Een nieuwsbrief beginnen na het spamverbod

Foto bij het blog ‘Een nieuwsbrief beginnen na het spamverbod’ van ZinVol - nuchtere ondernemerscoaching. Geen goeroegedoe. Foto gemaakt door: ZinVol.

Je mag in Nederland onder meer geen massamails meer versturen zoals een nieuwsbrief, tenzij de ontvanger daar uitdrukkelijk toestemming voor heeft gegeven. Dit spamverbod geldt sinds 1 oktober 2010.

Het maakt daarbij niet uit of je nieuwsbrief een commercieel, charitatief of ideëel karakter heeft: valt allemaal onder het spamverbod. Zelfs persberichten zijn vogelvrij.

Hoe moet dat nou, als je wilt beginnen met het rondsturen van een nieuwsbrief? En waarom zou je je eigenlijk iets van deze regel aantrekken?

Laten we met dat laatste beginnen. Je bent vast wel eens ongevraagd op een nieuwsbrieflijst geplaatst. Soms op die van iemand uit je netwerk, soms op die van mensen of bedrijven die je echt totaal niks zeggen.

Zo'n nieuwsbrief ongevraagd sturen is als op een datingsite contact zoeken met als openingsvraag: 'Wanneer gaan we samenwonen?' 

Je wilt iets van je ontvanger - dat die de nieuwsbrief leest, je inschakelt of je aanbeveelt bij anderen - maar die ander weet nog niet eens of hij/zij je wel leuk vindt. 

Het geeft niet als je met weinig abonnees begint. Het succes van een nieuwsbrief staat of valt niet meteen met het aantal abonnees, meer met het aantal conversies. Je kunt beter beginnen met honderd devote lezers die jouw kennis en ervaring echt willen horen, dan duizend mensen mailen die geen idee hebben waarom je hen dat e-zine stuurt.

Dan nu de officiële regels

Ten eerste mag je wel de mensen mailen, die al klant van je zijn (geweest). Dat lees je op de website van Autoriteit Consument en Markt (ACM): Mag ik aan mijn klanten berichten versturen zonder toestemming?

Gelukkig maar, want anders kon je je klanten niet eens meer als groep laten weten wanneer je met vakantie bent.  Als je al je abonnees maar iedere keer opnieuw, per bericht, laat weten dat ze je berichten kunnen weigeren. Bied ze steeds de mogelijkheid zich af te melden.

Daarna is het de kunst mensen te verzamelen die je toestemming geven, je nieuwsbrief of e-zine naar hen te sturen. Die toestemming moet je als verzender kunnen aantonen als je daarom gevraagd wordt.

Hoe bewaar je het bewijs? Als je gewoon via je e-mailprogramma je nieuwsbrieven verzendt, bewaar je alle mails waarin iemand je schreef: Oké, doe maar.

Als je werkt met een mailinglijst die automatisch wordt bijgehouden, kun je bijvoorbeeld de list confirmations bewaren. Die ontvang je wanneer je werkt met een dubbele opt-in: eerst geeft iemand zijn e-mailadres door via een webformulier, als hij geïnteresseerd is in jouw nieuwsbrief. Jij ontvangt daarvan een list subscription e-mail. Een bevestiging, dat er een nieuwe lezer bijgekomen is, hieperdepiep. Er gaat dan een e-mail met een link naar de nieuwe lezer. Die moet vervolgens zelf nog even op die link klikken om extra te bevestigen, dat hij Ja! Echt! Zeker weten! 100% serieus! jouw nieuwsbrief wil ontvangen.

Hoe bouw je je mailinglijst verder op? Kijk bijvoorbeeld in je administratie van de afgelopen 7 jaar en vraag je oude klanten of zij het leuk vinden af en toe wat van je te horen. Vertel 

  • Dat je een nieuwsbrief hebt

  • Wat de ander aan jouw e-zine heeft

  • En hoe vaak die verzonden wordt

Daarnaast roep je de geboorte van je e-zine enthousiast van de daken. Tijdens de netwerkbijeenkomsten die je bezoekt, maar ook tijdens de verjaardag van je broer. Als er dan mensen belangstelling tonen, stuur je ze later een mail met de vraag of ze zichzelf willen aanmelden (dan kun je voor de ACM hun toezegging bewijzen). Prospects, noem je deze belangstellenden.

En je meldt het bestaan van je e-zine natuurlijk op al je eigen spullen: op je visitekaart, je LinkedIn-profiel, en denk ook eens aan het melden van je e-zine ergens onder aan je factuur.

Een belangrijk marketingmiddel is ook je website. Die kun je zo inrichten dat je je bezoekers 'stuurt', dat je ze helpt beslissen wat te doen als ze op je site zijn. Zoals bijvoorbeeld: zich inschrijven voor je nieuwsbrief

Dus je hebt nu een lijst die bestaat uit:

  • Je huidige klanten

  • Een aantal vroegere klanten

  • Je prospects: de leuke mensen met wie je fijn een praatje over je werk hebt gemaakt tijdens netwerkbijeenkomsten, op sociale media, de beurs of het congres, of tijdens workshops en opleidingen

  • Een hoopje vrienden, familie en toevallige voorbijgangers op straat

Tot slot: je lijst kan ook groeien als je een weggever bij je nieuwsbrief aanbiedt

Bijvoorbeeld een gratis e-book of paper dat mensen kunnen downloaden, of toegang tot een speciale hulpgroep.

Deze weggever leek in het begin een goed idee, maar heeft voor veel mensen aan kracht en waarde ingeboet. Nadeel kan bijvoorbeeld zijn dat mensen zich alleen voor je weggever ‘even’ inschrijven, en zich dan snel erna weer uitschrijven.

En: abonnees begrijpen heel goed dat je gewoon dolgraag hun mailadres wil, maar zijn een stuk kritischer geworden over nieuwsbrieven. Ze zullen zich met alle plezier inschrijven, als je duidelijk kunt maken wat ze eraan hebben. Aan die nieuwsbrief zélf dus. Niet aan je weggever.

Het spamverbod staat in de Telecommunicatiewet, artikel 11.7.

Ik werkte dit blog bij op 5 juli 2022. Ik plaatste het in september 2009.
Nooit meer tips missen?
Ontvang mijn nieuwsbrief.