Hoe je meer abonnees trekt voor je nieuwsbrief

'Allereerst: waar is een nieuwsbrief goed voor?'

Lever je werk als zelfstandig professional, dan worden mensen niet zomaar klant van je. Mensen willen je eerst leren kennen, aardig vinden en vertrouwen. Dat gaat alleen als ze meerdere keren met je in aanraking komen voor ze klant van je worden. Er vliegen diverse getallen rond over dit fenomeen. De een zegt: er is zeven à tien keer nodig. De ander zegt: in dit vluchtige internettijdperk? Reken maar op 50 keer.

Heeft iemand zich voor je nieuwsbrief of e-zine ingeschreven, dan komt diegene iedere week, twee weken of maand weer met jou in aanraking. Dat dit gebeurt, is weer net een stap zekerder dan wanneer je blogt. Langzaamaan raakt iemand met jou en jouw ideeën vertrouwd. Tot het moment komt dat hij iemand als jou echt nodig heeft. Dan heb je er opeens een klant bij.

'Heeft het nog zin te beginnen aan een nieuwsbrief? Er zijn er al zo veel.'

Ja hoor. Een ding waar je overheen mag stappen: anderen doen al wat jij doet. Ja. En? Alles is al eens gezegd en gedaan, alleen nog niet door jou (dit citaat is van ...? Niet van mij in ieder geval). En dat maakt jouw kijk op de dingen weer nieuw. Neem een voorbeeld aan de filmindustrie. Die spelen steeds weer dezelfde verhalen af. Singles blijven maar voor elkaar vallen - na diverse misverstanden. Mannen zonder sociale vaardigheden maar met een arsenaal aan ongeloofwaardige capaciteiten blijven de wereld redden van de ondergang. Nare virussen blijven zombies produceren. Worden er daarom minder films gekeken? Njet.

Wat zou kunnen, is dat mensen die je niet kent zich nu sneller in- en uitschrijven, omdat er zoveel nieuwsbrieven zijn. We zijn met z'n allen meer gaan shoppen. 'Kan ik u ergens mee helpen?' 'Nee dank u, ik kijk alleen even rond.' Daar schrik je misschien van, in het begin. Maar laat je er niet door ontmoedigen. Het gaat om de mensen die blijven lezen.

'Hoe krijg ik meer abonnees op mijn lijst?'

Op zeker moment krijgt iedereen 'm. Jouw nieuwsbrief. Al je klanten van vroeger en nu staan op je lijst. En ook je vrienden en familieleden krijgen 'm in de inbox. En nu?

Nu is het zaak vooral te laten merken, dat ook mensen die jou niet persoonlijk kennen iets aan je nieuwsbrief hebben. Vrienden vinden het leuk te weten wat je de afgelopen tijd gedaan of bereikt hebt. Fans willen weten wanneer je volgende workshop plaatsvindt. Maar de rest van de mensheid opent alleen je nieuwsbrief als ze verwachten iets in aan te treffen waar ze zelf mee verder kunnen.

Coaches en trainers hebben het best makkelijk. Zij kunnen mensen boeien via tips over het onderwerp van hun expertise.

  • Hoe presenteer je?
  • Hoe kom je aan klanten?
  • Hoe val je af?

Maar wat als je foto's schiet, of kunst maakt, of boeken schrijft? Nou, dan kan dat ook, tips geven!

  • Hoe maak je scherpe foto's buiten bij vies weer? (Ik keek toevallig uit het raam toen ik dit typte.)
  • Hoe regel je een expositie bij jou in de buurt?
  • Waar moet je op letten als een uitgever je een contract onder de snufferd schuift?

Je kunt ook heel aantrekkelijk zijn om te volgen als je weinig tips geeft --> Je kunt je opwerpen als columnist. Maar dat werkt alleen als je collega's en potentiële klanten ook echt wat geeft om over te praten bij de Twitterautomaat. Of koffieautomaat. Als je stellig durft te zijn. Als je blijk geeft goed op de hoogte te zijn van alle nieuwste trends en ontwikkelingen in je vak. Als je pittige discussies in de reacties die volgen op je nieuwsbrief niet uit de weg gaat.

'Oké dank. Inhoud aanpassen. Hoe krijg ik vervolgens meer abonnees op mijn lijst?'

Dingen die werken zijn onder meer:

1.     Zorgen dat je doelgroep zich supermakkelijk kan inschrijven

Bijvoorbeeld doordat op iedere pagina van je website duidelijk een inschrijfblok te zien is. En door enkel te vragen om een mailadres.

2.     Je kunt een pop-up gebruiken

Zodra mensen vijf seconden op je website aan het rondkijken zijn, verschijnt de pop-up in beeld met de vraag of zij zich willen inschrijven voor de nieuwsbrief. Ja, deze pop-ups zijn irritant. Maar een groot deel van de mensheid vult desalniettemin rustig zijn naam in. Grofweg valt me op: directeuren en consultants geven op internet minder om een persoonlijke benadering. Zij hoeven bijvoorbeeld niet zo nodig een persoonlijke boodschap bij hun LinkedIn-uitnodiging en sturen er zelf ook geen. Pop-ups? Prima. Aan het andere eind van het spectrum staan creatieve introverts. Zij stellen juist bijzonder veel prijs op een persoonlijke benadering en blokkeren alles dat zich met geweld aan hen probeert op te dringen, zoals pop-ups. Wie probeer je te bereiken als klant?

3.     Maak inschrijven naast makkelijk ook aantrekkelijk

Niet 'Schrijf je in.' Want waarom zou iemand? Geef hem een goede reden. 'Ontdek wekelijks hoe verrassend eenvoudig presenteren kan zijn'.

4.     Wek vertrouwen

Geef bijvoorbeeld aan dat mensen niet gespamd worden als ze zich inschrijven, dat hun mailadres alleen voor je nieuwsbrief gebruikt wordt, verder niet.

5.     Trakteer

Stuur mensen een cadeau als ze zich inschrijven. Een video of PDF of e-book met extra tips. Voordeel hiervan, is dat er dan 24/7 mensen maar zo inschrijven. Zonder traktatie schrijven nieuwe mensen zich doorgaans alleen in als je net een nieuwsbrief gaat verzenden / hebt verzonden.

Denk wel aan de dubbele opt-in die in Nederland geldt.   ;-)