Klanten en opdrachten: is het een droge zomer voor je?

In de zomer droogt bij veel zelfstandige professionals het werk op. Daardoor kan het zijn dat je vakantietijd langer duurt dan je zelf wilt. Dat je vakantie hebt, terwijl je stiekem helemaal geen vakantie wilt. Bijvoorbeeld omdat je in mei of juni nog lekker weg bent geweest. En wie verzekert je ervan, dat je in september weer meteen volop aan de bak kunt?

Eigenlijk zou je willen dat je het hele jaar door klanten had. Of dat je tien maanden per jaar zoveel werk & omzet hebt, dat je in de zomermaanden bewust en vrijwillig vrij kunt nemen. Maar hoe zorg je daarvoor?

1 Kies wat marketingacties die je leuk of makkelijk vindt om te doen

Marketing is zowat alles wat andere mensen erop wijst dat je in de markt bent. Van iets tijdrovends als een netwerk bezoeken tot iets supersimpels als een mailtje sturen naar een klant. Ideeën vind je bijvoorbeeld in 23 marketingmiddelen die je kunt inzetten.
Het mooie is: je hoeft niet alles te doen wat anderen ook doen of kunnen. (Het zou zelfs maar zo kunnen dat wat voor anderen werkt, voor jou helemaal niet werkt). Probeer eens vijf tot tien acties te bedenken die je leuk vindt of makkelijk afgaan, en begin daar dan eens mee.

2 Besef dat marketing niet hetzelfde is als acquisitie

Veel van de zelfstandigen die ik coach, vinden dat ze meer moeten doen aan marketing. En zetten dan als actie 'koude acquisitie' boven aan hun lijstje. Een actie die ze overigens noch leuk noch makkelijk vinden.
Marketing is niet hetzelfde als acquisitie. Waar je bij acquisitie rechtstreeks je dienst aan de man probeert te brengen, ben je bij marketing bezig te bouwen aan je relaties. Voordat de meeste mensen namelijk overgaan tot koop, willen ze eerst weten wat voor vlees ze in de kuip hebben. Pas als ze je denken te kennen, aardig vinden en vertrouwen, zullen ze overwegen je klant te worden. Dat betekent dat iedereen die je ontmoet (en die binnen je doelgroep valt) een aantal keren van of over jou moet horen voordat dit stadium bereikt is.

3 Dus: besef dat je via marketing probeert te bouwen aan relaties

Tegenwoordig zijn sociale media (zoals Twitter en LinkedIn) een soort haarlemmerolie voor ondernemers. Flink veel smeren, en je krijgt me toch een boel klanten! Dus zijn sociale media op dit moment dé hot hot hot-marketingmethode om te gebruiken. En lijkt het middel zelf soms tot doel te zijn verheven.
Neem nou de actie die ooit in elke LinkedIn Groep opdook. Iemand vraagt de hele groep dan: ‘Linken met groepsleden blijkt succesvol. Wie doet mee?’ Het vraagt van mensen om elkaar als LinkedIn-contact te accepteren, ook als de ander niet vermeldt in een persoonlijk berichtje waarom hij graag contact met je wilt. Welk succes het je dan brengt is mij daarom nooit helemaal duidelijk. Ja, je hebt plots een hele stapel contacten erbij in je balboekje. Maar daar heb je geen sikkepit aan als je vervolgens met niemand van hen gaat dansen.
Houd bij iedere marketingactie daarom je doel voor ogen. Is je doel het verzamelen van zo veel mogelijk contacten? Of is je doel het werven van klanten (via het opbouwen van relaties)?

4 Voer je acties regelmatig uit

Reserveer er tijd voor in je agenda. Maak van je vijf tot tien acties een gewoonte. Als je gestructureerd met wat dan ook aan de slag gaat, gebeuren er mooie dingen. Denk aan pianospelen. Als je alleen oefent wanneer je toevallig tijd of zin hebt, gaat het lang duren voor je een concert kunt spelen. Maar als je iedere dag een half uur oefent, kun je dat concert gewoon echt gaan plannen: 'Tegen oktober ben ik er klaar voor.'
Zo is dat ook met marketing. Als je daar geregeld tijd aan besteedt, zullen mensen die je nu niet nodig hebben, in oktober aan je denken wanneer ze je wel nodig hebben. Dit omdat je dankzij jouw acties regelmatig opduikt op hun netvlies.

5 Stem de acties op je focus af

Gestructureerd iedere dag je pianospel oefenen heeft nog steeds geen zin als je de ene dag een stuk van Bach oefent en de andere dag jazz of een popliedje. Het is handiger als je voor je concert werkt aan alleen die stukken die je tijdens het concert ten gehore wilt brengen. Dus daarom: focus. Wie wil je bereiken met je marketingacties? Welke dienst heb je hun te bieden? Kijk eens of je kunt komen tot één groep of één dienst.
Zo schrijft journalist Ita van Dijk over dementie: zij zoekt naar opdrachtgevers die een stuk over dementie willen en stemt haar marketingacties dus daar op af.

Voorkom dat het volgend jaar weer een droge zomer wordt. Maak van marketing een vast onderdeel van je werkroutine, en werk zo aan het op gang brengen van een gestage klantenstroom.

Dit artikel vind je tevens in mijn e-book: 'Richt je niet op naamsbekendheid. 25 opmerkelijke marketingadviezen voor zp'ers.' Deze is te bestellen als PDF voor € 4,99 inclusief 21% btw.