Hoe gebruik je een call to action?

'Kom je buiten spelen?'

Dat vroegen we vroeger aan elkaar. Dan deden we spelletjes (buskruit en stoeprandje), we vormden geheime clubs en bij vijf graden onder nul gingen we schaatsen op de dichtgevroren Singel. 

Je zou kunnen zeggen dat 'kom je buiten spelen?' een van onze eerste calls to action was. Een die meestal werkte ook.

Een call to action, in goed Nederlands: oproep tot actie, is een zin die we gebruiken in onze marketingcommunicatie. We sporen er onze potentiële klanten/ leden/ donoren/ sponsoren/ enzovoorts mee aan iets te doen.

Voorbeelden:

  • Lees de rest van dit blog.
  • RT = lief. 
  • Onderteken de petitie.
  • Abonneer je op de nieuwsbrief.
  • Download hier je e-book.
  • Interesse in de incompany-training? Bel 0570-855 341.

... en natuurlijk:

  • - Bestel nu!

Zo'n oproep is hartstikke handig. Je zelfstandigenbestaan kan er sneller door groeien. Sneller, dan wanneer je 'm niet aangeeft. Dat zit zo. Zelfs als je denkt: 'Het is toch wel reuze duidelijk wat de bedoeling is', zul je meer bereiken als je mensen expliciet vertelt wat je van ze hoopt of verwacht.

Een voorbeeld. Sociaal psycholoog Ellen Langer (Harvard Universiteit) deed in 1977 een boeiend onderzoek. Aan de mensen die voor een kopieermachine van de universiteit stonden te wachten om kopieën te maken, vroeg ze of ze vóór mocht gaan. Ze testte verschillende redenen uit. Eén reden die ze gaf, was simpelweg tegen de wachtenden zeggen: ‘Pardon, mag ik even voorgaan, want ik wil een paar kopietjes maken.’ De rest natuurlijk óók, anders stonden ze niet in de rij, maar het gekke was: 93% van de mensen liet Ellen voorgaan!

Maf hè.

Dus ja: mensen kunnen vast zelf bedenken wat ze op je website of met je tweet moeten doen. En tegelijkertijd: een oproep tot actie zet mensen aan tot actie.

Maar!
Het maakt wel uit wanneer je waar welke oproep doet. Zo is het voor dienstverleners niet handig om losse berichten op sociale media (veel) te gebruiken voor het onomwonden verkopen van je diensten. Voordat mensen namelijk iets komen halen bij jou als dienstverlener …

  • Willen ze je eerst leren kennen (know)
  • Moeten ze je de opdracht gunnen, je aardig (genoeg) vinden (like)
  • En moeten ze je vertrouwen (trust).

Pas daarná komen mensen iets bij je halen. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld (web)winkeliers: daar speelt know, like, trust een iets minder grote rol. Als ik een nieuw vloerkleed nodig heb, zijn de kleur en de stof belangrijk voor me. Als ik coaching wil, is het juist belangrijk voor me dat ik me een beeld vorm van de mens die de coaching geeft.

Sociale media zijn als verjaardagsfeestjes. Daar zit je er ook niet op te wachten dat een van de nieuwe gasten zich tot je wendt, alleen om je iets te verkopen. Je zou echt raar staan te kijken als dat gebeurde. Sociale media  zijn typisch een plek om uit te wisselen. Sociale mediaberichten kun je dan ook heel aardig inzetten om het aantal lezers van je blog of nieuwsbrief te vergroten. Daarmee deel je iets met je fans en volgers waar ze (als het goed is) zelf ook wat aan hebben. Vervolgens kun je speciale pagina's gebruiken om je bedrijf/ diensten voor te stellen aan geïnteresseerden: de Promotions-pagina op LinkedIn, je bedrijfspagina op Facebook, enzovoorts.

Wel even doen: checken of je op je eigenste website al wel oproepen tot actie hebt staan. Je website is je showroom, je winkel. Wie daar binnenstapt, gaat er vanuit dat je laat zien wat je allemaal te bieden hebt. Te beginnen met jouw homepage. Is daarop duidelijk een oproep te vinden van wat je hoopt dat bezoekers zullen doen?