Profielfoto of avatar? Doe het niet selfie

 Onlangs was ik bij fotograaf Valerie Ardini. Voor nieuwe foto’s voor mijn website en social media-profielen. Kijk, dit is mijn nieuwe avatar:

Op de foto gaan is niet mijn hobby. Als ik in de spiegel kijk, vind ik wat ik zie prima, maar als ik foto’s van mezelf zie,  denk ik vaak: ‘wie is u?’ Inmiddels heb ik sinds de start van ZinVol in 2000 een aantal fotoshoots gehad. Met steeds een andere fotograaf. Waarop iemand me vroeg:

‘Hoe zorg ik nou dat ik een beetje goed voor de dag kom op foto’s?’

En of ik mijn eigen ervaringen en leermomenten wilde delen. Daarom: 6 dingen om aan te denken als je foto’s laat maken.

 

1.    Waarom zou je überhaupt een foto van jezelf laten zien?

Mensen doen graag zaken met mensen. Liever niet met een anoniem bedrijf. Om die reden is het prettig als je als zelfstandig professional laat zien wie je bent op je website en sociale media-profielen. Letterlijk, via een of meer foto’s van jezelf. Of via een illustratie zoals avamaker Suzanne Brink die maakt. Zolang je persoonlijkheid er maar doorheen schittert en zolang mensen je ogen maar kunnen zien. Tenzij je Paul van Loon heet natuurlijk.

 

2.    En waarom dan een foto van een fotograaf?

Ik weet het. Het is tegenwoordig ‘in’ om selfies te nemen met je mobiel. Het lijkt zo veel makkelijker en goedkoper, nietwaar? Even *klik* en klaar.

Ja. Bedenk wel. Dat is dus ook wat wij – jouw potentiële klanten - dan van jou zien. Dat je koos voor makkelijk en goedkoop. En daar verbinden jouw potentiële klanten (on)bewust ook allerlei al dan niet terechte conclusies aan. Bijvoorbeeld dat je een beginner bent zonder budget. Of dat je stiekem vindt dat je zelf alles beter kunt dan een ander.

Nu kun je boos worden dat ik dit schrijf. Maar geloof me. Of je nu wilt of niet, wat je doet roept een beeld op bij je potentiële klanten.  De vraag is of dat ook het beeld is dat je wilt oproepen.  

3.    Hoe vaak ‘moet’ je nieuwe foto’s?

Ligt een beetje aan de dingen die je doet. Muzikanten en schrijvers zorgen vaak voor nieuwe mediafoto’s bij ieder nieuw album en boek. Is ook een mooie aanleiding natuurlijk! Als je accountant bent, is een aanleiding misschien wat lastiger te pinpointen. Je zou het kunnen doen bij iedere maffe maatregel die het kabinet bedenkt om zzp’ers te eh … kietelen, maar hé, dan blijf je bezig.

Weet in ieder geval dat bij mensen fotomoeheid optreedt. Na een jaar of twee willen ze weer wat nieuws van je zien. Tenzij je tussendoor al steeds van avatar bent gewisseld. Zorg in dat geval dat mensen wel voldoende tijd hebben de avatar in hun geheugen op te slaan. Te veel wisselen kan het idee afgeven dat je zelf nog zoekende bent in hoe je jou & je zelfstandigenbestaan online wilt presenteren.

Mijn vorige foto's waren volgens die opvatting inmiddels antiek (lees: een paar jaar oud.) 

 

4.    Voorbereiding: wat spreek je af met de fotograaf over je foto’s?

Bekijk portfolio’s van fotografen die mensen om je heen hebben ingeschakeld voor hun foto’s. Ga voor wat bij je past: heel natuurlijk, artistiek verantwoord, glamoureus, enzovoorts. Zolang je maar geen fotograaf kiest die je vraagt je hand onder je kin te vouwen, da’s zo 1982 … Als je een shortlist hebt van fotografen wiens stijl of visie je bevalt, kun je kijken naar:

  • Hoeveel foto’s ontvang je na de shoot?
  • In welke groottes/in hoeveel dpi (fotoresolutie)?
  • In alleen kleur, alleen zwart/wit, of allebei?
  • Waarvoor mag je de foto’s gebruiken van de fotograaf? Mooist is als dit mag voor je website, je avatar, redacties die je interviewen, je boeken (denk aan de achterflap), en al je social media-profielen van dit moment en van die in de toekomst nog bedacht gaan worden.
  • Hoezeer worden je foto’s achteraf nog bewerkt? En: hoezeer hecht je zelf aan bewerking achteraf? Alles valt te kiezen, dus ook voor een fotograaf die je foto’s bewust niet bewerkt.  
  • Waar worden de foto’s geschoten? Binnen of buiten?
  •  Hoe lang neemt de fotograaf de tijd voor je?
  • Wat als je graag vlak voor de shoot door een visagist of kapper onder handen wilt worden genomen?

 

5.    Voorbereiden op de shoot zelf

Voorzie de fotograaf van nuttige informatie. Overigens kan de fotograaf daar zelf ook om vragen: die kan een PDF sturen met nuttige tips en zaken waar je van tevoren rekening mee kan houden. Zoals dat je het beste seizoensneutrale kleding kan meenemen. En dat je vooral schoenen moest inpakken voor de portretsessie als je het idee hebt dat je je daardoor beter (steviger, stralender) zou voelen in je outfit.

Verder heb ik zelf meegemaakt dat de fotograaf me enkele vragen stelde, waaronder of er dingen waren waar ze rekening mee moest houden tijdens het fotograferen. Een goede vraag om te beantwoorden, ook als de fotograaf die niet uit zichzelf stelt! Ik ben maar gewoon mijn antwoorden aan de fotograaf gaan schrijven alsof ik haar al jarenlang kende, zoals dat mijn huid zo bleek is dat die in de winter kan dienstdoen als lamp.

Ga je naar de kapper of schoonheidsspecialist vóór je fotoshoot? Plan je bezoek enkele dagen van tevoren, zodat je huid de tijd heeft bij te trekken en je haar weer natuurlijk in model valt.

Begin ook je kleding, schoenen en accessoires al een paar dagen van tevoren uit te zoeken. Zo weet je zeker dat je op het moment suprême al je favorieten bij je hebt. Moet je met het openbaar vervoer naar je afspraak? 't Schijnt dat modellen hun jurkjes en blouses enzo altijd oprollen in plaats van opvouwen, tegen kreukels. Sinds ik dat eens ergens gelezen heb doe ik dat ook altijd, maar of het echt een tip is die goed werkt weet ik niet, want ik raak eigenlijk nauwelijks een strijkijzer aan, onder het motto 'Het leven is te kort'.

Voor je van huis gaat, poets je tanden (duh).

Voor je aanbelt bij je afspraak, even checken hoe je je voelt. Ontspan je lichaam, adem een keer diep in en uit, kijk even of je ergens in je lichaam wat hebt vastgezet dat je moet losschudden. Misschien denk je nu: is toch handiger als je dit doet (ook) vlak voor de fotograaf begint te klikken? Ja. Maar ik heb zelf geregeld een ‘wenperiode’ wanneer ik een nieuw iemand ontmoet. Mijn lichaam zet zich als het ware schrap tegen de nieuwe indrukken die ik opdoe, en dan wil ik wel eens vergeten te ontspannen. En soms vergeet ook de fotograaf te vragen of je even gek op en neer wilt springen of wat ook, om los te komen. Daarom de tip het te doen als je nog alleen met jezelf bent. Dan kom je gelijk ook prettiger binnenlopen natuurlijk.

Neem de tijd je haar en je make-up te controleren /bij te werken. Doe je pas je make-up als je bij de fotograaf bent? Zorg dan dat de fotograaf op de hoogte is dat je eerder naar de studio komt zodat je in je eigen tijd met je kwasten in de weer kunt.

 

6.    Na de fotoshoot

Ik kreeg bij een vorige fotoshoot een paar jaar geleden een voorselectie van foto's waaruit ik er tien mocht uitzoeken. Ik stuurde de selectie naar enkele vrienden en vroeg ze vijf favorieten aan te wijzen. Dat deed ik zelf ook en daarna ben ik gaan turven. Er zat een foto tussen die iedereen bij de favorieten had staan, kijk dat schiet lekker op. Zo had ik redelijk snel tien populaire keuzes bij elkaar.

Ga daarna ook niet al te lang meer nadenken, want hoe langer je foto's laat liggen, hoe meer je gaat twijfelen over welke te kiezen. Leg je ook vast bij het feit neer dat je het nooit iedereen naar de zin maakt. Wat de één een geweldig frisse foto vindt, vindt de ander weer onecht & drie keer niks. Fier achter je keus gaan staan nadat je gekozen hebt, en klaar.

Mensen zullen je online en offline sneller herkennen als je overal dezelfde foto gebruikt als je avatar. Om te voorkomen dat je dit overal handmatig moet aanpassen, kun je gravatar gebruiken. Dan load je een keer je foto up, en ben je op tig plaatsen verzekerd van een automatische fotowijziging.

 

Voor een goede fotoshoot is nog één ding heel belangrijk: een goede focus. Dat je weet wat je doet (aanbod) en voor wie (doelgroep). Hoe beter gedefinieerd, hoe makkelijker je klanten vindt. Dit geldt zowel voor de ondernemer als de fotograaf. Gelukkig heb ik een workshop over hoe die focus te vinden.