Heel Holland blogt

‘Ik denk erover te gaan bloggen’, is een veelvoorkomende uitspraak van mijn klanten. ‘Maar waarover? En wie gaat dat lezen, want er wordt al zóveel geschreven. En last but not least: hoe houd ik het vol?’

Daarom vandaag: ZinVols 101 on blogging.

Waarover?

Je denkt: inkopper! Mijn blog moet gaan over mijn vakgebied natuurlijk.

Ligt eraan.

Ligt eraan? Ja. Soms sta je nog met één been in een baan of eigen bedrijf, terwijl je aandacht steeds bij iets anders ligt. Marloes Bouwmeester  - toen nog in loondienst - begon op een dag te bloggen over introverten, omdat ze had ontdekt er zelf een te zijn en wilde uitvogelen hoe daarmee om te gaan. Patty Golsteijn wilde af van de zooi in haar leven en startte een blog over haar eigen vorderingen. Beide vrouwen geven als ondernemer hun kennis en ervaringen nu door aan anderen.

Bloggen = een langetermijntocht. Je doet het niet ‘een weekje’. Dan is het handig als je onderwerp geruime tijd op je volle aandacht kan rekenen.

Maar er komt nog iets bij. Met een blog leg je een verbinding. Je wilt er mensen mee bereiken.  Dat brengt ons bij …

Wie gaat dat lezen?

Drie punten:

1 Eerst even over de lengte van je blog

Die maakt dus geen reet uit. Zolang mensen het interessant vinden wat je schrijft of plaatst, kan je blog zo lang zijn als je wilt. Ik heb lezers die eerst een kop thee zetten en dan aan mijn nieuwsbrief beginnen, alsof het de krant op zondagochtend is. (Wat ik-en-mijn-ego een gigantisch compliment vinden).

2 … Maar dan moet het wel interessant voor mensen zijn

Dat wordt het vanzelf als je jouw ervaringen deelt, al dan niet aangevuld met kennis. Bij die ervaringen gaat het vooral om jouw kijk op de dingen, jouw insteek. Denk even aan die veel gegeven tip van ‘gebruik een getal in je blogtitel’: 5 buitengewone boeken over sexy schoenen. 10 tips om feestdagen met familie te overleven. Die tip werkt. Maar die werkt maar één keer voor je als je vervolgens met 10 clichés komt, verstoken van enige personalisering. Ja, hallo. Dáár reizen we niet helemaal voor naar jouw blog af!

3 Die mensen die je wilt bereiken, moeten je makkelijk kunnen vinden

Deel je blog via de social media die je gebruikt. En je blog is openbaar, dus deel je bijvoorbeeld via Facebook, zet dan je berichtinstelling voor één keer op ‘openbaar’.

En gaan mensen dan ook reageren?

Ja. Maar niet altijd hoe jij verwacht. Bloggers als Nienke Tode-Gottenbos en Kitty Killian verzamelen jaloersmakend veel reacties onder hun blogs (en terecht). Maar lezers reageren ook via tweets, Facebookberichten, ouderwetsche e-mails of losse opmerkingen tijdens een ontmoeting in de trant van ‘oh ja, ik lees al driehonderd jaar jouw blogs trouwens’. Ik krijg van die laatste twee altijd heel veel. Tekstschrijver en muziekenthousiast Martijn Vet schreef dat zijn n=1 ervaring is, dat mensen niet reageren, als je het ze nadrukkelijk vraagt. Wat ik dan weer verschrikkelijk grappig vind, want als je mij iets nadrukkelijk vraagt, heb ik ook de neiging het niet te doen.

Hoe houd je het vol?

Kies voor een vorm die het dichtst bij jezelf staat. Een vorm die jou idealiter met plezier doet beginnen aan een nieuw blog. Of anders van alle vormen de minste moeite kost. Heleen Bosma is dichter. Daarom blogt zij via gedichten. Dichter van Overijssel en verhalenverteller Boudewijn Betzema doet dit ook, via een dagvers op zijn website. Tekenaar Evert Kwok blogt via cartoons. Op het blog van fotograaf Bas de Meijer vind je veel foto’s. Nou. Je begrijpt waar ik heen wil. Een blog is niet per definitie een berg tekst. Mag wel. Hoeft niet. Maak je video’s? Blog met filmpjes. 3D-printontwerper? Zorg dat we je nieuwste vette shit ook 3D kunnen bekijken.

Kies ook voor een toon die het dichtst bij jezelf staat. Niet alleen vanwege dé marketingtip waarmee iedereen je om de oren slaat: dat je dan ook de leukste klanten aantrekt. Doe het in godsnaam ook voor jezelf. Het is vermoeiend je steeds anders voor te doen dan je bent. Niemand denkt: ‘Ik word lekker zzp’er, dan kan ik eindelijk iemand zijn die ik niet ben. Ik word er zó gestoord van om in loondienst maar steeds helemaal mezelf te zitten zijn.’

Met wel twee kanttekeningen. Eén: luister naar de taalnazi’s. Een blog vol spel- en taalfouten straalt van alles uit, behalve wat jij wilt dat het uitstraalt. Twee: vermijd ‘verongelijkt’. Klagen, kritiek uiten, chagrijnig zijn – kan allemaal op je blog. Als je het doet met open vizier, humor, zelfinzicht, respect, onderbouwing van je klacht of argumenten, enzovoorts.

Welke blogtip heb jij voor anderen? Leuk als je dat in de reacties onder dit blog zet. Of niet. Doe vooral nadrukkelijk wat je zelf wilt. ;-)