Rampscenario's en wat je kunt doen als zzp'er

I thought I could organize freedom
How Scandinavian of me

- Björk, Hunter

Velen van ons beginnen voor onszelf omdat we graag meer vrijheid willen. En wat lijkt vrijer dan freelancen? Werken wanneer het jou uitkomt ... Terrasjes pakken als je daar zin in hebt ... Je ontwikkelen in je eigen tempo en in een zelf gekozen richting ... Tijd voor je gezin en/of voor al je interesses ... Nooit meer urenlang vergaderen ... Niet meer vastzitten aan een bepaald salarisplafond maar zelf kunnen bepalen wat je verdient ...

In de praktijk pakt die vrijheid soms net even anders uit. In de praktijk kunnen klanten en opdrachten, of de jacht daarop, of een gebrek daaraan, je het gevoel geven dat je nu meer dan ooit juist gevangen zit. Gevangen tussen plannen en projecten, tussen dromen, wensen en ambities die je had willen waarmaken, en de klok die genadeloos doortikt terwijl alweer een deadline in je nek hijgt.

Een paar dingen waarvan we in een kramp kunnen schieten - en wat suggesties die hopelijk bijdragen aan het vinden van ontspanning.

'Wat als er nooit meer een klant komt?'

Dit is de reden waarom we vaak alles blijven aanpakken aan klussen die ons worden aangeboden. Misschien is het niet de allerleukste klus, maar het is werk, het zijn inkomsten, en het voelt verkeerd een klus af te slaan alleen omdat je er niet zoveel zin in hebt. Of misschien vind je het juist prettig als je klussen worden aangeboden, omdat je het lastig vindt zelf met ideeën of aanbod te komen. Dat betekent ten slotte ook dat je het idee of aanbod zelf aan de man moet zien te brengen, en Roeland Schweitzers gastblog over conversie laat al zien dat zoiets heus niet zomaar van je een-twee-drie gaat.

Toch is het komen met een eigen aanbod een van de meest succesvolle strategieën in de strijd om continuïteit. Als je alles aanpakt wat voorbij komt, zijn je klanten meer baas over je tijd dan jij bent. Zij geven aan wanneer ze wat gedaan willen hebben. Zo ben je de ene keer 80 uur per week aan het werk voor een x aantal opdrachtgevers die allemaal tegelijk met iets kwamen, en zit je de andere keer in de rats omdat er even niks te doen is

In plaats van dat je op zoek gaat naar iemand die op dit moment iets voor je te doen heeft, en jouw pitch steeds per persoon aanpast zodat deze past bij de opdracht, ga je bedenken wie jij waarmee het best kunt helpen. Vervolgens pak je jouw calculator en mijn 23 tips om hogere prijzen te (durven) vragen en bepaalt een tarief dat recht doet aan het specialistische karakter van je aanbod. Je verkoopt ten slotte geen haarlemmerolie, dat goed is voor en tegen alles, nee, je verkoopt een specifieke oplossing bedoeld voor een specifiek publiek. Daar mag wat tegenover staan! Als je geopereerd moet worden aan je hart ga je ook niet naar de huisarts, maar naar de expert, de hartchirurg. Daarna reken je uit hoeveel keer je dit aanbod aan hoeveel mensen (tegelijk) moet verkopen om het jaarinkomen binnen te halen waarnaar je streeft. Dit aanbod is waar je je marketing en acquisitie op afstemt.

Je zorgt zo dat je mensen gaat aantrekken op werk

  • ... dat recht doet aan eerder genoemde dromen, wensen of ambities

  • dat je zelf hebt bedacht/ingericht/vormgegeven, yay!

  • waarvan je al weet wanneer dit werk begint en eindigt want dat heb je zelf al bepaald

  • dat je van tevoren kunt inplannen in je agenda, wat betekent dat je gelijk ook kunt inplannen wanneer je vrij bent, en alleen werk hoeft aan te pakken als je daar zin in hebt.

'Wat als ik de verkeerde focus kies?'

Dan kies je weer een andere. Je kunt ook uitgekeken raken op je focus. Ook dan kun je weer een andere kiezen. Een keuze is nooit voor eeuwig. Niemand zegt dat als je linksaf slaat, dat je dan nooit meer rechtsaf mag slaan. 
Wat wel jammer zou zijn, is als je een focus kiest, alleen omdat je gehoord hebt dat dit verdraaid voordelig kan zijn voor je business. Maar omdat je diep in je hart niet écht overtuigd bent van het nut van een focus, geef je de jouwe in de praktijk niet de kans om te stralen. Een beetje als een e-book dat je downloadt en daarna ongelezen ergens op je laptop bewaart. Je hebt wel een focus maar niemand weet het, niemand ziet het. Het is één groot mysterie.

Als je eenmaal durft uit te komen voor je focus, en je hebt een aardige continuïteit opgebouwd in klanten/aanbod, dan houd je daarnaast tijd over om nieuwe richtingen te onderzoeken, te experimenteren met nieuwe of totnogtoe onvervulde interesses, wensen te doen uitkomen die nog op de plank lagen. Dus don't worry, alles wat je leuk vindt, komt aan de beurt.
Wist je trouwens, dat als je - ik zeg maar wat - twaalf dingen tegelijk leuk vindt, daar heel goed een focus uit te halen is? Een die je de ruimte geeft die twaalf dingen te blijven doen, vaker en tegen een beter tarief, alleen maar omdat de hele wereld nu opeens begrijpt wat je aan het doen bent? Ik kan je d'r alles over vertellen.  


'Wat als ik ziek word?'

Van tijd tot tijd duikt in nieuwsberichten op dat veel zelfstandigen geen arbeidsongeschiktheidsverzekering hebben. Onder meer omdat ze die te duur vinden. Een interessante ontwikkeling zijn de broodfondsen die overal en nergens opduiken. Een arbeidsongeschiktheidsvoorziening waar geen verzekeraar aan te pas komt. Plus je maandelijkse inleg blijft je eigen geld, onderdeel van je privé-vermogen. Je spreekt met een aantal mensen af dat je maandelijks een bedrag inlegt, tot je als deelnemer een bepaald maximum hebt bereikt. Uit dit fonds dat je zodoende opbouwt krijg je een maandelijkse schenking betaald mocht je onverhoopt ziek worden. Alles wat je wilt weten over broodfondsen staat onder meer op de website van de BroodfondsMakers.

Zijn er nog andere dingen waar je wel eens van in een kramp schiet? Laat het me weten op mijn Facebook-pagina.