9 ondernemersdingen die je graag eerder had geweten

Er is iedere maand een enorme berg aan tips die ik wil delen. Daar kwam ik de afgelopen tijd niet aan toe, merkte ik, omdat als ik Een Goed Punt wilde maken in m'n artikel, ik steeds begon met dit te vertellen:

  1. Wees belachelijk duidelijk. Over wat je doet. En voor wie. Goed voor je herkenbaarheid.
  2. Vorm een beeld van wie voor jou een topklant is. Goed voor je humeur.
  3. Bied je diensten als producten aan. Man, wat houd je dan veel vrije tijd over.
  4. Bepaal daarna je prijs, op basis van je waarde. Geef geen korting.
  5. Organiseer hulp, als je er zelf niet uitkomt/niet aan toekomt. Goed voor je gezondheid.
  6. Maak het leuk. Ondernemen houd je met liefde vol, als je te werk mag gaan op de manier die jou past.   

Ta-daa! Een-twee-drie ZinVol ondernemen.

Mooi! Dat hebben we ook weer gehad. Dan nu de eclectische verzameling marketingtips en prikkelende gedachtes over het ondernemerschap van deze maand.


 
1. Armoede en/of chronische vermoeidheid bestrijden

Een deel van alle zelfstandig professionals (zp'ers) leeft onder de armoedegrens. En een deel is doodop. (Hoor ik om me heen. Heb ik geen cijfers van: cijfermateriaal is welkom!) Dat komt onder meer door decision fatigue, zegt dit uitgebreide artikel:

'you can’t make decision after decision without paying a biological price'.

En wat doe je als zelfstandig professional? Je neemt beslissing na beslissing, iedere dag weer, want jij en jij alleen bepaalt hoe laat je opstaat, hoe lang je werkt, tegen welke klanten en onder welke voorwaarden je ja of nee zegt, wanneer je je e-mail inbox en Facebook en online spelletjes uitzet om je te concentreren op een lastige taak, enzovoorts. Helemaal als je single door het leven gaat. Wie onderdeel is van een gezin wordt iets eerder 'aangespoord' het bed uit te stappen of de laptop uit te zetten.

[...] 'This sort of decision fatigue is a major — and hitherto ignored — factor in trapping people in poverty.'  

Hoe ontsnap je aan deze vicieuze cirkel? 'Studies show that people with the best self-control are the ones who structure their lives so as to conserve willpower.' Vandaar bij punt 5 van mijn 6 punten hierboven: organiseer hulp. Maar ook als het je (voorlopig) ontbreekt aan hulp, of de euro's of moed om die hulp te vragen, kun je wat doen. 
Ik zal je een van de dingen verklappen die ik doe om mijn wilskracht te preserveren. Je mag het maf vinden, maar ik kan je verzekeren, het werkt uitstekend (ik kan heel goed 'nee' zeggen). Komt ie. Iedere vrijdagavond eet ik hetzelfde. Dat was 'm. Ik begin mijn weekend graag zo relaxt en opgeruimd mogelijk, wil er ten volle van genieten. Dus iedere vrijdagavond maak ik een van mijn favoriete maaltijden, een verschrikkelijk simpel gerecht. Dat is één ding waarover ik geen seconde hoef na te denken.


 
2. Facebook toont lang niet al jouw berichten

Over bedrijfspagina's op Facebook gesproken, wist je dat er een 'edgerank' is, een formule die bepaalt hoe vaak jouw bericht wordt getoond op de tijdslijn van anderen? Of dat wanneer jij gestaag aan je fanbasis bouwt je tegelijk je concurrentie een uitgekristalliseerde doelgroep in de schoot werpt op wie zij hun advertenties kunnen afstemmen? Ellen de Lange-Ros noemt nog wat onbekende nadelen van Facebook voor je op. 


 
3. Lezing geven, maar dan voor een fatsoenlijk tarief

Een van de meest gelezen blogs op mijn site is 'Waarom leuke dingen ook wat mogen opleveren' van Govert Schilling. De strekking: dat je je werk leuk vindt, betekent geenszins dat je het daarom overal wel gratis wilt doen - of dat dit uit kan. Wetenschapsjournalist Ionica Smeets legt in 'Fatsoenlijk tarief' nog eens opnieuw de discrepantie bloot die er kan zitten in wat je klant van jouw situatie als zp'er begrijpt en de dagelijkse praktijk van jou als ondernemer. Leuk om te lezen en het zet mooi voor jou zelf op een rij wat er bij je product 'lezing' (zie punt 3 van mijn 6 punten bovenaan) allemaal aan werkzaamheden komt kijken. 


 
4. LinkedIn skills endorsen

Tegenwoordig kun je iemands vaardigheden (skills) aanbevelen (endorsen) met een simpele klik. Vervolgens blijf je je suf klikken, want we bedenken er steeds nieuwe skills bij, Rupsjes Nooitgenoeg die we zijn. Heeft dat zin? Volgens LinkedIn-trainer Jan Willem Alphenaar wel. Hoe meer endorsements je hebt voor een specifieke skill, hoe eerder je in de zoekresultaten van LinkedIn naar voren zult gaan komen. Dus als jouw profiel op LinkedIn je regelmatig werk/klanten oplevert, heeft endorsen zin.


 
5. LinkedIn-profiel oppoetsen

Hoe je dat doet? Zo kent LinkedIn geen geheimen meer voor je. Heb je trouwens LinkedIn-connecties gezien die icoontjes op hun profiel gebruiken? Zodat hun tekst opeens een stuk leesbaarder werd? Kun jij ook. Erno hannink legt het je uit in 'Weg met die saaie LinkedIn-samenvatting'. 


 
6. Pinterest

Hoe Pinterest te gebruiken als ondernemer? Iemand die dat heel slim doet is Claudia Hulshof. Vergeet de jacht op enorme aantallen volgers door het dagelijks uithalen van heksentoeren. Chill. Claudia zoekt uit in welke (duurzame) kleding jij er zakelijk/persoonlijk het best uitziet. Om te laten zien wat ze bedoelt maakt ze speciaal voor jou een Pinterestboard waarop ze fotovoorbeelden verzamelt van wat ze bedoelt. Claudia gebruikt Pinterest dus heel gericht voor (potentiële) klanten. Goed sociaal medium voor ontwerpers, stijladviseurs voor mensen en huizen, koks en banketbakkers, architecten en andere zelfstandig professionals die hun klant graag een visual presenteren.
Kantlijn: auteursrechtelijk is Pinterest niet helemaal in de haak. ICT-jurist Arnoud Engelfriet zou bijna het failliet van het plaatjesauteursrecht aankondigen.  Ja ... foto's zijn gratis, althans dat denken veel organisaties, verzucht ook fotograaf Bas de Meijer.  


 
7. TekeningenRekeningen

Is een zakelijk boek speciaal voor illustratoren - in stripvorm. Leuk!
In het boek staan alle tips die ook verspreid op mijn blog staan, maar dan een stuk korter en bondiger. ;-)


 
8. Waanzinnige plannen

Nog een leuk boek. Over schijnbaar onmogelijke dingen voor elkaar krijgen, en hoe dan. Zoals in vier maanden de grootste cd-romwinkel van Nederland uit de grond stampen in een tijdsperiode dat Kamer van Koophandel-mensen zeiden dat je daar minstens een jaar voor nodig had. Heb geen aandelen maar ben wel bevooroordeeld: ik ken schrijver Marcel van Driel al jaren. Heb hem al veel onmogelijke plannen zien uitvoeren, en nou schreef hij dus in een prikkelend boek hoe jij dat ook kunt doen. Ondertussen wacht ik nog steeds mijn kans af zombie nummer 33 te spelen in een van zijn Waanzinnige Plannen die nog op de plank liggen (hoop ik).


 
9. WeTransfer 

Gebruik je om grote bestanden tot 2GB te versturen naar je klant. Simpel, snel en compleet gedoe-loos. Ik ben dol op apps en tools als deze. Je kunt ze direct gebruiken, zonder logins/wachtwoorden te moeten aanmaken of Algemene Voorwaarden te moeten accepteren waarin idiote dingen staan als 'nu zijn al jouw bestanden lekker van mij' of 'ik kan in jouw naam nu fijn berichten plaatsen op internet'.

Zo. En nu weer aan het werk!