Zo kent LinkedIn geen geheimen meer voor je

LinkedIn kan een krachtig marketing- en acquisitiemiddel zijn. 

Eén klein probleempje: van LinkedIn kun je tureluurs worden. Als er één social medium is dat contra-intuïtief lijkt te werken, is het deze wel. Daarom leg ik hieronder uit waar je enkele functies van LinkedIn kunt vinden en wat je daarmee kunt doen.

Nieuwsbriefabonnees kregen bij dit artikel nog exclusief uitleg over waaróm LinkedIn een krachtig marketing- en acquisitiemiddel kan zijn.

 

1. Privacy en instellingen

Begin bij 'Privacy en instellingen', als het lang geleden is dat je hier gekeken hebt, of als je hier zelfs nog nooit gekeken hebt. 

Je komt in een scherm met Account, Privacy en Communicatie als menuopties. Dat wijst zich pretty much vanzelf.

Als je bij Privacy een paar zaken ‘open’ zet, zorg je ervoor dat iedereen, van bloglezers en klanten tot samenwerkpartners en doorverwijzers, ook werkelijk online met je kunnen kennismaken.

  • Kies bijvoorbeeld voor ‘Ja’ bij ‘Kies of uw netwerk op de hoogte wordt gesteld van profielwijzigingen'.
  • En kies bij Volgers voor ‘Iedereen’ bij ‘Kies wie u kan volgen en uw openbare updates kan zien’. Anders kun je straks zoveel statusupdates plaatsen als je wilt … dat zal qua marketing of branding verspilde moeite zijn als niemand ze kan lezen. ;-)

 

2. Bloggen op LinkedIn

Tegenwoordig kun je ook bloggen op LinkedIn! Waarom zou je dat doen? Met een blog is je bereik groter dan jouw connecties alleen: LinkedIn publiceert ze ook op Pulse, een internationaal onderdeel van LinkedIn. Daarnaast komen de blogs keurig als 'Bijdragen' op je profiel te staan. Daarmee hebben ze een langere houdbaarheid dan je statusupdates. En mensen die je blog lezen, kunnen deze onmiddellijk delen op een ander social medium. Ook iets wat bij je statusupdates niet kan. 

Oké. Hoe dan?

Je 'mag' van LinkedIn bloggen als je bij je statusupdate een pennetje ziet. Nu staat mijn taal standaard ingesteld op Nederlands. In die modus heb ik géén pennetje en kan ik dus geen blogs plaatsen. Maar kijk wat er gebeurt als ik mijn taal op Engels instel ...

Naast 'Share an update' en 'Upload a photo' is nu 'Write an article' verschenen. Wat betekent dat ik mag bloggen. Als je op 'Write an article' klikt, krijg je dit:

Je kunt nu je blog intikken. 

 

3. Populaire versus recente updates

LinkedIn kent net zo'n verneukeratief instellinkje als Facebook. LinkedIn laat je op je Startpagina namelijk standaard niet de meest recente updates zien, maar de meest 'populaire'. Zo bepaalt LinkedIn dus vóór jou wat jij te zien krijgt.

Gelukkig kun je dit aanpassen - al moet je dat wel IEDERE KEER opnieuw doen van LinkedIn. (Grr.) Daarvoor moet je klikken op de onopvallende drie puntjes (voor de taalconnaisseurs onder ons: het beletselteken.) 

 

4. Dagelijks een statusupdate plaatsen

Als je als freelancer/zelfstandige geen zin hebt in moeilijk gedoe, of als je leven op dit moment tot de nok toe vol zit met Andere Prioriteiten, doe dan in ieder geval dit. Plaats minimaal eens per week, nog liever dagelijks een update. Kost je hooguit vijf minuten, en je geeft je (potentiële) klanten toch de indruk dat je 'lekker gaat' met dat Eigen Baas-spelen. Die update noemen we dan je MinimalistenMarketing.

Een update plaatsen doe je vanaf de LinkedIn Startpagina. Net als op Facebook kun je mensen in je bericht taggen als je hun naam typt met een @ ervoor. Je kunt daarnaast een foto bij je update plaatsen (op de foto zie je bij een groen icoontje klein staan 'upload a photo') óf een link, bijvoorbeeld naar een interessant artikel over iets in jouw vakgebied.

 

5. Je eigen bedrijfspagina aanmaken

Naast je persoonlijke profielpagina kun je een bedrijfspagina aanmaken. Handig als je met meerdere mensen een onderneming of samenwerkingsverband vormt, naast dat het er professioneel uit ziet. Ook fijn voor je stagiairs, als je die wel eens hebt rondlopen, want op hun profielpagina kunnen zij dan achter hun functie het logo van jouw onderneming laten verschijnen. Mensen kunnen jouw bedrijfspagina nu ook taggen, of volgen zonder dat ze gelijk een connectie van je (moeten) zijn. Kies in het hoofdmenu voor 'Interesses' en dan 'Bedrijven'.

Je kunt nu van alles gaan invullen. Via de knop bewerken (rechts) kun je jouw gegevens gaan invullen. Boven die knop kun je bijhouden hoeveel volgers je hebt. (Ik heb er niet veel: dat komt omdat ik onder meer weinig updates plaats vanaf mijn bedrijfspagina.) Links kun je jouw logo plaatsen. Linksonder zie je 'Betrokkenheid stimuleren': daar kun je jouw bedrijfsupdates delen met je volgers. Je kunt hier alleen geen mensen taggen, en de links die je plaatst, maakt LinkedIn niet aanklikbaar.

Als je na het aanmaken van je bedrijfspagina naar je profielpagina gaat, en klikt op het bewerken van jouw bedrijfstekst onder  'Ervaring', klik dan op 'Bedrijfsnaam wijzigen'. Je kunt daar nu opnieuw jouw bedrijfsnaam intikken en dan komt jouw naam + logo tevoorschijn. Dat logo verschijnt dan achter jouw bedrijfsnaam op je persoonlijk profiel.

 

6. Een achtergrondfoto bij je profiel

Je kunt een achtergrondfoto kiezen bij je profielpagina, zoals je op Facebook een banner kunt plaatsen bij je avatar. Hier kun je jouw huisstijl nog eens extra benadrukken. Niet veel mensen hebben een (goede) achtergrondfoto, dus het is ook een manier om je te onderscheiden van je collega's.

 

Je moet bij LinkedIn wel wat creatiever zijn om dat goed uit de verf te laten komen. Kijk ter inspiratie bijvoorbeeld naar hoe Jeanet Bathoorn dat gedaan heeft: 

jeanet-bathoorn

 

7. Hoeveel connecties heb je eigenlijk?

Zodra je meer dan 500 connecties hebt, is dat wat er op je profiel staat:

Maar hoeveel connecties heb je nu eigenlijk echt? Je ziet het als je teruggaat naar 'Privacy en instellingen'. Een andere manier is klikken op 'Mijn netwerk' in het hoofdmenu, en dan op 'Connecties'. Er komt een scherm tevoorschijn waarbij je dan onder het zoekbalkje 'Alle connecties' ziet staan. Met daarachter hoeveel connecties je nou werkelijk hebt.

Zo! Ik hoop dat het nu gemakkelijker voor je is je weg te vinden binnen LinkedIn.

Meer lezen?

- Netwerken via sociale media als LinkedIn

- Zo levert sociale media je meer op