Als netwerken een verspilling van je tijd lijkt

Netwerken. Kan een uitstekende manier zijn om aan klanten te komen. Toch raken veel zelfstandig professionals na een paar netwerkervaringen teleurgesteld of gefrustreerd over de resultaten die ze ermee behalen. Bijvoorbeeld omdat de aanwezigen heel gezellig zijn, maar totaal niet geïnteresseerd in jouw dienstverlening. Of omdat iedereen die komt even hard op jacht lijkt naar klanten als jij.

Heb jij wel eens het gevoel gehad dat je je tijd stond te verspillen op een bijeenkomst? Of je slecht op je gemak gevoeld? Ga je weliswaar regelmatig naar allerlei bijeenkomsten maar heb je het idee dat je het juiste netwerk nog niet hebt gevonden? 
In dit blog behandel ik:

  • verschillende typen netwerken
  • en verschillende doelen die je kunt hebben met netwerken, zodat je voor jezelf kunt nagaan uit welk netwerk je waarschijnlijk de meeste voldoening haalt. 

 
Verschillende typen netwerken

Ik geef je zo een grove indeling van netwerken voor ondernemers, maar weet je, ei-gen-lijk ... is elke plek waar mensen samenkomen in potentie een netwerk. Zo benoemen we dat niet omdat we dan een vieze smaak in onze mond kunnen krijgen, maar zo kan het wel werken. De buurtcommissie die zich inzet voor een speeltuin aan het eind van de straat. Je mede-cursisten met wie je na afloop van een cursus contact houdt. Mannen die vroeger jaren op voetbal of hockey zaten, spreken nu nog vaak al hun teamleden - als je maar lang genoeg wacht heb je hier dus een old boys network ... Enzovoorts.
 
Het efficiënte niet-lullen-maar-verkopen netwerk

Sommige netwerken zijn expres opgezet als acquisitiemiddel. Formeel is netwerken iets anders dan acquireren: je leert elkaar kennen en als je elkaar mag en vertrouwt, dan beveel je elkaar aan in je eigen netwerk. Het kan een hele tijd duren voor je hiervan effect merkt, en je hebt weinig zicht op hoeveel mensen je hoe vaak bij anderen aanbevelen.
Een netwerk als BNI trekt zevenmijlslaarzen aan. Net als de Ark van Noah verzamelen zij per stad/regio van ieder beroep één exemplaar in hun gelederen, en spreken dan met elkaar af elkaar vanaf ontmoeting één actief in hun eigen netwerk te promoten. Hoppa! Je weet dus dat je naam voortdurend verspreid wordt zodra je binnenstapt. Een recht-op-de-mens-af netwerk dat geen doekjes windt om haar doel.
 
Het laten-we-elkaar-op-weg-helpen netwerk

Denk aan initiatieven als Durf Te Vragen, of Gave Dingen Doen. Na een rondje elevator pitch ga je met elkaar aan de slag om een of meer mensen uit het netwerk gratis en voor niks van ideeën en adviezen te voorzien bij hun ondernemersplannen.
Je zit dus nauwelijks op je stoel, maar bent de hele bijeenkomst lang druk met post-its plakken. Het mooie is dat het je weghaalt bij je eigen verkoopverhaal. Je staat niet jouw dienstverlening op te dringen bij mensen die dat helemaal niet willen horen, maar je laat zien wat je in huis hebt en daardóór denken mensen: 'Hé ... met jou zou ik graag eens verder praten.'
Saai worden zulke bijeenkomsten door hun interactieve deel nooit, zowel introverte als extraverte mensen komen bij dit soort netwerken goed uit de verf en door de  delen = vermenigvuldigen-opzet ga je met het voldane gevoel naar huis dat je hoe dan ook je tijd zinvol hebt besteed, al was het maar omdat je een ander verder hielp.  
Pecha Kucha- of Catch-avonden draaien het ietwat om. Daar vraagt een ondernemer niet om hulp maar deelt zelf via een korte presentatie ideeën of adviezen die het luisterend publiek verder helpen. Is tenminste de bedoeling, al heeft niet altijd iedere ondernemer dit principe door en dan kijk je dus naar een reclamepraatje, helaas. Prettige avonden voor introverten, want je kunt mooi de kat uit de boom kijken.
 
Het zullen-we-het-gezellig-houden netwerk

Netwerkbijeenkomsten die wars zijn van pitches en alles wat verder nog naar acquisitie ruikt. Zo kwam bijvoorbeeld de Open Coffee tot stand. Daarnaast houden veel zelfstandig professionals zelf geregeld een borrel met mensen die ze (via-via) al kennen, en daar hoeft ook niks meer en minder dan samen een biertje drinken. Goed idee! Start je eigen borrel!
Als initiatieven als de Open Coffee eenmaal een tijdje bestaan, neemt hun populariteit toe en zie je gebeuren dat de ondernemers die graag kwartetten met visitekaartjes deze ook ontdekken. Pitches en presentaties worden toegevoegd en alles wat verder nog naar acquisitie ruikt. Voor je het weet woon je een bijeenkomst bij waar iedere aanwezige zp'er naar klanten zoekt en niemand een opdracht te vergeven heeft. 
 
Verschillende doelen die je kunt hebben met een netwerk.
 
Je wilt je doelgroep ontmoeten

Dan moet je dus wel eerst bepaald hebben wie je doelgroep is. Als je alles doet voor iedereen wordt het lastig te bepalen naar welk netwerk je dan moet. Voor je het weet loop je 's ochtends, 's middags en 's avonds bijeenkomsten af om maar vooral niemand te missen. Pff, ik word al moe als ik eraan denk.   
Als je weet wie je doelgroep is, dan kun je uitzoeken waar zij samenkomen. En dan zou het heel goed kunnen, dat zij op geen van bovengenoemde netwerken rondlopen (of alleen bij toeval). Neem bijvoorbeeld mantelzorgers. Waar komen die? Nou, die gaan misschien alleen een keer naar informatieavonden of Open Dagen van zorginstellingen. Daar ga jij dan ook heen.
 
Je wilt je vakkennis uitbreiden

Makkelijke categorie. Dan zoek je je beroepsgenoten op. Vaak zijn er meerdere officiële beroepsverenigingen en clubs met een agenda vol workshops en themabijeenkomsten, en anders kun je via sociale media een keur aan informele soortgenotengroepen vinden, met online discussies over alles wat je meemaakt in je beroep en een agenda vol laten-we-het-gezellig-houden-borrels.
 
Je wilt je binnen je eigen regio thuis voelen

Ondanks internet kan het nog bijzonder fijn zijn ook bij jou in de buurt alles te weten vinden aan mensen om in te huren, mee samen te werken, hulp aan te vragen of koffieautomatengesprekken mee te voeren.
In dat geval kies je het type netwerk waar jij je zelf het meest senang bij voelt. Thuis zijn in de regio heeft even wat tijd nodig uiteraard. Als je het proces wilt versnellen, bied dan je hulp aan bij de organisatie van de bijeenkomsten. Je wordt zichtbaarder als lid, hebt een reden om de bijeenkomsten ook echt vast te zetten in je agenda, en voor introverten kan het hebben van een rol op een bijeenkomst een mooie houvast zijn, het geeft je een houding.
 
Tot slot nog een tip. De vraag 'wat doe jij?' is onvermijdelijk op een netwerk. Maar stel 'm niet gelijk drie seconden na je allereerste ontmoeting, in je haast om interessante zakelijke contacten te vinden. Want - om maar even een liefdesequivalent te gebruiken - dan lijkt het net of je gesprekspartner al moet beslissen of die het bed met je wil delen terwijl die nog niet eens weet of hij/zij je leuk vindt.