Val op tussen je vele collega's

Als je om je heen kijkt, lijkt het wel of iedereen coach is. Of schrijver, fotograaf, ontwerper, accountant ... Help! Hoe onderscheid je je in een drukke markt? Hoe zorg je dat mensen aankloppen bij jou en niet (alleen) bij je leuke collega?

Wanneer je diensten verkoopt, kloppen mensen bij je aan als ze je

  • hebben leren kennen
  • je het werk gunnen
  • en je vertrouwen

Vooral aan dat laatste aspect werken de meeste zelfstandig professionals heel hard. Om zich te onderscheiden van anderen benadrukken ze in hun gesprekken en teksten hun goede eigenschappen.

Zo vroeg ik zelfstandig professionals die bij mij kwamen werken aan de bloei van hun bedrijf, deze zinnen af te maken:
 

  • Ik wil graag bekend staan als ...
  • Ik wil graag dat mensen bij het woord ... aan mij(n) bedrijf denken.

Lees nog even niet verder. Wat zou jij invullen?

[Ik speel even een muziekje af terwijl je nadenkt.]

 
Antwoorden die professionals regelmatig geven zijn:

  • Ik lever kwaliteit.
  • Ik haal altijd mijn deadlines.
  • Ik zet mensen in hun kracht (coaches).
  • Ik denk echt met de klant mee, we werken samen aan de opdracht.
  • Ik geloof dat achter ieder mens een verhaal zit (schrijvers, fotografen).
  • Ik kan goed buiten de gebaande paden denken, ik kom met iets verrassends (ontwerpers).

Enzovoorts.

Dat is uitstekend. Bravo. Maar to-taal niet onderscheidend.

Natuurlijk doe je dit alles. Het is je werk. Wie zegt nou hardop van zichzelf dat hij géén kwaliteit levert? Of standaard de boel te laat inlevert?

Jij roept het. En al je collega's roepen het ook. (Ongeacht of je vindt dat het waar is wat je collega roept.)

Dit soort dingen vormen je basis. De klant verwacht ze van je, of het nou op je site staat of niet.

Wat je onderscheidt van de rest, is je kennis & ervaring van een bepaald onderwerp. Hoe je winst kunt blijven maken en tóch groen kunt werken als projectmanager bijvoorbeeld. Of je hebt verstand van een bepaald type klant, die je daarmee het gevoel geeft dat je hem begrijpt, dat je er bent speciaal voor hem. Zoals wanneer je je richt op jonge hoogopgeleide werknemers. Of een combinatie van beide.

Met zo'n verhaal val je op tussen je collega's. Iedereen zou sowieso kwaliteit moeten leveren, maar niet iedereen roept dat ze het allerliefst boeken vormgeeft. Dat blijft hangen.

Dat kan heel eng voelen. Hierdoor neem je echt een positie in. Loop je dan niet juist klanten mis? Misschien helpt het volgende beeld. Zolang je kwaliteit levert, over alles en aan iedereen, sta je in de massa, in het publiek, in het donker. Zodra je laat zien welk onderwerp en/of welke klant je na aan het hart ligt, jouw speciale interesse heeft, sta je op het podium en richt je een spotlight op jezelf.

Je wordt zichtbaar.