Eenvoudig acquireren: de vakantiemail

Voor veel zelfstandigen is hun werk een kwestie van hollen of stilstaan. De ene keer zijn ze zo druk bezig met opdrachten dat ze niet meer aan leuke dingen toe komen. De andere keer hebben ze het zo rustig dat een gevoel van twijfel hen bekruipt: er komt toch wel weer nieuw werk?

Herken je jezelf hierin? Misschien ben je dan ook een van de zelfstandigen die in drukke tijden weinig tot niks doen aan acquisitie. Ik merk aan veel zelfstandigen dat ze acquisitie zien als iets wat ze verplicht zijn te doen, maar waar ze de lol niet van in zien. Ze gaan er bij voorbaat al diep van zuchten. Dan zijn ze blij wanneer ze er ‘te druk’ voor zijn. Met als gevolg dat wanneer ze even geen opdrachten hebben, ze het idee hebben dat ze om opdrachten moeten ‘bedelen’.

Acquisitie hoeft niet zwaar op je gemoed te drukken. Ik geef je één slim en simpel voorbeeld van de vele manieren waarop je in alle tijden, druk of rustig, even contact kunt houden of maken met je opdrachtgevers: de vakantiemail.

Geheid dat je een paar keer per jaar wel even een paar werkdagen of langer weg bent. Wat ik dan deed als journalist is alle e-mailadressen van opdrachtgevers verzamelen, voor wie ik de afgelopen twee jaar heb gewerkt. Daar voeg ik vervolgens de mailadressen aan toe van iedereen die ik het afgelopen jaar gesproken heb, en die me heeft gezegd me mogelijk in de toekomst te bellen voor een klus. Deze mensen laat ik keurig een maand van tevoren weten van dag x tot dag y niet beschikbaar te zijn voor werk. Het goede nieuws is dat ik vanaf dag z weer helemaal voor ze klaar sta! En hoewel dit ook onder de mail en op mijn website staat, schrijf ik er nog bij dat ik te bereiken ben op zus&zotelefoonnummer of via dit mailadres.

Dit laatste doe ik, omdat ik het volgende vaak genoeg gelezen heb in marketingliteratuur. Als je schrijft ‘bel me’ of ‘mail me’ zullen altijd meer mensen dit werkelijk doen, dan wanneer je het niet schrijft. Dat erbij schrijven, heet een ‘call to action’. En het werkt! Zodra ik zo’n mail verstuurd heb (bcc natuurlijk! Of nog beter: een persoonlijke mail aan iedere opdrachtgever), mailt vaak een opdrachtgever terug van wie ik al een tijd niks gehoord had. Soms alleen om me een fijne vakantie te wensen, overigens. Maar ook vaak genoeg voor een nieuwe klus.

Het belangrijkste is: je herinnert je opdrachtgeversbestand aan je bestaan. En dat op een moment dat je zelf nog bereikbaar bent. Als je namelijk een autoresponder (een ‘afwezigheidsassistent’) aanmaakt, komt je opdrachtgever pas erachter dat je met vakantie bent als je al lang en breed boven op een berg staat te genieten van het uitzicht. Dan kan het gebeuren dat de opdrachtgever die je mailde met een klus, juist op zoek gaat naar een ander: je bent er immers niet om de klus aan te pakken. In dat verband zullen vooral je vaste opdrachtgevers ook zeker waarderen, dat je ze op tijd laat weten wanneer je even niet beschikbaar bent.

Het mooie is ten slotte, dat je vakantiemail je opdrachtgevers het idee geeft dat je lekker aan het werk bent (zozeer dat je vakantie hebt verdiend ;-) – zelfs als dat op dat moment niet zo is.

 

Dit artikel vind je tevens in mijn e-book 'Richt je niet op naamsbekendheid. 25 opmerkelijke marketingadviezen voor zp'ers.' Deze is te bestellen als PDF voor € 4,99 inclusief 21% btw.