je gevonden wilt worden


Bijvoorbeeld in Google. Tik ‘coach’ in of ‘tekstschrijver’ en je vindt duizenden suggesties. Dat worden er allengs minder als je daar een doelgroep, een onderwerp of een probleem aan toevoegt.

‘Als traumatherapeut ben ik er speciaal voor mensen die een auto-ongeluk hebben gehad.’

Met die focus kwam een leukerd uit mijn netwerk eens naar me toe. Die had ze bedacht naar aanleiding van mijn blog Is het nodig je te specialiseren als ondernemer? Met ‘therapeut’ beland je misschien wel op pagina 204 in de zoekresultaten van Google, maar met ‘therapeut’ plus ‘auto-ongeluk’ kom je al snel een stuk hoger.

 

2. Een focus kunnen mensen onthouden en doorvertellen

Neem nou Buffy the vampire slayer (mijn favoriete tv-serie aller tijden). In de praktijk maait Buffy ook een hoop demonen om. Vecht ze tegen goden en reuzen-insecten. En redt ze de wereld van kwaadwillende nerds en apocalypsen en meer. Maar als ze

Buffy the vampire, demon, god and giant bugs slayer who also saves the World from evil nerds and apocalypses

had geheten om maar vooral geen klanten mis te lopen, dan had je eenmaal thuis van de netwerkborrel gewoon niet meer geheel en al kunnen herhalen wat het nou was wat ze deed. Begrijp je mijn punt?

 

3. Een focus scheelt zeeën van tijd en energie
 

Om klanten of klussen aan te trekken: waar moet je blog of nieuwsbrief over gaan? Bij welk netwerk sluit je je aan? Naar welke lezing of welk congres ga je? Welke bladen of websites houd je bij of zou je graag in of op verschijnen met je verhaal? Als je een focus hebt, kun je hierin keuzes maken. Dan hoef je alleen de voor jou leukste of interessantste dingen te bezoeken en bij te houden. Met de rest mag je dan gewoon stoppen. Hoera!

 

4. Een focus geeft je ideeën
 

Ik ken journalisten die nooit zelf een artikelonderwerp bedenken. Zij vinden het makkelijker te wachten tot een redactie hen wat voorstelt. Onderwerpen bedenken is lastig … tot je een focus hebt. Dan weet je zoveel van een onderwerp, dan komen artikelideeën vanzelf in je op.
Hetzelfde geldt voor coaches en trainers: als je weet wie je wilt helpen met welk probleem of onderwerp, weet je ook waar je webinars, workshops, challenges of trainingen over moeten gaan.

 

5. Een focus geeft jou en je klant een beter beeld van je waarde
 

De nadruk komt met een focus meer te liggen op wat je doet en wat dat de klant oplevert in plaats van op wat je kost. Omdat je veel kennis hebt van een bepaald onderwerp of probleem kun je ook met meer zelfvertrouwen aan klanten uitleggen wat ze aan jou en je werk hebben. Uitgebreidere uitleg daarover vind je in Je prijs is niet interessant.

MAARRR … Je hébt pas een focus als je die ook durft te noemen. En daar gaat het vaak mis.

 

1. Een focus is handig als je gevonden wilt worden


… maar dat werkt natuurlijk alleen als jouw doelgroep, onderwerp of probleem ook minstens op de homepage van je website staan! Of in je folder. Of op je visitekaartje. Of in je e-mailhandtekening.  Letterlijk! Dus in het gebruikte voorbeeld: ‘traumatherapeut’ en ‘auto-ongeluk’ moeten terugkomen in de tekst.

 

2. Een focus kunnen mensen onthouden en doorvertellen
 

… mits je je er niet toe laat verleiden je focus al gelijk na je elevator pitch of marketingboodschap af te zwakken. Stel dat je je richt op hoogopgeleide 45-plus vrouwen. Heb dan geen haast daaraan toe te voegen ‘dat je ook openstaat voor jonge vrouwen en ook wel voor mannen en nou ja, dus eigenlijk zowel mannen en vrouwen, dus zeg maar alle mensen helpt’.
Mensen van buiten je doelgroep komen heus wel op je af. Maar alleen als je vanaf het begin een sterk beeld neerzet van wie je bent en wat je doet, heb je daar ook echt leuke klanten aan. Anders verschuift hun aandacht van je waarde (specialist) naar wat je kost (generalist) en trek je weer klanten aan die juist voor een dubbeltje op de eerste rang willen.

 

3. Een focus scheelt zeeën van tijd en energie
 

Durf je een focus te noemen, dan durf je nee te zeggen. Nee tegen alles wat niet bijdraagt aan de kant die jij op wilt. Je kunt bijvoorbeeld afscheid nemen van een (online) netwerk waar je toch al je twijfels over had, als die niet past bij je focus.

 

4. Een focus geeft je ideeën
 

Andere mensen hebben ook regelmatig leuke ideeën. Die vragen dan of je met hen wilt samenwerken. Of klanten vragen je voor klussen die je eigenlijk had willen afstoten. In aansluiting op punt 3: je kunt hierin meegaan natuurlijk, maar hoe meer of hoe vaker je dat doet, hoe minder tijd er overblijft voor je eigen ideeën en plannen.

 

5. Een focus geeft jou en je klant een beter beeld van je waarde
 

Dat moet je dan wel kunnen staven. Het helpt je geloofwaardigheid natuurlijk enorm als je kunt aantonen dat je kennis van of ervaring hebt met doelgroep x, onderwerp y of probleem z. Bijvoorbeeld omdat er reacties, ervaringen of testimonials van klanten op je website of in je folder staan die behoren tot doelgroep x en/of te maken hebben met onderwerp y of probleem z.

Wat is jouw focus? En belangrijker nog: waar staat die?

 

Dit artikel vind je tevens in mijn e-book: 'Richt je niet op naamsbekendheid. 25 opmerkelijke marketingadviezen. Speciaal voor schrijvers, ontwerpers, fotografen, muzikanten en andere zelfstandigen met een scheppend beroep.' Deze is te bestellen als PDF voor € 4,99 inclusief 21% btw.