Werken onder je eigen naam of een bedrijfsnaam

Foto bij het blog “Werken onder je eigen naam of een bedrijfsnaam” van ZinVol - Miranda Apeldoorn. Foto gemaakt door: Eddy Dibbink.

Werk je als zelfstandig ondernemer onder je eigen naam of onder een bedrijfsnaam? 

Voor allebei is wat te zeggen.

2 redenen om een bedrijfsnaam te kiezen

1. Uitdrukken waar je voor staat

Jaren geleden koos ik bewust voor het werken onder een bedrijfsnaam, omdat ik graag met één woord wilde uitdrukken waar ik voor sta. Een motto zo je wilt. Of een vorm van affirmatie. Iets dat meteen een positieve betekenis had voor mijzelf, maar ook voor anderen.

Ik nam ruim de tijd voor het bedenken, en probeerde een waslijst bedrijfsnamen uit op een aantal mensen uit mijn omgeving.

Dat bleek nuttig, want veel ervan klonk me zelf positief in de oren, maar riep bij mijn omgeving juist onwelkome associaties op. Uiteindelijk kwam ik uit op ZinVol, wat goed past bij mijn beroep.

2. Scheiding tussen werk en privé

Een andere reden waarom ik voor een bedrijfsnaam koos, is omdat het soms zoeken is naar voldoende scheiding tussen werk en privé.

Mijn werk maakt een groot deel van mijn identiteit uit. Ik ervaar het zelf als prettig ervaar dat er een Miranda - ZinVol is en een Miranda Apeldoorn.

Echter, je moet met een bedrijfsnaam wel meer je best doen om op te vallen. 

2 redenen om voor je eigen naam te gaan

1. Vindbaarheid

Werk je onder je eigen naam dan ben je makkelijker vindbaar, on- en offline.

Dat wil zeggen, als de combinatie van je voor- en achternaam redelijk uniek is. Is je familienaam De Vries, dan kan het gebeuren, dat mensen die naar je zoeken op internet bij de verkeerde persoon uitkomen.

Je vindbaarheid hangt bovendien af van hoe oplettend je zoeker is. Zo zorgt mijn eigen achternaam vaak voor verwarring: mensen denken dat ik in Apeldoorn woon, en zoeken naar me in de verkeerde stad. Zo’n associatie is me niet erg behulpzaam.

Wordt met regelmaat je (achter)naam verkeerd verstaan of gespeld? Zoeken mensen jou ook in de verkeerde woonplaats? Dan kan een duidelijke, goed te spellen bedrijfsnaam je juist veel ergernis besparen.

2. Juridisch sterk

Het tweede grote voordeel van je eigen naam gebruiken, is dat je naamgenoot je juridisch gezien weinig kan maken.

Dat is anders bij een bedrijfsnaam. Volgens de Handelsnaamwet kun je iemand met dezelfde bedrijfsnaam voor de kantonrechter slepen, als er kans bestaat op verwarring tussen jouw zaak en dat van die ander. Die kans bestaat bijvoorbeeld wanneer jullie je beiden min of meer in dezelfde branche bewegen of hetzelfde beroep uitoefenen, en jullie geografische werkveld overlap vertoont.

Sta jij eerder dan die ander ingeschreven onder die bedrijfsnaam bij de Kamer van Koophandel? Dan heb je in Nederland een goede kans om door de rechter in het gelijk te worden gesteld. Die ander moet dan zijn bedrijfsnaam aanpassen.

Ik ken echter geen voorbeelden waarbij de ene Jan Jansen de andere Jan Jansen dwong om onder een andere naam te gaan werken. (Jij wel? Laat het me weten.)

Dat is dus iets om goed op te letten: wil je een bedrijfsnaam gebruiken, zoek dan goed uit of er niet al een ander mee rondloopt

Dat doe je door te checken of domeinnamen nog vrij zijn via sidn.nl. Maar ook door via de Kamer van Koophandel (in Nederland en België) na te gaan of er nog anderen met de door jouw bedachte naam zijn. Check daarnaast het relevante merkenregister. 

Nu de wereld met één klik bereikbaar is via internet, is het waarschijnlijk zelfs verstandig te bekijken of je internationaal klinkende bedrijfsnaam niet al in een ander land in gebruik is. Heb je bijvoorbeeld een Engelse naam gekozen, check dan de Kamers van Koophandel in Engelstalige EU-landen. 

In geval van twijfel over je bedrijfsnaam: loop voor jouw specifieke vraag altijd binnen bij een advocaat met verstand van handelsnamen/merkenrecht. Of lees het boek 'De bedrijfsnamenfabriek' van Erwin Wijman. Dat legt bloot hoe weinig verrassend we vaak uit de hoek komen met het kiezen van onze bedrijfsnaam. 

Pin jezelf niet vast op je eerste lumineuze inval die bezet blijkt. Neem de tijd om met je eigen unieke bedrijfsnaam op de proppen te komen. Zelfs als je denkt dat jouw bedrijf en dat van die ander-met-dezelfde-naam elkaar niet zullen bijten. Daar kan die ander, die de naam eerder had, immers anders over denken.

Denk maar aan het voorbeeld van de Arena. Bespaar jezelf de misère van het ontwerpen van een nieuwe website, enzovoorts en kies een naam die nog vrij is.
 

Ik werkte dit artikel voor het laatst bij op4 juli 2022. Ik plaatste het in februari 2009.
Nooit meer tips missen?
Ontvang mijn nieuwsbrief.