E-mailhandtekening: eenvoudige vorm van acquisitie

Zelfs als je weinig tijd, geen geld en geen zin hebt, kun je iets aan acquisitie doen. Daarvoor heb ik vijf minuten van je tijd nodig – vijf minuten maar! En dan heb jij aan het eind van die vijf minuten ervoor gezorgd dat je jezelf vanzelf onder de aandacht brengt van (potentiële) klanten, via ieder mailtje dat je vanaf nu verstuurt.

Je kunt onder aan iedere e-mail automatisch een handtekening laten verschijnen: een stukkie tekst waarin je de lezer uitlegt wat je doet en waarvoor hij jou kan benaderen. 

Het eerste wat zinvol is om te doen, is bedenken wat je graag wil dat een ander doet, als hij jouw handtekening leest. Kijk, als je vertelt wat je doet voor je beroep nemen mensen dat voor kennisgeving aan. Maar als je vertelt dat je bijvoorbeeld een nieuwsbrief hebt, wat dit mensen oplevert en dat ze daar ook nog een gratis e-book bij krijgen, zal de lezer net iets eerder geneigd zijn ook iets te dóen met je handtekening. Je brengt ze in ieder geval op dat idee ...

Ik mail net als jij ook  heel veel met mensen die helemaal niet tot mijn doelgroep (zzp’ers) behoren. Mensen in loondienst zullen mij niet (snel) bellen voor coaching. Dat hoeft ook niet. Wel zou het fijn zijn als een deel van hen mijn naam onthoudt - voor het geval iemand in hun omgeving eens op zoek is naar iemand als ik. Zorg dus dat je e-mailhandtekening niet enkel all business is maar ook een beetje opvalt bij de lezer - dankzij bijvoorbeeld een grapje of een citaat dat helemaal past bij je werk en jou, 

Heb je je handtekening bedacht? 

Invoeren in Gmail:

Ga naar het wieltje dat rechts bovenin je scherm staat. Als je eroverheen glijdt met je muis, zie je 'Instellingen'. Scroll naar beneden. Ergens ter hoogte van het midden van de pagina zie je links het woord 'handtekening' staan. Klik de optie voor handtekening aan en zet je tekst in het blokje dat daarvoor beschikbaar is. Maak eventueel je tekst op - denk aan witregels, of een link onder een woord plaatsen. Scroll helemaal naar onderen. Klik op 'wijzigingen opslaan'. Klaar.

Ik weet verder alleen nog hoe je ‘m vroeger in Outlook moest invoeren.

(Gebruiker van een ander mailprogramma? Als je dat al voor elkaar hebt gekregen, dan schat ik je slim genoeg in zelf de invoerplek te ontdekken. :-) 

In Outlook ga je naar menuknop ‘Extra’ en scroll je naar beneden naar het woord ‘Opties’. Als je die aanklikt krijg je een scherm met onder meer het tabblad ‘E-mailindeling’. Klik op de knop ‘Handtekeningen’. Controleer rechts of daar het e-mailaccount staat dat je wilt gebruiken voor je handtekening -> Heb je een website, dan gebruik je voor je (zakelijk) mailverkeer het afgeleide e-mailadres. Bijvoorbeeld, in mijn geval is het e-mailaccount ditiszinvol.nl. 
Onder in het lege veld zet je vervolgens je handtekeningtekst. Klik op OK en nog eens op OK ... en klaar!

Toedoe-lijst van vandaag: acquisitie, check. Zo, tijd voor een mini-wave voor jezelf.

Heb je nog één minuut extra over dan heb ik nog een goeie tip van collega Edith van Gameren: je kunt in jouw handtekening ook nog reclame maken voor een (complementaire) collega! Journalisten kunnen fotografen aanbevelen, webbouwers kunnen tekstschrijvers of vormgevers aanbevelen, bandpromotors kunnen gitaarbouwers de hemel in prijzen, en vice versa. Als je dit voor elkaar doet, kom je dubbel zo veel onder de aandacht, en bij mensen die je zelf misschien nooit gemaild zou hebben.