Zo'n homepage, die schrijf je toch even?

Wat doe je als je op een website belandt en niet in één seconde begrijpt wat je daar kunt vinden of doen?

Dan ga je zorgvuldig alle pagina’s onder alle menuknoppen lezen om te kijken of je dan beter begrijpt wat voor website dit is.

… ???

Nee, dat doe ik ook niet!

Dus: hoe schrijf je een killer homepage voor je website? En met homepage bedoel ik: de openingspagina van je website, niet je gehele website.

Straks 9 ingrediënten die je nodig hebt. Maar eerst wat opmerkingen voor als je onder een steen geleefd hebt:

Je homepage is niet de belangrijkste pagina van je website.

Wat?! Ja, sorry. Dat was het vroeger wel, toen er nog geen zoekmachines waren. In die tijd kwam je bijna altijd als eerste uit bij iemands beginpagina. Je website-adres was dé url die overal het vaakst als link geplaatst of gepromoot werd. Maar nu word je via zoekmachines, social media en WhatsApp al rechtstreeks naar willekeurig welke pagina van je website gebracht.

Uiteraard blijft het wél belangrijk op je homepage een goed beeld te schetsen van wie jij bent en wat je zoal uitvoert zodra je wakker bent. Voor als iemand nieuwsgierig naar je is en daarop klikt na bijvoorbeeld een van je blogs te hebben gelezen. Dat beeld schetsen moet nu zo kernachtig mogelijk. Daarover lees je meer bij de ingrediënten hieronder.

 

Mensen willen veilig surfen, dus zorg voor https.

Voor dit blog bekeek ik vele homepages van mijn nieuwsbrieflezers en 8 van de 10 had nog geen https.

Google waardeert het als je dit geregeld hebt en beloont je met een betere weergave van je site in Chrome/betere vindbaarheid via Google search.

Wat het is? Kort door de bocht: die laatste s is van secure. Dat zorgt ervoor dat alle info die van en naar je website gestuurd wordt, netjes is versleuteld. Kwaadwillenden zien niet welke klantgegevens over en weer gaan. Bijvoorbeeld wat iemand invult op jouw contactformulier. Of wat iemand op jouw site bestelt en naar welk adres dat toe moet.

Checken? Als je https hebt, zie je dat in je browser aan

-          een groen slotje dat vóór je website-adres verschijnt,
-          het woord ‘veilig’ en natuurlijk dat er https staat, ook in het groen.

01 https.jpg

Om dit te regelen, heb je een SSL-certificaat nodig. Zoek naar SSL plug-ins voor WordPress of vraag aan je webdesigner of je hostingprovider hoe je dit regelt. Ik heb mijn site in Squarespace gebouwd en daar was https regelen een kwestie van een vinkje zetten.

 

Geen. Caroussel. Geen. Stockfoto’s!

Een caroussel of image slider, dat zijn van die automatisch bewegende foto’s. Hier staat waarom het slecht is voor je conversie – dat wil zeggen: waarom je er klanten mee mis loopt. En hier staat met een caroussel uitgelegd waarom je niet zo’n image slider moet gebruiken.

Stockfoto’s, dat zijn foto’s of ‘visuals’ die je van internet hebt. Er staan bijvoorbeeld van die ultra-blije mensen op die in de lucht springen enzo. Die foto’s zie je dan vaak op sites van zelfstandigen die met teams werken, om die teams beter te laten functioneren. Of je ziet drie op elkaar gestapelde stenen, en dan weet je dat je op de site bent van een spiritueel verantwoorde coach, een masseur of een schoonheidssalon.

Wat je klanten in spé graag willen, is JOU beter leren kennen. Stockfoto’s creëren afstand. Die gaan namelijk niet over jou en je bedrijf in het bijzonder, hoe zorgvuldig je de foto’s ook selecteert.

Nu dit duidelijk is …

Negen ingrediënten voor op je homepage. Mijn nieuwsbriefabonnees ontvingen daar bovendien 16 inspirerende voorbeelden bij.

 

1.       Korte pitch

Vroeger stopte je zo veel mogelijk informatie in je homepage. Die plempte je echt helemaal vol met alles wat je kon betekenen voor je klant. Of je schreef een zogenoemde landingspagina of sales page, een pagina waarbij je met een lang maar verleidelijk verhaal de klant bij zijn lurven pakte en hem meteen je populairste product liet bestellen. Je begon dan met op te noemen waar je klant last van had (het probleem), schetste vervolgens een leven vol regenbogen en eenhoorns waarin de klant dankzij jouw dienst of product (de oplossing) geheel klachtenvrij zou worden (het resultaat). Dit is nog steeds een nuttige pagina maar niet voor je homepage.

Nu wil je bezoeker meteen weten: op wat voor site ben ik en wat heb ik daaraan?

Het blijft dan ook wél nuttig op je homepage probleem, oplossing en resultaat te noemen, maar dan lekker kort!

 

2.       Stel een doe-doel vast voor je bezoeker

Het is zaak dat je jouw klant zo goed mogelijk helpt, zo snel mogelijk te doen op jouw website, wat jij wilt dat die klant doet. Ja, wat JIJ WILT dat die klant doet. Dus daar moet je goed over nadenken. Moet ze zich voor je nieuwsbrief inschrijven? Moet ze je mailen voor een kennismakingsgesprek? Moet ze een donatie doen? Moet ze zich opgeven als vrijwilliger? Moet ze doorgeven wanneer ze haar verjaardag viert? Oh wacht, dat is een voorbeeld uit mijn persoonlijk leven. WAT moet ze DOEN?

Vervolgens plaats je een dikke, vette button met daarop een oproep tot actie (call to action), bijvoorbeeld ‘Geef je op als vrijwilliger’. Of ‘Doneer nu’. Of je plaatst in dikke, vette cijfers je telefoonnummer. Of in dikke, vette letters je mailadres. 

Het kan me kortom niet zoveel schelen hoe je precies vormgeeft WAT je bezoeker nu moet gaan DOEN, als je het maar dik en vet doet.

 

3.       Zet een heldere slogan bij je bedrijfsnaam/logo

Een die me vertelt: Wat is dit voor bedrijf (of: wie ben jij) en voor wie houd jij je bezig met wat?

De bedrijfsnaam en slogan van bruidsfotograaf Peter Lammers snap je meteen:

YourWeddingPhotos (wat is dit voor bedrijf?)
Je trouwdag zoals jij ‘m je herinnert. (voor wie?)

Ook de bedrijfsnaam en slogan van organisator Andrina Sol vertellen gelijk een verhaal:

Reizen voor focus (wat is dit voor bedrijf?)
Zet je bureau in de Balkan (waar ter wereld gaan we aan het werk?)

Heb je geen bedrijfsnaam en slogan? Niet getreurd, doe als Margot Reesink:

Margot Reesink, vertaler en persklaarmaker (wie ben jij?)
Ik ben Margot Reesink en ik werk als freelance vertaler (Engels-Nederlands) en persklaarmaker van boeken, voornamelijk in de categorieën jeugd/Young Adult en spiritualiteit/persoonlijke ontwikkeling. (voor wie houd jij je bezig met wat?)

Aliëtte Jonkers doet het nog korter:

Aliëtte Jonkers - Medisch journalist
(wie ben je en wat doe je?)

Kortom, je hoeft niet een enorm creatieve copywriter te zijn ofzo. Als je gewoon effe je beroep noemt in plaats van ons ernaar te laten raden, dan zijn we al heel blij. Ja, ook als je zelf denkt dat ‘het toch duidelijk is dankzij de loeigrote foto die je gebruikt’, ja. 

Zo, dat hebben we ook weer opgelost.

Deze eerste drie punten gaan heel erg over: kort en vooral concreet verwoorden wat je doet voor wie, en wat je klant daaraan heeft. En daarmee juist díe klanten aantrekken die je hebben wilt. Vind je dat lastig, kom met me praten. Focus is mijn favoriete woord.

 

4.       Plaats een foto van jou of je team

Omdat mensen willen weten: op wier of wiens website ben ik? Wat zeg je? Vind je het niet leuk om op de foto te gaan? Nee, ik ook niet. Ik vind net als veel mensen al snel dat ik stom op foto’s sta. Maar het gaat dan ook niet om ons. Het gaat om je websitebezoekers, en die doen graag zaken met een echt mens, niet een logo. Ze willen je een beetje leren kennen. Lees dit blog, zoek een fijne fotograaf, en zet een foto van jezelf op de homepage.

 

5.       Gebruik menuknoppen die iedereen begrijpt

Koffietafel. Aangenaam. Monumentje.

Dit zijn originele menuknoppen die ik tegenkwam. Webconsultant Gill Andrews zegt daarover:

Navigation is the last place you should try to be creative. Your visitors won’t read it. They’ll scan it for familiar labels. Anything that is unclear or requires them to pause and think will cause irritation or will be overlooked.”

Het komt erop neer dat je beter origineel kunt zijn in je tekst, en verder zo conventioneel mogelijk in je menuknoppen. Maar check voor de zekerheid je Google Analytics. Hoe populair is de pagina met de originele menuknop? En hoe hoog is het bounce-gehalte ervan, het aantal mensen dat na een paar seconden je pagina alweer verlaat? Kijk, want als het je populairste pagina blijkt, en hordes mensen blijven er minutenlang rondstruinen, dan heb ik niks gezegd. 

 

6.       Gebruik niet meer dan 7 menuknoppen

Meer dan 7 geeft je bezoeker te veel keus. Zoveel om op te klikken … WAT moet hij DOEN?

En zet je menu op een plek waar mensen die menuknoppen verwachten: horizontaal bovenin of links verticaal.

Link vanaf het menu alleen naar je belangrijkste pagina’s. Dat zijn in ieder geval deze:

  • Diensten (Of: Aanbod. Of: Werk met mij. Of als je masseur bent: Massages.)
  • Blog
  • Over
  • Contact

Mensen die in de webwereld werkzaam zijn, zeggen dat ‘Home’ als menuknop niet meer nodig is. Mijn doelgroep (creatieve zelfstandigen zoals schrijvers, fotografen en ontwerpers) snapt inderdaad dat klikken op mijn logo ze naar mijn thuispagina brengt. Geldt dat ook voor jouw doelgroep? Test het!

Eventueel kun je een kruimelpad gebruiken op je website. Daarmee zie ik als bezoeker op elke pagina van jouw website waar ik me bevind. En zo kom je ook altijd weer snel terug op de homepage.

Maar ik houd de dingen graag zo simpel mogelijk en vind zo’n kruimelpad te veel toeters en bellen. Aan mij dus de opdracht ook zonder kruimelpad zo duidelijk mogelijk te laten zien op welke pagina in mijn website je bent.

 

7.       Laat sociaal bewijs zien

Hoezo ben jij bijvoorbeeld dé kindercoach die mijn kind nodig heeft? Kei-hard bewijs wil ik. Dat los je op met een of meer van deze dingen:

  • een paar (geselecteerde citaten uit) geloofwaardige referenties.
  • logo’s van je opdrachtgevers
  • certificaten, bijvoorbeeld dat je aangesloten bent bij Tekstnet
  • prijzen die je gewonnen hebt
  • statistieken, bijvoorbeeld dat al 6.789 mensen zich op jouw nieuwsbrief hebben geabonneerd, of dat je al 400 mensen in de afgelopen drie jaar hebt geholpen

 

8.       Richt je footer slim in

De footer is zeg maar het voeteneind van je web-bed. Met dit deel van je site kun je wat bezoekers opvangen die nog niet vonden wat ze zochten, en op het punt stonden afscheid van je te nemen. Laat je footer daarom niet leeg. Aan de andere kant: prop ‘m ook niet barstensvol, denk aan punt 1.

Hier wat ideeën voor in de footer:

  • Iconen die naar jouw social media verwijzen
  • Zoekbox  
  • Copyright
  • Link naar je proclaimer (of disclaimer. Ik wil je het verschil tussen beide met liefde uitleggen, stuur maar een mail.)
  • Link naar je privacy-verklaring
  • Link naar je Algemene Voorwaarden
  • Inschrijfbox voor je nieuwsbrief
  • Je contactgegevens
  • Links naar je belangrijkste pagina’s (maar bedenk dat als bezoekers daar in je hoofdmenu al niet op klikten, ze daar nu niet opeens wel bijzonder opgewonden van raken.)
  • Titels van de laatste of populairste blogs die je schreef
  • Een dikke, vette oproep tot actie

 

9.       En als bonus: haal ‘Welkom!’ van je homepage af

Het voegt niks toe. De bezoeker voelt zich er niet extra door thuis op je website. Daar heb je jouw foto, vormgeving en korte pitch voor. En je hebt er niks aan als kop, want een H1 als 'Welkom!' vertelt zoekmachines niks over wat er op jouw website of pagina te vinden is.

Zo. Kan er nog meer handigs op je homepage? Ja hoor. Ik kan nog wel wat leuke dingen verzinnen. Maar regel deze negen zaken eerst. En je https. Je websitebezoekers zullen je extreem dankbaar zijn.

By the way. Zo ziet een dikke, vette button met oproep tot actie er bijvoorbeeld uit: