Conversie: een rekensom

Gastblogger Roeland Schweitzer  onderneemt al meer dan dertig jaar. Hij is presentatietrainer voor z’n werk en kunstenaar in z’n hart. Hij rekent je voor hoeveel mensen je moet benaderen als je er tien op je bijeenkomst wilt.

 

Ben je wel eens teleurgesteld geweest over de respons op je e-mails of nieuwsbrieven voor een workshop of training die je organiseerde? Misschien doe je het lang zo slecht nog niet als je denkt. Wat kun je voor respons verwachten?

Conversie. Dat is de term die mensen gebruiken als ze het hebben over:

‘de omzetting van websitebezoek naar een bestelling of betaling’
(bron: Wikipedia)

Of wat ook kan: hoeveel nieuwsbrieven je bijvoorbeeld moet versturen om tien mensen op je bijeenkomst te krijgen.

Dat zijn er veel, zo zal ik je voorrekenen. Ik ga daarbij uit van mijn ervaring. Conversiecijfers zijn overal op internet te vinden en in ieder artikel verschillen de genoemde percentages en onderzoeksgroepen van elkaar. Om het eenvoudig te houden kies ik voor afgeronde percentages die je een ruw idee geven van wat je mag verwachten.  

Veronderstel, je schrijft een nieuwsbrief. Daarin leg je uit wanneer je happening / training / lezing is en wat het de lezer gaat opleveren. Dan volgt een knop naar de website voor alle informatie. Dit is conversie stap 1. Stap 2 is dat mensen na lezing van de website zich ook daadwerkelijk inschrijven.

Veronderstel dat je je nieuwsbrief naar 10.000 mensen stuurt. Dat is al heel veel trouwens.

  • Daarvan zal een kwart ongeveer je nieuwsbrief lezen. Dus 2.500 mensen.
  • Daarvan surft slechts een paar procent naar je website. In een best case scenario reken ik op ongeveer 5 %. In een matig scenario reken ik op 1 %. Dan worden het dus 125 websitebezoekers bij 5% conversie en 25 bij 1 %.
  • Van deze 125 à 25 besluit weer slechts een paar procent om zich in te schrijven. Dat zijn er zes bij 5 % conversie vanuit 125 websitebezoekers en het is er hooguit 1 bij 1 % conversie vanuit 25 websitebezoekers. 10.000 nieuwsbrieven levert zo gemiddeld 3 inschrijvers op.

Van 10.000 nieuwsbrieven naar 1 inschrijver. Dat kan ook gemakkelijk gebeuren.

  • Je kunt je nieuwsbrief op het verkeerde moment verstuurd hebben, 
  • En/of je hebt je boodschap of aanbieding niet 100% duidelijk / aantrekkelijk gepresenteerd, enzovoorts.

Wil je 15 deelnemers hebben, dan moet je dus al snel 50.000 nieuwsbrieven per keer versturen.

Wat is de grote les? Zorg voor zo min mogelijk conversiestappen. Zet alle resultaten van je aanbod in je nieuwsbrief (wat levert het de klant op?). Van twee conversiestappen naar één conversiestap, dat levert al snel 20 x betere resultaten op.

Hoe hoog is jouw conversie?

Alle gastblogs van Roeland:
Zet je flexibiliteit in als freelancer
Hoe ik 10.000 boeken verkocht