Richt je niet op naamsbekendheid

Veel zelfstandigen lopen rond met de vraag: Hoe krijg ik meer naamsbekendheid?

En veel opdrachtgevers met zelf een vast salaris gebruiken het als argument je over te halen gratis voor ze te werken: 'We kunnen je niet betalen … maar je krijgt hierdoor wel een hogere naamsbekendheid!'

Is dit ook iets waar we naar moeten streven?

Ja en nee.

Om met de nee te beginnen: het mag niet je doel zijn. Je doel zou moeten zijn dat dusdanig veel mensen je dusdanig leren kennen en vertrouwen dat ze

  • Klant van je worden.
  • Andere mensen aanraden klant van jou te worden.

En ja, naamsbekendheid helpt daarbij. Maar slechts een beetje, weet je. En dan ook alleen nog maar als je geen alleskunner bent maar een goede focus hebt.

Als iemand je naam kent is dat enkel het aller-aller-prilste begin. Die ander heeft dan nog geen band met jou of je dienst. En is jouw (bedrijfs)naam ook razendsnel weer vergeten als hij of zij niet gauw opnieuw aan jouw bestaan herinnerd wordt.

Dit is een reden waarom adverteren voor veel zelfstandigen weinig tot geen effect heeft. Mensen moeten een advertentie tig keer gezien hebben, liefst nog op tig verschillende plekken ook, willen ze jouw naam ein-de-lijk onthouden. Maar zelfstandigen plaatsen een advertentie vaak maar een of twee keer. Op één plek. Onze zakken zijn niet diep genoeg een advertentie steeds opnieuw te laten plaatsen.

Streef dus niet naar naamsbekendheid.

Streef naar het binnenhalen van klanten.

Hoe kun je dan – in je streven naar meer klanten – werken aan een hogere naamsbekendheid? Hoe zorg je ervoor dat mensen net even wat langer dan drie seconden je naam of gezicht onthouden? Ha, nou, het leuke is dat je om dat te bereiken eigenlijk maar een paar kleine aanpassingen hoeft te doen!

Wat je in ieder geval niet moet doen is van alles en nog wat, overal en nergens. Kies met zorg uit waar je jezelf laat zien en verschijn op die plek dan ook regelmatig.

  1.      Help anderen

Vergeet voorlopig advertentiebanners, je profileren en reageren op marktplaatsachtige websites, zoekmachinemarketing en al je diensten te pas en te onpas melden op social media. Dit werkt net als het advertentieverhaal van hiervoor: naar verhouding weinig mensen zullen reageren. Hooguit zorg je ervoor dat een hoop mensen zich al aan jou en je reclameberg ergeren nog voor ze je goed en wel kennen.

Ga eerst eens luisteren. Offline en online. Waarover praten jouw potentiële klanten, jouw opdrachtgevers? Waar zitten ze mee? Geef ze dan je tips en adviezen. En geef die zonder gelijk erbij te zetten dat ze je moeten inhuren. (Geef wel je website, zodat wie wil meer over je kan lezen.)

 

2.      Vertel een verhaal

  • Je kunt jezelf aanprijzen als kwalitatief de beste, of de goedkoopste, of de snelste.
  • Je kunt uitgebreid uitleggen wat je doet. Bijvoorbeeld dat je je bezighoudt met de ontwikkeling en implementatie van competenties en kwaliteitsplannen – dat klinkt heel ondernemerig maar eigenlijk weet ik dan nog niks.
  • Je kunt aangeven welke methodieken je inzet in je diensten.

Al die dingen horen mensen beleefd aan, maar echt onthouden doen ze dit niet. Laat staan navertellen. Een verhaal daarentegen onthouden mensen wel. Daar voelen ze meer bij, daar zien ze meer beelden bij dan bij je methodieken en kwalificaties. Een verhaal over hoe op een dag leukerd X snikkend bij je kwam met probleem Y en hoe jullie toen samen tot oplossing Z gekomen zijn, en hoe leukerd X sindsdien nog lang en gelukkig leeft. Ik chargeer maar even voor meer effect. Je kunt zelf je verhaal doen via je blog maar je kunt ook reacties van je klanten verzamelen (aanbevelingen). Heb jij een verhaal dat aangeeft wat jij nou eigenlijk voor werk doet – en hoe de klant daar wat aan heeft?

 

3.      Zet jezelf voor je bedrijf

Mensen doen graag zaken met andere mensen. Laat ze daarom niet raden welke zelfstandig professional er achter een website of social media-profiel zit. Zet op al je materiaal naast je bedrijfsnaam ook je eigen naam. Echt, je wilt niet weten hoeveel anonieme websites en folders ik nog aantref. Hoe kunnen mensen je dan leren kennen en vertrouwen?

 

4.      Gebruik één foto

Je wilt dat mensen je onthouden? Gebruik overal dezelfde avatar-foto. Van op je visitekaartje tot op al je webprofielen. Maak ook een gravatar aan, zodat mensen zelfs je foto zien wanneer je onder WordPress-blogs een reactie achterlaat.

 

5.      Leuk je e-mailhandtekening op

Wat staat er in je e-mailhandtekening? Naam plus contactgegevens? Handig, maar niet opvallend. Roep net even wat meer. Jeugdboekenschrijver Femke zet onder haar contactgegevens vaak iets in de trant van: Femke schrijft spannende jeugdboeken vol magie. Trainer Roeland is er ook creatief in: leren presenteren? Dat kan bij ons in de Ritmeesterfabriek.

Makkelijk te onthouden, en het zegt mensen meer dan de straat waar je woont.

 

Begin je binnenkort voor jezelf? Dan heb ik nog een tip:

6.      Neem een bedrijfsnaam die zegt wat je doet

De leukste die ik de afgelopen tijd ben tegengekomen is: dakboerin. ‘Geef mij jouw dak, geef ik je groente.’ Je ziet gelijk voor je wat iemand doet. Het is van een eenvoud waar ik als onopgesmukt mens van smul. Geniaal, dit!

Dan moeten we ten slotte nog één ding adresseren. Ons ongeduld. Je wilt die klanten via naamsbekendheid uiteraard NU. Dit is denk ik ook de reden dat veel zelfstandigen hijgend rondrennen en overal ‘Huur mij! Vraag mij!’ schrijven of roepen.

Dat is heel actief van je. En soms levert het zelfs nog wat op ook. Maar echt wat maken van je zelfstandigenbestaan kan behoorlijk wat tijd kosten. Dat is gewoon zo. En dat geeft ook niks – je moet het alleen even weten.  Investeer dus eens niet in reclame. (‘Huur mij!’) Investeer in relaties. (‘Hoe kan ik je helpen?’) Op de lange termijn heb je daar zóveel meer aan. 

Hoe is dat voor jou, herken jij dit?

Dit artikel vind je ook in mijn gelijknamige e-book: 'Richt je niet op naamsbekendheid. 25 opmerkelijke marketingadviezen voor zelfstandig professionals.' Deze is te bestellen als PDF voor € 4,99 inclusief 21% btw.